Gå til innhold

Asherman?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 26 år. I fjor fikk jeg utført en utskrapning pga missed abortion. Etter 2 mnd ble jeg gravid igjen, men i uke 11 fant de misdannelser hos fosteret og jeg måtte ta abort. (Blødde mye under svangerskapet). Aborten ble utført medisinsk. Etter 1 måned med blødninger hadde jeg fortsatt utslag på hcg, og fikk konstatert rester. Utførte så utskrapning og merker etterpå at alt var akkurat som det var FØR utskrapning. 1 uke etter utskrapning fikk jeg konstatert de samme restene som uken før. De hadde altså ikke fått skrapet det ut (skummelt!!!). Fikk derfor igjen en ny utskrapning hvor de fant morkakerester (1 uke mellom hver utskrapning). 12 dager etter fikk jeg infeksjon og startet på AB i tabl.form. Etter utskrapningen har jeg ikke fått mensen. Har nå gått 6 mnd siden siste utskraping. Har vært til hysteroskopi i narkose. De sier slimhinnen er 7 mm og er tresjiktet, men de måtte avbryte undersøkelsen da livmorhalskanalen ble for trang. Skal tilbake snart for ny fleksibel hysteroskopi. Er nå SÅÅ redd for at jeg er steril. Føler meg så uheldig og nedfor fra før, og klarer ikke flere nedturer. Spør derfor deg om dine erfaringer med Asherman. Kan man fjerne sammenvoksninger og starte på hormonkur og ha gode sjangser uansett "grad", eller er løpet kjørt?

Anonymkode: 81bec...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Sammenvoksinger i livmoren (Ashermann syndrom) kan oppstå etter utskraping, spesielt gjentatte utskrapninger hvor det oppstår infeksjon. Livmorens evne til gjennom en syklus å bygge seg opp til å ta imot fosteranlegg, eller i til å avstøtes ved menstruasjon er da gått tapt. Det at du har trelaget slimhinne på 7 mm er tegn på at slimhinnen ikke er helt borte, men at synekier (sammenvoksinger) kan ‘stenge den inne’. Hvis man med fleksibelt hysteroskop kan bryte sammenvoksingene, holde livmorhulen åpen og så stimulere med østrogen, så skulle det være mulighet for reparasjon, men det er en vanskelig situasjon å behandle effektivt. Jeg kan ikke gi deg noe tall for sjansen, men bare trøste deg med at det kan lykkes.

Vennlig hilsen Mette

PS To så tette utskrapninger er absolutt risikofaktor. Du kan få din sak gransket i Pasientskadeerstatningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 13.12.2017 den 20.21, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er 26 år. I fjor fikk jeg utført en utskrapning pga missed abortion. Etter 2 mnd ble jeg gravid igjen, men i uke 11 fant de misdannelser hos fosteret og jeg måtte ta abort. (Blødde mye under svangerskapet). Aborten ble utført medisinsk. Etter 1 måned med blødninger hadde jeg fortsatt utslag på hcg, og fikk konstatert rester. Utførte så utskrapning og merker etterpå at alt var akkurat som det var FØR utskrapning. 1 uke etter utskrapning fikk jeg konstatert de samme restene som uken før. De hadde altså ikke fått skrapet det ut (skummelt!!!). Fikk derfor igjen en ny utskrapning hvor de fant morkakerester (1 uke mellom hver utskrapning). 12 dager etter fikk jeg infeksjon og startet på AB i tabl.form. Etter utskrapningen har jeg ikke fått mensen. Har nå gått 6 mnd siden siste utskraping. Har vært til hysteroskopi i narkose. De sier slimhinnen er 7 mm og er tresjiktet, men de måtte avbryte undersøkelsen da livmorhalskanalen ble for trang. Skal tilbake snart for ny fleksibel hysteroskopi. Er nå SÅÅ redd for at jeg er steril. Føler meg så uheldig og nedfor fra før, og klarer ikke flere nedturer. Spør derfor deg om dine erfaringer med Asherman. Kan man fjerne sammenvoksninger og starte på hormonkur og ha gode sjangser uansett "grad", eller er løpet kjørt?

Anonymkode: 81bec...9c9

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Jeg har akkurat blitt operert 2 ganger pga ashermann etter utskrapning. Si fra om du trenger noen råd. Jeg vet alt om å føle seg ensom i prosessen! 

Anonymkode: 5b508...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ble operert for 2 gang nå på Ullevåll og kirurgen (Kirsten holst) sa det hadde gått overaskende bra! Hadde sett for seg flere operasjoner. Men nå kan jeg kanskje komme igang med prøverør om få uker :)

Endret av rlaug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...

Hei igjen! Jeg har nå blitt gravid. Ble gravid på egen hånd mellom forsøk. Er bare 5 uker på vei enda så vet jo selvfølgelig ikke om det holder seg der enda!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker
På 23.3.2018 den 22.43, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har akkurat blitt operert 2 ganger pga ashermann etter utskrapning. Si fra om du trenger noen råd. Jeg vet alt om å føle seg ensom i prosessen! 

Anonymkode: 5b508...689

Hei!! Ønsker gjerne å høre mer, ble du gravid igjen? 

Anonymkode: 78e54...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 12.8.2019 den 10.40, AnonymBruker skrev:

Hei! Ja, det gjorde jeg! Har ei lita snuppe på 8 mnd nå😊

Anonymkode: 81bec...9c9

På egenhånd eller ivf? Hadde du sammenvoksninger inni livmor? Hvordan var egglederne?

Anonymkode: 78e54...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På egenhånd 😊 Trodde jeg hadde asherman og var veldig redd for det, siden det tok 6 mnd før tante rød kom. Men tok en hysteroskopi som viste ingen sammenvoksninger😊

Anonymkode: 81bec...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 5.8.2019 den 1.21, AnonymBruker skrev:

Hei!! Ønsker gjerne å høre mer, ble du gravid igjen? 

Anonymkode: 78e54...564

Jeg har fått en gutt nå på 10mnd. Etter ganske alvorlig ashermann og 2 reoperasjoner! Ble gravid på egen hånd. Så det finnes håp😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...