Gå til innhold

Blir vi i fremtiden mennesker med veldig forskjellige læringsplattformer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Blir vi i fremtiden mennesker med veldig forskjellige læringsplattformer nå som vi hører og ser så forskjellige ting. Det vil si tnår tida utenfor læringsarenaer som skole og arbeid brukes så forskjellig i forhold til før. Vi bruker forskjellige mediar og hører mer og mer forskjellig musikksmak. Vi blir mere og mere simultane ogkanskje konsentrasjonsevne svekkes for mange av oss?

Det er også skikkelig sånn " dyrtid" på alt i dag og dermed ligger alt til rette for et ordentlig stort forsprang for kanskje noen utvalgte grupper?

Jeg mener jeg tror våre referanseremmmer var " likere" for bare et par ti år siden. 

Forstår dere hva jeg mener og er dette en villet utvikling og av hvem? Hvem er det godt for?

Ser jeg igjen syner?

Anonymkode: b61d1...0e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir vi i fremtiden mennesker med veldig forskjellige læringsplattformer nå som vi hører og ser så forskjellige ting. Det vil si tnår tida utenfor læringsarenaer som skole og arbeid brukes så forskjellig i forhold til før. Vi bruker forskjellige mediar og hører mer og mer forskjellig musikksmak. Vi blir mere og mere simultane ogkanskje konsentrasjonsevne svekkes for mange av oss?

Det er også skikkelig sånn " dyrtid" på alt i dag og dermed ligger alt til rette for et ordentlig stort forsprang for kanskje noen utvalgte grupper?

Jeg mener jeg tror våre referanseremmmer var " likere" for bare et par ti år siden. 

Forstår dere hva jeg mener og er dette en villet utvikling og av hvem? Hvem er det godt for?

Ser jeg igjen syner?

Anonymkode: b61d1...0e1

Jeg tror jeg er uenig men jeg er ikke sikker ..for jeg skjønner dessverre ikke så mye av det du skriver. 

Bruker vi forskjellige medier? Mer og mer ulik musikksmak? Tenker du i forhold til generasjonsskiller?

Jeg vet ikke hva du mener med "dyrtid"? 

"Jeg mener jeg tror våre referanseremmmer var " likere" for bare et par ti år siden." - Det tror ikke jeg. Klasseskiller, om det er det du mener(?) fantes da i aller høyeste grad før, finnes også fortsatt men kanskje ikke like synlig som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maggie55 skrev:

Det blir akkurat som med sigarettrøyking. Noe er ikke godt for noen som jeg ser det nå.

Men blir ikke det selvmotsigende siden svært mange på et tidspunkt begynte å røyke, altså ble mer like? Stikk i strid med det du hevder øverst, at vi blir mer ulike.

Guriland. Jeg aner ikke hva jeg diskuterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Avstandene skyter fart mener jeg og det skjer nå. Kanskje ser vi noe av hvordan sånne " huller" oppstår?" Hvilke mekanismer som lager " grenserommene" eller  " grenselandene eller klasseskillene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja på internett ihvertfall er det mye lettere å finne folk som er lik en selv i meninger om ting og tang, folk liker å få bekreftelse på at det de "mener" er riktig og at de rundt en bekrefter dette. Det medfører at internet stort sett er fult av forskjellige "ekkokamre" hvor forskjellige "sannheter/vinklinger" brukes for å gjøre "leserne" fornøyde. Dette igjenn vil gjøre oss mer splittet og vi får enda mer forskjellig virkelighetsoppfatning enn tidligere hvor alle fikk mer lik data og kun tenkte forskjellig om denne, nå får hver og en sin egen data som passer med den en mener. Tror nok teknologien kan bli litt farlig om brukt på "gal" måte, samtidig som teknologiselskapene har fryktelig mye makt og påvirkning på demokratiet, men vi får vel bare se hva som skjer etterhvert, vanskelig å spå fremtiden. At skillene mellom folk blir større og større er ihvertfall sikkert, tilslutt så kommer det motreaksjoner i en eller annen form om en lar det gå for langt

Men vi får se hva som skjer :P 

Anonymkode: d4087...447

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Maggie55 skrev:

Avstandene skyter fart mener jeg og det skjer nå. Kanskje ser vi noe av hvordan sånne " huller" oppstår?" Hvilke mekanismer som lager " grenserommene" eller  " grenselandene eller klasseskillene?

