Gå til innhold

Flere som merker antidepressiva kjapt? Eller er det bare meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har brukt antidepressiva i noen perioder i livet. Legen sier alltid at det tar noen uker før effekten kommer. Selv begynner jeg alltid å merke at noe er annerledes i kroppen, fra første dag? Fler som gjør det?

Med et antidepressiva forsvant evnen til å få orgasme fra dag 1. 

Har også gått fra å sove 8-10 timer pr. natt til 3-5 timer fra dag 1.

Nå har jeg begynt på et nytt antidepressiva, og jeg har vært kvalm og hatt redusert matlyst i to dager. I tillegg har jeg en litt rar fornemmelse i hodet, og jeg kjenner økt tankevirksomhet.

Disse tingene går fint, det er ikke det.

Er bare nysgjerrig på om bivirkningene da, kommer de første dagene, selv om effekten kanskje lar vente på seg? Jeg pleier forøvrig å få effekt etter et par uker, ikke etter fem uker...

Noen som kjenner seg igjen? Tror ikke det er placebo eller innbilning.

Anonymkode: a2834...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Det du beskriver er nok helt normalt og et tegn på at medisinen fungerer godt.

Lykke til :-)

Anonymkode: efc8b...e30

Ok. Lurer på hvorfor legen ble så overrasket da jeg sa at "ting skjer" allerede første døgnet hvis det er helt normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Lurer på hvorfor legen ble så overrasket da jeg sa at "ting skjer" allerede første døgnet hvis det er helt normalt.

Bivirkninger allerede første døgnet er helt normalt, så den legen virker ikke helt oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro mye er placebo i og med at du har brukt det flere ganger i perioder. Du vet ut ifra forventet virkning hva som skal skje og det skjer. Kjemien i hjernen er ganske forunderlig.Tror mange som går på antidepressiva egentlig bare har en placeboeffekt. Med et så utstrakt bruk av antidepressiva kan man jo ikke forvente annet. For mange så virker det jo også mot sin hensikt,men det er ikke legemiddelindustrien så interessert i å snakke så mye om.Så derfor blir ikke forskningen på dette tatt seriøst,bortsett fra noen få innen psykiatrien. Det er mye penger i å villede mennesker.

Anonymkode: 13cf2...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil tro mye er placebo i og med at du har brukt det flere ganger i perioder. Du vet ut ifra forventet virkning hva som skal skje og det skjer. Kjemien i hjernen er ganske forunderlig.Tror mange som går på antidepressiva egentlig bare har en placeboeffekt. Med et så utstrakt bruk av antidepressiva kan man jo ikke forvente annet. For mange så virker det jo også mot sin hensikt,men det er ikke legemiddelindustrien så interessert i å snakke så mye om.Så derfor blir ikke forskningen på dette tatt seriøst,bortsett fra noen få innen psykiatrien. Det er mye penger i å villede mennesker.

Nei, jeg tror ikke det er placebo. Har aldri hatt trua på AD, og alltid forventet "ingenting" på flere uker. Likevel har ting skjedd kjapt. 

Har ikke hatt god effekt av AD. Kun bivirkninger. En gang ble jeg manisk av et AD. Det er definitivt noe annet enn placebo. Tok flere med å komme ut av det med antipsykotika og skjerming. 

Nå står jeg i et dilemma der jeg må velge en type behandling pga tvang (er innlagt). Har en alvorlig depresjon som ikke går over, og jeg har skadet meg alvorlig, så har fått et utvalg muligheter av behandling. Tenker å gi AD et forsøk igjen, da det høres ut som det snilleste alternativet. 

Dette er nok et litt spesielt tilfelle, og jeg har ikke blitt prakket på noen ting. Har gått flere uker, og det står mellom liv og død. Det kan vel hende at AD passer i noen tilfeller. Hvis ikke det kan hjelpe meg nå, så er det ikke noe håp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror ikke det er placebo. Har aldri hatt trua på AD, og alltid forventet "ingenting" på flere uker. Likevel har ting skjedd kjapt. 

Har ikke hatt god effekt av AD. Kun bivirkninger. En gang ble jeg manisk av et AD. Det er definitivt noe annet enn placebo. Tok flere med å komme ut av det med antipsykotika og skjerming. 

Nå står jeg i et dilemma der jeg må velge en type behandling pga tvang (er innlagt). Har en alvorlig depresjon som ikke går over, og jeg har skadet meg alvorlig, så har fått et utvalg muligheter av behandling. Tenker å gi AD et forsøk igjen, da det høres ut som det snilleste alternativet. 

Dette er nok et litt spesielt tilfelle, og jeg har ikke blitt prakket på noen ting. Har gått flere uker, og det står mellom liv og død. Det kan vel hende at AD passer i noen tilfeller. Hvis ikke det kan hjelpe meg nå, så er det ikke noe håp.

Jeg tror nok at for mange så fungerer det og for mange så fungerer det egentlig ikke i det hele tatt.Når jeg snakker om placebo så mener jeg den forventet virkningen av medisinen,men da er det vel helst for de med mildere depresjoner.Har jo vært en del snakk om dette angående unge kvinner og stress som fører til depresjon og hvor mange som får AD.Jeg ville absolutt prøvd AD igjen i ditt tilfelle men går ut ifra at du får prøvd et annet enn du tidligere har prøvd. Og det er alltid et håp,selv om du ikke ser det akkurat nå.Bare gi medisinen litt tid,det er jo alltid verst i oppstartfasen. Jeg går ut i fra at du har folk rundt deg gjennom hele prosessen,det bør du virkelig ha når du har det sånn du har det nå. Klem til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har brukt antidepressiva i noen perioder i livet. Legen sier alltid at det tar noen uker før effekten kommer. Selv begynner jeg alltid å merke at noe er annerledes i kroppen, fra første dag? Fler som gjør det?

Nå har jeg begynt på et nytt antidepressiva, og jeg har vært kvalm og hatt redusert matlyst i to dager. I tillegg har jeg en litt rar fornemmelse i hodet, og jeg kjenner økt tankevirksomhet.

Er bare nysgjerrig på om bivirkningene da, kommer de første dagene, selv om effekten kanskje lar vente på seg? Jeg pleier forøvrig å få effekt etter et par uker, ikke etter fem uker...

Jeg har også hatt det slik at jeg merker forandring/virkning med en gang, men den kommer gradvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.12.2017 den 17.03, AnonymBruker skrev:

Det du beskriver er helt vanlig. Bivirkninger kommer gjerne med en gang, virkning fra et par uker opp mot fem til seks uker. Med andre ord, helt etter boken.

Anonymkode: 7f719...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...