Gå til innhold

Positive erfaringer med Cipralex?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Har fått foreslått Cipralex, men er litt skeptisk. Er redd for bivirkninger som påvirker hjertet, redd for å bli for sløv og trøtt, redd for dårlig sexliv og ikke minst redd for å gå opp i vekt. Også redd for hvor ille det er å slutte. 

Jeg har prøvd andre SSRI tidligere, uten alvorlige bivirkninger. Noen som vet om alle SSRI virker ganske likt i kroppen, og om jeg skal forvente meg omtrent samme bivirkninger, eller har jeg rett i å være redd for nye bivirkninger?

Noen som har prøvd Cipralex med gode resultater? Ønsker ikke høre masse negativt, fordi da tør jeg i alle fall ikke å prøve.

Anonymkode: 899ad...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri blitt sløv,trøtt eller gått opp i vekt av cipralex. Jeg har gått på den i mange år,men jeg har heller aldri lest på bivirkningene. Vet ikke om du referere til dem i innlegget ditt? Er som regel de første ukene du får litt bivirkninger før det stabiliserer seg. Men det går mest på magen,ivertfall i mitt tilfelle. Cipralex er vel kjent som en pille med minimale bivirkninger og er vel av den mest populære og som gir best resultat for veldig mange. Men alt er individuelt. Jeg er også i utgangspunktet redd for bivirkninger,men har aldri hatt noen negative bivirkninger av cipralex,bortsett fra oppstart med treg mage.

Anonymkode: e19ad...dec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har ved to anledninger brukt Cipralex og har nå selv akkurat startet på ny behandling. Plages med stress, tankekjør angst og depresjon. Min erfaring er at Cipralex fungerer svært bra.

Ja, jeg blir mer likegyldig og flat. Ja, jeg går opp noen kg., men når du sliyter blir dette peanøtter ift sykdommen.

Ikke bekymre deg for at dette skal påvirke hjerte eller andre ting. Dette har legen kontroll på :-)

Lykke til!

Anonymkode: 7661f...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stått på Cipralex i mange, mange år og har ingen bivirkninger. Jeg står på såpass lav dose at jeg kan falle ned i moderate depresjoner fra tid til annen, men det får jeg tydeligvis bare leve med. Jeg kombinerer Cipralex med Lamictal, Wellbutrin og Flunaxol. En venninne av meg stod på Cipralex i et halvt års tid og opplevde heller ingen bivirkninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har ved to anledninger brukt Cipralex og har nå selv akkurat startet på ny behandling. Plages med stress, tankekjør angst og depresjon. Min erfaring er at Cipralex fungerer svært bra.

Ja, jeg blir mer likegyldig og flat. Ja, jeg går opp noen kg., men når du sliyter blir dette peanøtter ift sykdommen.

Ikke bekymre deg for at dette skal påvirke hjerte eller andre ting. Dette har legen kontroll på :-)

Lykke til!

Anonymkode: 7661f...cb9

Kan jeg spørre deg om du tror du gikk opp i vekt av medisinen i seg selv, eller har du fått økt apetitt eller redusert aktivitetsnivå? Hvor mye gikk du opp? Jeg har spiseforstyrrelser i tillegg til alvorlig depresjon, skjønner du.

Anonymkode: 899ad...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre deg om du tror du gikk opp i vekt av medisinen i seg selv, eller har du fått økt apetitt eller redusert aktivitetsnivå? Hvor mye gikk du opp? Jeg har spiseforstyrrelser i tillegg til alvorlig depresjon, skjønner du.

Anonymkode: 899ad...3d1

Hei.

Årsaken til at jeg gikk opp i vekt var at jeg endelig fikk ro i kroppen og brukte mer tid på å slappe av fremfor å løpe (joggeturer) fra angsten og tankene. Rett og slett mer ro i kroppen som førte til mindre trening og at jeg da oftere koste meg med mat eller en pose chips.

vektøkningen min var minimal. 3-5kg.

Egentlig gikk jeg vel bare tilbake til min normale vekt når jeg begynte på Cipralex. Hadde gått ned i forbindelse med depresjonen.

Min konklusjon: ikke medisinen i seg selv som gir vektøkning, men heller at jeg gir litt mer F... og slapper mer av.

Jeg tror Cipralex kan være positivt ift spiseforstyrrelser, men vet ikke. 

Dørstokkmila blir ikke mindre med Cipralex.

 

if it makes any sense.

 

Anonymkode: 7661f...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Årsaken til at jeg gikk opp i vekt var at jeg endelig fikk ro i kroppen og brukte mer tid på å slappe av fremfor å løpe (joggeturer) fra angsten og tankene. Rett og slett mer ro i kroppen som førte til mindre trening og at jeg da oftere koste meg med mat eller en pose chips.

vektøkningen min var minimal. 3-5kg.

Egentlig gikk jeg vel bare tilbake til min normale vekt når jeg begynte på Cipralex. Hadde gått ned i forbindelse med depresjonen.

Min konklusjon: ikke medisinen i seg selv som gir vektøkning, men heller at jeg gir litt mer F... og slapper mer av.

Jeg tror Cipralex kan være positivt ift spiseforstyrrelser, men vet ikke. 

