Gå til innhold

Diagnose vs. bivirkning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det korrekt å føre opp en bivirkning som diagnose?

Jeg oppdaget at en lege hadde ført opp en psykisk tilstand (hypomani) som diagnose, noe jeg opplever som et feilslag da denne tilstanden avgjort er bivirkningen av et medikament jeg tar.

Kan det være riktig å gjøre det på den måten? I tilfelle risikerer man å medisineres for bivirkninger isteden for å fjerne de medikamentene som gir bivirkningene.

Har noen forklaringer/opplysninger som kan gjøre dette tydeligere?

Fortsetter under...

Gjest Kanuttius
Skrevet

Det er nok riktig å notere at du ble hypomani av tablettene, det er for at du ikke skal få de medisinene igjen. Jeg har det i min joural. Pasienten skal ikke ha Cipralex da hun blir hypoman. 

Skrevet

Det er korrekt å diagnostisere på tilstand (hypomani). Hvis du kun har vært hypoman som følge av bruk av antidepressiva, skal du ha diagnosen BP3.

Anonymkode: d3922...6bd

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er korrekt å diagnostisere på tilstand (hypomani). Hvis du kun har vært hypoman som følge av bruk av antidepressiva, skal du ha diagnosen BP3.

Tusen takk, det var oppklarende! Jeg har kun være hypoman ved inntak av Risperal. Mest på 25 ml depotinjeksjon. Nå tar jeg 3 mg i tablettform og har ikke lenger hypomane episoder. Tar til opplysning Zyprexa ved siden av. Jeg er usikker på styrkeforholdet mellom injeksjon og tabletter (hvor mange mg i tablett som tilsvarer 25 ml depot). Hvis noen har kunnskap om dette ville også det være fint å motta. Uansett takk for svaret ditt. Det er nok BP3 som da er det riktige.

Skrevet

Overså at du skrev antidepressiva. Det jeg har tatt er ikke antidepressiva men antipsykotikum. Sorry...leste litt vel fort der...Da stemmer ikke BP3.

Skrevet
14 timer siden, BamseLiten skrev:

Det er nok riktig å notere at du ble hypomani av tablettene, det er for at du ikke skal få de medisinene igjen. Jeg har det i min joural. Pasienten skal ikke ha Cipralex da hun blir hypoman. 

Jeg ble hypoman av infeksjonene med Risperdal, men klarer meg greit med Risperdal i tablettform. Det har muligens noe med styrkeforholdet å gjøre? Takk for svaret ditt:rolleyes:

Annonse

yellow ledbetter
Skrevet

En diagnose er jo ikke nødvendigvis en kronisk ting, så jeg er enig med de andre her. Det blir jo som med en fysisk diagnose, en infeksjon eller et virus eller hva det nå måtte være. Det går jo enten over av seg selv eller når det har blitt behandlet.

Skrevet
34 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

En diagnose er jo ikke nødvendigvis en kronisk ting, så jeg er enig med de andre her. Det blir jo som med en fysisk diagnose, en infeksjon eller et virus eller hva det nå måtte være. Det går jo enten over av seg selv eller når det har blitt behandlet.

Takk for svaret ditt!

Jeg ser imidlertid at autokorrekturen har gjort mitt svar over unøyaktig. Det skulle stå «injeksjoner av Risperdal». Jeg fikk depotmedisin som gjorde meg hypoman, altså en bivirkning. Det jeg var usikker på var om en bivirkning skulle føres opp som en diagnose. Denne tilstanden, hypomani, gikk over da jeg sluttet med injeksjoner, men diagnosen står altså oppført fortsatt. Det jeg tenkte var at det var en forskjell på om lidelsen/tilstanden er noe pasienten genuint har eller om det er et resultat av et medikament.

Jeg har imidlertid fått diskutert saken og har slått meg litt mer til «ro», og håper at denne diagnosen ikke skal følge med som nissen på lasset...selv i disse juletider...:rolleyes:

Skrevet
På ‎02‎.‎12‎.‎2017 den 17.36, bibben skrev:

Overså at du skrev antidepressiva. Det jeg har tatt er ikke antidepressiva men antipsykotikum. Sorry...leste litt vel fort der...Da stemmer ikke BP3.

Hvis en har blitt hypoman av en hvilken som helst medisin, og kun da, er diagnosen BP3.

De vanligste medisiner i denne sammenheng er antidepressiva og steroider i store doser (eks prednison/prednisolon).

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis en har blitt hypoman av en hvilken som helst medisin, og kun da, er diagnosen BP3.

De vanligste medisiner i denne sammenheng er antidepressiva og steroider i store doser (eks prednison/prednisolon).

Tusen takk for nyttig svar!

yellow ledbetter
Skrevet
2 timer siden, bibben skrev:

Takk for svaret ditt!

Jeg ser imidlertid at autokorrekturen har gjort mitt svar over unøyaktig. Det skulle stå «injeksjoner av Risperdal». Jeg fikk depotmedisin som gjorde meg hypoman, altså en bivirkning. Det jeg var usikker på var om en bivirkning skulle føres opp som en diagnose. Denne tilstanden, hypomani, gikk over da jeg sluttet med injeksjoner, men diagnosen står altså oppført fortsatt. Det jeg tenkte var at det var en forskjell på om lidelsen/tilstanden er noe pasienten genuint har eller om det er et resultat av et medikament.

Jeg har imidlertid fått diskutert saken og har slått meg litt mer til «ro», og håper at denne diagnosen ikke skal følge med som nissen på lasset...selv i disse juletider...:rolleyes:

Jeg tror det vil stå i journalen din at det var en bivirkning/reaksjon på den medisinen du hadde fått, så det er sikkert ikke noe problem. Men det er jo greit at det står der til en annen gang, så du ikke får et lignende preparat som du kan få så uheldige bivirkninger av. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...