Gå til innhold

"Heteslag" - Esmya sin skyld?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Kvinne 36 år. Ingen barn. To myomer som gir symptomer. Endelig fått klarsignal på at jeg kan ta Esmya over lengre periode. Mulig jeg må ha et stopp mellom hver kur, dette ville gynekologen undersøke mer, for jeg ønsker helst å ta uten pauser. Dette er nå tredje kuren min med pauser. 

Det jeg lurer på er om plutselig "heteslag" er en bivirkning av Esmya? Jeg er egentlig en veldig frossenpinn. og fryser mye. Enn hvor mye klær jeg har på meg. Men plutselig så blir jeg utrolig varm, jeg svetter og får bare lyst på noe kaldt inntil meg på en måte, eller kald vind. Det varer ikke særlig lenge. Dette er veldig ulikt meg. Jeg er stort sett iskald på både hender og føtter. 

Jeg har vel egentlig hatt dette siden jeg startet på Esmya, men nå kjenner jeg at det begynner å bli litt plagsomt. Det minner meg om når jeg har sett min mor i overgangsalderen og bare heiv seg i altandøren for hun ble så varm. Men jeg har tatt blodprøver som er fine, så eneste logiske forklaringen min er Esmya, om det er en kjent bivirkning? 

Mvh kvinne 36

Anonymkode: e6bfe...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Esmya er et 'antihormon' som griper inn i hormonsystemet for å hemme vekst av muskelknuter (myomer) og det kan medføre ulike bivirkninger. I pakningsvedlegget står:

Mindre vanlige bivirkninger (kan påvirke opptil 1 av 100 personer):

  • angst
  • humørsvingninger
  • svimmelhet
  • munntørrhet, forstoppelse
  • hårtap, tørr hud, økt svetting
Så det med svetting er ikke et ukjent fenomen. Det kan ikke nødvendigvis ses av en enkelt blodprøve. Du må vurdere om det er så plagsomt at du ønsker å stoppe behandlingen (som jo må vare til du kommer i overgangsalderen). Jeg ser at du ikke har barn, og da skjønner jeg at du kvier deg for å få fjernet livmoren. Man kan også fjerne muskelknutene, men det er kun ved påvist barnløshet, at det er tilrådelig da muskelknutene ofte kommer tilbake.
Vennlig hilsen Mette
 
 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. 

Nei har ikke barn så derfor lengst mulig bevare livmor. Ønsker barn. Myomer skulle ikke slik til at de skulle by på problemer for graviditet. Men vanskelig å si under en evnt graviditet, utviklingen da. 

Enn så lenge holder jeg denne bivirkningen ut. Jeg veier det opp mot smertene uten Esmya gir meg. 

Anonymkode: e6bfe...a0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...