Gå til innhold

Medisinering i psykriatrien på godt og vondt..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

16 timer siden, Maggie55 skrev:

Jeg har prøvd å få legehjelp til en nærstående person siden mai måned men ikke kommet særlig mye lenger i forhold til hva som feiler henne utover uendelig mye smerter men hun ønsker ingen piller. På meg virker det som det er full kollaps i så mye i dag så dessverre.

Jeg mener absolutt ikke å bagatellisere problemene deres, jeg har hatt gamle og svekkede foreldre selv de siste årene.  Men er du sikker på at det er et tegn på "full kollaps" at det er vanskelig å hjelpe en gammel dame med begynnende demens og smerter som hun ikke vil ta medisiner mot?

Dere får vel en viss hjelp hos fastlegen, har dere ikke hjemmesykepleie også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest elina777
På 12.12.2017 den 0.26, AnonymBruker skrev:

Jeg vet at mange av dere føler dere bedre med medisinering ved psykriatriske plager. Men hvordan er det med dere å bivirkninger av det? 

Jeg har hørt om folk som har blitt avhengig av medisinene i høy grad, og at det har blitt en plage for dem. Derfor lurer jeg på hvordan det er med dere andre? 

Anonymkode: 2a9ee...5c5

Har ikke blitt avhengig, aldri, men fått tilbakefall av orginalsykdommen

 

noen bivirkninger er ikke til å leve med med enoooorm apetitt, spiser til jeg gulper og ikke får puste! Da er det bare å kutte ut

 

 

er også enormt tørst men der kan jeg velge kalorifritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Hun er heldigvis på sykehus nå. Håper de finner ut om egentlig kreft som jeg dessverre tror.

Ser frem til jul. Håper da " på bena" ingen alle. Ingenting er som jul og " tjukke slekta".😊

Når det gjelder medisin tenker jeg stadig mitt.

Menårsaker til kanvære så mange. Så mye blir aldri undersøkt. Dessverre for oss alle tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maggie55 skrev:

Så mye blir aldri undersøkt. Dessverre for oss alle tror nå jeg.

Hva mener du? Min erfaring er at hvis man først får gjennom en innleggelse (det er ikke alltid så lett å få en gammel person med uklare symptomer innlagt), kjører de på med prøver og undersøkelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Jeg er blitt feit etter 14 år på zyprexa. Øker sakte men sikkert hele tiden. Ironisk nok er det den medisinen som har minst andre bivirkninger og den som virker best. (både på gruppenivå og hos meg).

 

Egentlig tviler jeg på att jeg har schizofreni også. Så jeg har ikke slått meg til ro med diagnosen, og zyprexa er jo først og fremst en antipsykotisk medisin. Tar Zoloft også. Den har også bivirkninger. Spesielt på lysten som jo er bedre nå enn de første 10 årene på zoloft,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere har sagt, må man veie virkning opp mot bivirkning. Det dummeste man kan gjøre er å spørre Dr. Google om andres erfaringer med medisiner eller lese i Felleskatalogen under bivirkninger - men det er svært mange som gjør akkurat det... Da tror jeg man i mange tilfeller kjenner litt ekstra etter bivirkninger og det er f.eks. som ved sykdommer, når man kjenner etter symptomer, kan man tro man har en sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg prøver å fokusere på de gode periodene i livet og holde forbruk av medisiner så langt nede som mulig bare. Jeg er jo ikke mot alle medisiner. Noen medisiner betyr jo være eller ikke være for mennesker. Tenk bare på denne nesesprayen det har vært innslag om i media som kan hjelpe narkomane å våkne opp fra farlig døs. Problemene er bare alle historiene om de som er blitt avhengige av medisiner og etterhvert når de blir tatt av medisinen erstatter eller prøver rus istedet med katastrofalt utfall kanskje. Jeg tror her er mye svindel og bedrag. Man bør ta alt med skepsis men noe rot i virkelighet har ofte mye selv om dette er dypt personlige tragedier og tragedier for samfunnet fordi det rammer så mange unge.

Jeg prøver å fokusere på de gode ting som har vært og fortrenger litt smerten jeg føler ved å høre om så mange tunge skjebner blant oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det slik at man vil finne mest negative erfaringer hvis man søker på internett. Mange leser seg gul og grønn på bivirkninger og negative erfaringer fra andre så de nesten får bivirkninger før de begynner på medisin. 

Jeg er selv skeptisk til medisiner og det tror jeg er sunt til en hvis grad. En grunn til min skepsis har vært at jeg ikke helt klarer å forstå hvordan for eksempel AD funker, slik jeg for eksempel forstår hvordan antibiotika funker. Har prøvd flere forskjellige medisiner og jeg håper jeg en dag finner den rette medisin for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Det forskes for lite på sjeldne sykdommer tror jeg. Man kan av og til få inntrykk av at det ligger en sjelden sykdom bak all elendighet i livet til syvende og sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Graver man bare nok i tingene finner man en sjelden sykdom bak det meste i livet tror jeg. Men all tvil og usikkerhet gjør noe med en over lang tid. Derfor orker mange ikke lenger tror jeg og tyr til andre forklaringsmodeller for å få sitt liv til å henge sammen. Det er ingen grunn til vifte med med masse moral på grunn av det synes jeg. Alle klarer ikke lenger å tenke på relgion og relgiøse forestillinger med noe særlig god følelse uten at folk ikke har lov å mene og tenke og tro hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maggie55

Det blir på samme måte som noen mennesker tror at fødsel og byrd betyr alt i livet. Nummer i søskenflokken og arverekken osv. Foreldres yrke og mors moral. Kjærlighet er ikke alltid hva man tror tror jeg.

Enkelte mener vi ikke alle legger like mye i livets pott og skal måle alt i kroner og øre.

Jeg tror bare man må gjøre sitt beste ut fra hva man har i livet. Det er så mye svindel og bedrag i verden i dag. Medisin eller ikke. 

Det er bare så veldig mange som trenger hjelp tror jeg. 

Enkelte er veldig heldige og oppnår god dialog med helsesystemet. De lykkes best tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...