Gå til innhold

Ensomhet er like farlig som å røyke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fire av ti unge og eldre nordmenn er ensomme. De risikerer et dårligere liv og en tidligere død. Nå slår helseministeren ensomhets-alarm.

De aller fleste nordmenn har noen å snakke fortrolig med, noen å dele gleder og bekymringer med, og noen som stiller opp når man trenger det som mest.

Fire av ti i aldersgruppen 16-24 år og personer over 80 år oppgir at de er ensomme.

– Å være ensom er like helseskadelig som å røyke. Ensomhet er en viktig årsak til tapt livskvalitet og for tidlig død. Vi er nødt til å ta dette mer på alvor.

– Å være ensom gir større fare for psykiske helseutfordringer, og har faktisk innvirkning på den somatiske helsen – som hjerte- og karsykdommer, diabetes og andre livsstilsykdommer. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/ensomhet-er-like-farlig-som-aa-roeyke/a/23427858/

jeg syntes det er likegreit å slippe leve til man blir 90. Hva er poenget med det lissom?

Anonymkode: 84369...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fire av ti unge og eldre nordmenn er ensomme. De risikerer et dårligere liv og en tidligere død. Nå slår helseministeren ensomhets-alarm.

De aller fleste nordmenn har noen å snakke fortrolig med, noen å dele gleder og bekymringer med, og noen som stiller opp når man trenger det som mest.

Fire av ti i aldersgruppen 16-24 år og personer over 80 år oppgir at de er ensomme.

– Å være ensom er like helseskadelig som å røyke. Ensomhet er en viktig årsak til tapt livskvalitet og for tidlig død. Vi er nødt til å ta dette mer på alvor.

– Å være ensom gir større fare for psykiske helseutfordringer, og har faktisk innvirkning på den somatiske helsen – som hjerte- og karsykdommer, diabetes og andre livsstilsykdommer. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse-og-medisin/ensomhet-er-like-farlig-som-aa-roeyke/a/23427858/

jeg syntes det er likegreit å slippe leve til man blir 90. Hva er poenget med det lissom?

Anonymkode: 84369...78c

Fremtidens lønnsomme jobber er tydeligvis  i psykiatrien. De unge i dag bør utdanne seg innenfor psykiatri, for da har de en sikker inntekt til de går av med pensjon. 

Så dere som er unge ; utdann dere til psykolog,  lege/psykiater, eller sykepleiere/vernepleiere med tilkeggsutdannelse innen psykiatri! Det trengs åpenbart flere og flere,  og dere vil aldri bli arbeidsløse! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke ensomhet i seg selv er farlig for noen, men bivirkningene av det. Vi er sosiale dyr og alene blir folk destruktive og gidder ikke ta vare på seg selv i samme grad som i et felleskap der de føler seg trygge og der det er vits å ta vare på seg selv fordi en ser mening i det. Så det er nok helst bivirkningene av ensomhet som dreper folk eller gjør dem syke. Destruksjon ligger i naturen vår og kommer frem i de aller fleste om de presses psykisk og ensomhet er svært belastende psykisk for alle mennesker. Det er liksom derfor isolasjon i fengsel faktisk er en reell straff. Ensomhet er litt det samme som fengsel på mange måter. 

Anonymkode: e4e81...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Og ensom er ikke det samme som alene, i tilfelle noen lurer på det. Folk kan være ensomme midt i familien sin, eller ha det helt fint alene uten å savne noe særlig fellesskap med andre. Hvor sosiale vi er, er jo personavhengig. Skulle jeg havne i fengsel en gang (noe som neppe er sannsynlig), så hadde jeg sikkert slitt mer med å være tvungen sosial med andre fanger deler av dagen enn med å sitte alene på en celle. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare så mye som er under all kritikk i dag tror jeg. Ingen makter å ta tak i alt. Se bare på de som styrer og steller.

Anonymkode: 4cb72...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er både røyking og ensomhet et valg med unntak av sterkt funksjonshemmede og riktig eldre som kan ha problemer med å komme ut av ensomheten.

Anonymkode: b8297...7ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er både røyking og ensomhet et valg med unntak av sterkt funksjonshemmede og riktig eldre som kan ha problemer med å komme ut av ensomheten.

Anonymkode: b8297...7ca

Er ikke helt enig med deg. Mange som ikke greier å få seg venner og som er ensomme. Det kan komme av mye, f.eks mobbing eller en elendig oppvekst på andre måter. Mange grunner til å være ensom. Selv var jeg ensom i ekteskapet og det var ikke min skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mennesker har altfor store forventninger til livet. Betingelsesløs  kjærlighet er det sjelden blir noen til del tror jeg. Enkelte er for ømfientlige i å stoppe opp å " kjenne" på sånne ting tror jeg. Jeg er mer engstelig for vinden som blåser. Synes den blir værre fra år til år.

Anonymkode: 4cb72...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går lett inntrykk av at spesielt unge personer har så mange mennesker i livet sitt og at det nettopp er derfor de kommer seg gjennom de utroligste utfordringer i livet. Veldig synd hvis det motsatte er tilfelle spesielt fordi nettet jo gir unike muligheter som kanskje ikke blir brukt rett og riktig.

Anonymkode: 4cb72...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ser at det å kjenne utenforskap er noe de aller fleste gjør men snakker lite om det mister ensomhetsfølelsen mye sin brodd føler jeg. Men det er grader av alt og at noen ermye mere utsatte er uten tvil. Ofte dem man tror minst tror jeg sliter med dette.

Anonymkode: 4cb72...0ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...