Vi har vel aldri hatt bedre mulighet og stiller i langt høyere grad likere når det feks kommer til utdanning enn i "gamle dager", takket være lånekassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tja på internett ihvertfall er det mye lettere å finne folk som er lik en selv i meninger om ting og tang, folk liker å få bekreftelse på at det de "mener" er riktig og at de rundt en bekrefter dette. Det medfører at internet stort sett er fult av forskjellige "ekkokamre" hvor forskjellige "sannheter/vinklinger" brukes for å gjøre "leserne" fornøyde. Dette igjenn vil gjøre oss mer splittet og vi får enda mer forskjellig virkelighetsoppfatning enn tidligere hvor alle fikk mer lik data og kun tenkte forskjellig om denne, nå får hver og en sin egen data som passer med den en mener. Tror nok teknologien kan bli litt farlig om brukt på "gal" måte, samtidig som teknologiselskapene har fryktelig mye makt og påvirkning på demokratiet, men vi får vel bare se hva som skjer etterhvert, vanskelig å spå fremtiden. At skillene mellom folk blir større og større er ihvertfall sikkert, tilslutt så kommer det motreaksjoner i en eller annen form om en lar det gå for langt

Men vi får se hva som skjer :P 

Vi får bare se hva som skjer ja. Men tror ikke det ender godt.

Men men.

Anonymkode: 9146b...b09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Tenker på en time på barneskole i de første klasser. Lærerinnen spurte oss hvordan man laget strøm og så utover klassen. Det kom mange kreative forslag hvorav et barn svarte " på boks". Vi andre fniste i vei og læreren ristet på hodet. Men visse vi andre egentlig hvordan man lager strøm? Var vi noe bedre enn de krative forslag? Vi visste kanskje i beste fall hvor lysbryteren var eller hvor vi puttet på penger for å få strømmen til å virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Maggie55 skrev:

Tenker på en time på barneskole i de første klasser. Lærerinnen spurte oss hvordan man laget strøm og så utover klassen. Det kom mange kreative forslag hvorav et barn svarte " på boks". Vi andre fniste i vei og læreren ristet på hodet. Men visse vi andre egentlig hvordan man lager strøm? Var vi noe bedre enn de krative forslag? Vi visste kanskje i beste fall hvor lysbryteren var eller hvor vi puttet på penger for å få strømmen til å virke?

På den fronten er nok ting mye bedre nå, altså lurer du på hvordan strøm "blir til" så kan du lære veldig mye om det sålenge du har internet adgang som de fleste har nå i vesten ihvertfall, internett utliknet forskjellene veldig på potensialet til å lære, men for mer kompliserte ting så kan det ha motsatt effekt også, det er ikke alle mennesker som fra naturen (genetisk) sett har evnene som trengs til å lære veldig kompliserte avanserte teorier og slikt, når en før kunne sagt at okei hun har bare ikke hatt muligheten til å lære x eller y, så har vi ikke lenger "unnskyldninger, men må heller innse at det er interne begrensninger i alle mennesker og alle har ikke evner på alle fronter selv om vi gjerne skulle likt det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med trådstarter og jeg forstår hva du mener. Jeg har ofte tenkt på det samme selv. Vi hadde mye mer felles arenaer tidligere - i min oppvekst fantes kun 1 TV-kanal - og dette gjør at vi blir veldig ulike som mennesker og forstår hverandre mindre og mindre tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ikke så sikker, men jeg tror man bør begynne å vurdere å lære bort mer kildekritikk, så mennesker lærer å vurdere kilder mer kritisk. Jeg har en mistanke om at nettet også kan gjøre oss noe latere, og at vi informeres for mye. Jeg vet ikke hvor mange som tenker igjennom at informasjon kan manipuleres, osv. Så i skolen burde man kanskje hatt større fokus på kildekritikk om man allerede ikke har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Du har helt rett. Man må bare ta absolutt alt med mere enn en klype salt i våre dager mere enn noengang. Folk er ofte ikke hva de gir seg ut for engang. Så mere frem med skepsis og saltet spør du meg også.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alt er for mye er økonomisk motivert tror jeg fordi "alt koster mer enn skjorta for folk i dag."

Man kan bare spørre seg hvorfor det er slik.

Men det er visst bare sånne samfunn man vil ha. Det er sånn folk vil ha det virker det som. Kvasimoralsamfunn synes jeg det lett blir. Nei alt er ikke så lett å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Mari Y skrev:

Så i skolen burde man kanskje hatt større fokus på kildekritikk om man allerede ikke har det. 

Det har i hvert fall blitt mer fokus på det, enn den gangen leksikon var fasiten.  Men barn bruker jo nettet veldig tidlig, så foreldre har også et ansvar for å forklare dem at det ikke er noe sannhets-orakel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, laban skrev:

Det har i hvert fall blitt mer fokus på det, enn den gangen leksikon var fasiten.  Men barn bruker jo nettet veldig tidlig, så foreldre har også et ansvar for å forklare dem at det ikke er noe sannhets-orakel.

Man bør gå til kilden. Det er lett å se at f eks Alternativ media kan ha sin egen agenda på planen. Og desto mer grunn til å være kritisk til påstander som settes frem. Det bør man også være når det gjelder msm, men kansje enda mer når det gjelder såkalt 'alternativ media'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...