Gå til innhold

Asbergere - hva slags oppfølging fra nav får dere for å skaffe jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Veilederen min på arbeidsmarkedsbedrift og saksbehandleren min sier de vet ingenting om Asbergere. Hva slags oppfølging får dere for å skaffe dere jobb? 

Anonymkode: 431c3...d54

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veilederen min på arbeidsmarkedsbedrift og saksbehandleren min sier de vet ingenting om Asbergere. Hva slags oppfølging får dere for å skaffe dere jobb? 

Fikk ingen. Bare anbefaling om uføre.

Anonymkode: 8ccc6...ebd

Skrevet

Jeg hadde et møte med saksnehandleren og fastlegen, hvor det ble diskutert mulige tiltak. Jeg var på et tiltak som egentlig burde passe meg veldig bra, men det funka ikke. Så da konkluderte de med at jeg skulle søke uføre.

Skrevet

Lite eller ingen. Verna bedrift. Fire år på aap.. Rett over på ufør, uten å egentlig vite om jeg er arbeidsfør eller ei 

Skrevet

Får ingen hjelp, de driver å sender meg til mange sånne steder som skal hjelpe meg å finne meg praksis og jobb, men det har fungert dårlig på praksisene så langt og noen av disse stedene har anbefalt ufør eller sagt at de ikke kan hjelpe meg og sendt meg tilbake til nav, men nav/fastlege har fortsatt "trua" så de fortsetter å sende meg nye steder, men virker ikke som vi kommer noe nermere. Hva som skjer til slutt da vet jeg ikke, vil si at jeg har mild asperger tror ikke jeg er blandt de hardest rammede og klarer meg "ok" i hverdagen etc så kanskje de mener at jeg er for velfungerende og da blir det sosialen og søppelplukkings etc som det ender med da, men vi får se hva som skjer, vi får se, jeg er lei av livet :) 

Anonymkode: 6d924...f0a

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får ingen hjelp, de driver å sender meg til mange sånne steder som skal hjelpe meg å finne meg praksis og jobb, men det har fungert dårlig på praksisene så langt og noen av disse stedene har anbefalt ufør eller sagt at de ikke kan hjelpe meg og sendt meg tilbake til nav, men nav/fastlege har fortsatt "trua" så de fortsetter å sende meg nye steder, men virker ikke som vi kommer noe nermere. Hva som skjer til slutt da vet jeg ikke, vil si at jeg har mild asperger tror ikke jeg er blandt de hardest rammede og klarer meg "ok" i hverdagen etc så kanskje de mener at jeg er for velfungerende og da blir det sosialen og søppelplukkings etc som det ender med da, men vi får se hva som skjer, vi får se, jeg er lei av livet :) 

Anonymkode: 6d924...f0a

Høres ut som et fullverdig liv. :wacko:

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

De mest oppegående folka med asperger klarer nok fint å søke jobb selv. Men jeg skjønner ikke hva slags hjelp en med asperger skulle behøvd i en jobbsøking..

Anonymkode: 7c936...98a

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De mest oppegående folka med asperger klarer nok fint å søke jobb selv. Men jeg skjønner ikke hva slags hjelp en med asperger skulle behøvd i en jobbsøking..

Den hjelp mennesker med asperger syndrom kan trenge er blant annet å forstå hvordan (og hvorfor) en skriver søknad om jobb. Men mest aktuelt er vel hvordan de skal forstå arbeidsoppgavene. De er overhodet ikke "dimme", men trenger ofte detaljert forklaring på hva de skal gjøre. Og så er det dette med det sosiale blant arbeidskollegaer og evt. kunder hvis de f.eks blir satt til butikkarbeid. Det er ikke like lett for dem å "small-talke", se folk i øynene, vite når de skal smile, å være imøtekommende, etc. 

I omtrent alle jobbannonse står det at det søkes etter utadvendte, sosiale, personer med "glimt i øyet", ha det lille ekstra, stå-på-vilje, og gjerne bidra til å "løfte" bedriften opp og fram. Slike kriterier er vanskelige nok for friske personer, og kan skremme enhver fra å søke. 