Dørstokkmila blir ikke mindre med Cipralex.

 

if it makes any sense.

 

Anonymkode: 7661f...cb9

Ok, takk. Jeg tenker at så lenge ikke medikamentet i seg selv øker fettprosenten, så er det mulig å forebygge vektøkning, og det er jo bra.

Anonymkode: 899ad...3d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig god erfaring med Cipralex.  Fikk et nytt liv. (Angst, depresjon, kvalme forsvant) og det har holdt seg slik i 4 år nå. Bruker fortsatt samme dose.

Har fortsatt følelser, både negative og positive, men den overveldende redselen og de mørke tankene er borte. 

La på meg noen kilo pga. økt matlyst.  I starten var det litt vanskeligere å få orgasme, men det ble bedre med tiden og nå er det nesten som før.   Sexlysten har vært den samme (gode) hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sirop1365381324
On 12/16/2017 at 2:13 PM, Kalevaala said:

Jeg har veldig god erfaring med Cipralex.  Fikk et nytt liv. (Angst, depresjon, kvalme forsvant) og det har holdt seg slik i 4 år nå. Bruker fortsatt samme dose.

Har fortsatt følelser, både negative og positive, men den overveldende redselen og de mørke tankene er borte. 

La på meg noen kilo pga. økt matlyst.  I starten var det litt vanskeligere å få orgasme, men det ble bedre med tiden og nå er det nesten som før.   Sexlysten har vært den samme (gode) hele tiden. 

Hvor lang tid tok det før du merket maks effekt på depresjon og angst fra du begynte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

jeg for min del har merket effekt fra de første dagene. Spesielt uroen i kroppen og angsten i magen reduseres relativt raskt. Dette bare på 5mg.

deretter har det gått noen uker, 3-4 før det hele har stabilisert seg 100%

Men, dette er individuelt! Og det kan ta lengere tid. Jeg begynte på Cipralex igjen for 10 dager siden. Skal nå gå opp til 10 mg. Har allerede god effekt av 5mg.

merker at jeg er adskillig «flatere» i følelsene, noe jeg også ønsker. Det er de som skaper angsten.

 

hvordan effekt har den hatt på deg de siste ukene?

Anonymkode: 7661f...cb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg fikk mindre matlyst, men dette stabiliserer seg etterhvert. Vet også om flere som har gått på Cipralex og de gikk ikke opp i vekt heller, og de følte seg bedre og dagene ble "lysere". Dette er veldig individuelt, men du skal ikke være redd for å prøve. 

Anonymkode: faa55...47b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2017 den 11.19, AnonymBruker skrev:

Hei.

Har fått foreslått Cipralex, men er litt skeptisk. Er redd for bivirkninger som påvirker hjertet, redd for å bli for sløv og trøtt, redd for dårlig sexliv og ikke minst redd for å gå opp i vekt. Også redd for hvor ille det er å slutte. 

Jeg har prøvd andre SSRI tidligere, uten alvorlige bivirkninger. Noen som vet om alle SSRI virker ganske likt i kroppen, og om jeg skal forvente meg omtrent samme bivirkninger, eller har jeg rett i å være redd for nye bivirkninger?

Noen som har prøvd Cipralex med gode resultater? Ønsker ikke høre masse negativt, fordi da tør jeg i alle fall ikke å prøve.

Anonymkode: 899ad...3d1

Bivirkninger er vanskelig å unngå men når jeg er deprimert så spiser jeg lite så jeg har ikke opplevd å legge på meg. Seksuelle problemer ja men lettere når man går på lav dose. Trøtt er jeg uavhengig av medisin eller ikke. Jeg vil helst klare meg uten men har perioder i livet mitt der de har vært til hjelp. Tror det er best at du gjør deg dine erfaringer. Det kan virke ulikt fra person til person. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk på Cipralex for over 20 år siden, men jeg følte først at den ikke funket. Etter en tid så følte jeg at den var god å ta. De andre medisinene jeg fikk gjorde meg enda sykere følte jeg men Cipralex er en av de få medsinene som jeg følte var god i en liten stund. Brukte den kun ca 2-3 måneder. ( jeg tror det var Cipralex den het.. var en slags lykkepille) 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg gikk på Cipralex for over 20 år siden, men jeg følte først at den ikke funket. Etter en tid så følte jeg at den var god å ta. De andre medisinene jeg fikk gjorde meg enda sykere følte jeg men Cipralex er en av de få medsinene som jeg følte var god i en liten stund. Brukte den kun ca 2-3 måneder. ( jeg tror det var Cipralex den het.. var en slags lykkepille) 

 

Hvis det var 20 år siden var det kanskje Cipramil? Cipralex som ikke på markedet før 2003.

Anonymkode: 9ebb1...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det var 20 år siden var det kanskje Cipramil? Cipralex som ikke på markedet før 2003.

Anonymkode: 9ebb1...2ea

Var i 2000. Kan ha vært et navn som minner.. Medisinene i dag er gjerne bedre også... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Mina1 skrev:

Var i 2000. Kan ha vært et navn som minner.. Medisinene i dag er gjerne bedre også... ?

Cipralex er en forbedret versjon av Cipramil.

Anonymkode: 9ebb1...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...