Men det aller største problemet i samfunnet vårt er at arbeidsgivere ikke _ønsker_ å ansette folk med utfordringer. Det er altså ikke jobber å få for mennesker som sliter med et eller annet. Og da er veien å gå uføretrygd. Veldig trist at det er sånn. Men kom ikke i ettertid å klag på at det er for mange uføretrygdede her i landet! Det er faktisk sånn at mennesker ikke blir gitt en sjanse til å få en jobb! 

Og da er vi tilbake til spørsmålet ditt: Asperger (og andre som sliter med helsa) trenger hjelp fra nav til å f.eks bli utplassert et sted for nettopp å kunne få sjansen til å prøve seg i arbeid. Men som regel går det skeis når arbeidsgiver ser hvordan personen sliter. Da vil de ikke ansette permanent. Dette synes jeg er et stort samfunnsproblem.

Anonymkode: f2037...4fd

yellow ledbetter
Skrevet

Jeg tror kanskje den viktigste hjelpen er å finne riktig jobb med de utfordringene en har. Jeg har prøvet og feilet meg fram, men hadde vært i jobb halve livet før jeg fikk diagnosen, så for min del har det ikke vært noe problem å jobbe, så lenge jeg har den rette jobben. Altså noenlunde oversikt, få jobbe selvstendig og systematisk, og ikke minst i fred og ro uten å bli forstyrret av andre folk.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den hjelp mennesker med asperger syndrom kan trenge er blant annet å forstå hvordan (og hvorfor) en skriver søknad om jobb. Men mest aktuelt er vel hvordan de skal forstå arbeidsoppgavene. De er overhodet ikke "dimme", men trenger ofte detaljert forklaring på hva de skal gjøre. Og så er det dette med det sosiale blant arbeidskollegaer og evt. kunder hvis de f.eks blir satt til butikkarbeid. Det er ikke like lett for dem å "small-talke", se folk i øynene, vite når de skal smile, å være imøtekommende, etc. 

I omtrent alle jobbannonse står det at det søkes etter utadvendte, sosiale, personer med "glimt i øyet", ha det lille ekstra, stå-på-vilje, og gjerne bidra til å "løfte" bedriften opp og fram. Slike kriterier er vanskelige nok for friske personer, og kan skremme enhver fra å søke. 

Men det aller største problemet i samfunnet vårt er at arbeidsgivere ikke _ønsker_ å ansette folk med utfordringer. Det er altså ikke jobber å få for mennesker som sliter med et eller annet. Og da er veien å gå uføretrygd. Veldig trist at det er sånn. Men kom ikke i ettertid å klag på at det er for mange uføretrygdede her i landet! Det er faktisk sånn at mennesker ikke blir gitt en sjanse til å få en jobb! 

Og da er vi tilbake til spørsmålet ditt: Asperger (og andre som sliter med helsa) trenger hjelp fra nav til å f.eks bli utplassert et sted for nettopp å kunne få sjansen til å prøve seg i arbeid. Men som regel går det skeis når arbeidsgiver ser hvordan personen sliter. Da vil de ikke ansette permanent. Dette synes jeg er et stort samfunnsproblem.

Anonymkode: f2037...4fd

Ja alle med asperger er ulike. På den ene siden av skalaen så har man de aspergerne som skriver bøker og selger disse, det er også ganske (overaskende) mange som har masse venner, som har samboer, eventuelt barn. Og så har man på den andre siden av skalaen de hardere ramma. De som har verken venner, samboer, utdanning og som bare sitter hjemme alene.

Jeg tenker at de aspergerne som tilhører den lette skalaen fint vil klare en jobb og jobbsøkning selv. Klarer man å ha barn, samboer, ha venner, og et sosialt liv med kafebesøk, kinobesøk, ja da er man nok velfungerende nok til å jobbe også.

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den hjelp mennesker med asperger syndrom kan trenge er blant annet å forstå hvordan (og hvorfor) en skriver søknad om jobb.

Trenger man hjelp til å forstå HVORFOR en skriver søknad om jobb?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...