fredagfebruar Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 (endret) Jeg fikk beskjed av behandleren min på DPS om å ta medisinspørsmål med fastlegen fordi det tar en stund å få samtale med psykiater der. Så jeg spurte legen min om angstdempende medisiner, har hørt om flere som ikke er vanedannende, og hen foreslo Lyrica. Hen sa det ikke er vanedannende og ikke har så mye bivirkninger. Men alt jeg leser om Lyrica sier at der er vanedannende. Jeg tar 75mg to ganger om dagen og merket veldig godt virkning helt fra begynnelsen. Det vil si, jeg har tatt det under en uke, men kjenner meg konstant søvnig og nesten litt full. Mindre angst, men nå begynner jeg jo å få angst for at jeg skal bli avhengig. Vet at jeg bør stole på legen, men jeg blir jo litt skeptisk når det finnes så mange kritiske artikler som sier det bør være B-preparat og lignende. Noen som har erfaringer, eller som vet noe? Endret 16. desember 2017 av fredagfebruar 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elina777 Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 En venninne brukte det, men sluttet da hun merket hun måtte øke dosen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 Insister på psykiater. Fastleger har på det jevne 0 snøring på psykofarma og du kan risikere å bli veldig mye verre av potensiell feilmedisinering. Jeg fikk også Lyrica av en fastlege for angst. Det hjalp ikke på angsten i det hele tatt og beina mine hovnet opp til ca dobbel størrelse som kjempemorsom bivirkning.. Anonymkode: b0e2d...5ed 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 1 time siden, fredagfebruar skrev: Jeg fikk beskjed av behandleren min på DPS om å ta medisinspørsmål med fastlegen fordi det tar en stund å få samtale med psykiater der. Så jeg spurte legen min om angstdempende medisiner, har hørt om flere som ikke er vanedannende, og hen foreslo Lyrica. Hen sa det ikke er vanedannende og ikke har så mye bivirkninger. Men alt jeg leser om Lyrica sier at der er vanedannende. Jeg tar 75mg to ganger om dagen og merket veldig godt virkning helt fra begynnelsen. Det vil si, jeg har tatt det under en uke, men kjenner meg konstant søvnig og nesten litt full. Mindre angst, men nå begynner jeg jo å få angst for at jeg skal bli avhengig. Vet at jeg bør stole på legen, men jeg blir jo litt skeptisk når det finnes så mange kritiske artikler som sier det bør være B-preparat og lignende. Noen som har erfaringer, eller som vet noe? Hei. Jeg har god erfaring med lyrica. At det ikke er vanedannende er dessverre ikke sant. Den er kanskje ikke like vanedannende som valium og sobril, men vanedannende er den. Selv har jeg tidligere vært innlagt fire uker for å trappe ned på lyrica , da de ville ta det sakte og ha meg til observasjon, siden de vet litt lite om hvordan det er å trappe ned fra litt store doser med lyrica. Nå går jeg igjen på lyrica i samråd med lege, og det er for meg det beste av to onder, da jeg har prøvd et dusin andre medisiner som ikke virker på gad, og i tillegg har jeg en nevrologisk lidelse som gjør at jeg trenger et antiepileptika. To fluer i ett smekk. Men jeg går på medisinen med en viss motstand, for jeg vet jeg får en kamp den dagen jeg eventuelt må slutte på den. Jeg går på 450 mg. Kroppen min har vent seg til det, og jeg er verken svimmel eller ør, slik du føler deg helt i starten. Føler meg ikke påvirket lenger på noe vis. Det går over. Min far har gått på 300 mg i flere år, og fikk beskjed om å slutte. Han er syttifem år, og for første gang i livet fikk også han vite hva abstinenser er, og han var temmelig dårlig i flere uker, opp mot to måneder. Så fikk han beskjed om at han kunne begynne på dem igjen, og gjorde det, da det hjelper han for nervesmerter han har. Det beste av to onde også for ham. Men han slet noe voldsomt. Og var veldig forbauset over hvor lenge det satt i. Legen din og mange andre fastleger vet dessverre ikke hva de snakker om. Men du må veie det opp mot hva du kan få igjen av å gå på den. At den hjelper mot gad er helt sikkert. Den hjelper meg veldig. Det eneste som har hjulpet meg. Men jeg mener at andre medisiner bør være vel utprøvd før en går for lyrica. Jeg mener det når jeg skriver at jeg lenge og vel har prøvd ut over et dusin andre først, og mange kombinasjoner også, over flerfoldige år. Om du er veldig redd for å bli avhengig, hold deg på en veldig lav dose, eller finn noe annet. Lykke til hva enn du velger. Gad er forferdelig slitsomt å leve med, og vanskelig å gjøre noe med, både terapeutisk og medisins. Anonymkode: 9fae0...f91 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fredagfebruar Skrevet 16. desember 2017 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har god erfaring med lyrica. At det ikke er vanedannende er dessverre ikke sant. Den er kanskje ikke like vanedannende som valium og sobril, men vanedannende er den. Selv har jeg tidligere vært innlagt fire uker for å trappe ned på lyrica , da de ville ta det sakte og ha meg til observasjon, siden de vet litt lite om hvordan det er å trappe ned fra litt store doser med lyrica. Nå går jeg igjen på lyrica i samråd med lege, og det er for meg det beste av to onder, da jeg har prøvd et dusin andre medisiner som ikke virker på gad, og i tillegg har jeg en nevrologisk lidelse som gjør at jeg trenger et antiepileptika. To fluer i ett smekk. Men jeg går på medisinen med en viss motstand, for jeg vet jeg får en kamp den dagen jeg eventuelt må slutte på den. Jeg går på 450 mg. Kroppen min har vent seg til det, og jeg er verken svimmel eller ør, slik du føler deg helt i starten. Føler meg ikke påvirket lenger på noe vis. Det går over. Min far har gått på 300 mg i flere år, og fikk beskjed om å slutte. Han er syttifem år, og for første gang i livet fikk også han vite hva abstinenser er, og han var temmelig dårlig i flere uker, opp mot to måneder. Så fikk han beskjed om at han kunne begynne på dem igjen, og gjorde det, da det hjelper han for nervesmerter han har. Det beste av to onde også for ham. Men han slet noe voldsomt. Og var veldig forbauset over hvor lenge det satt i. Legen din og mange andre fastleger vet dessverre ikke hva de snakker om. Men du må veie det opp mot hva du kan få igjen av å gå på den. At den hjelper mot gad er helt sikkert. Den hjelper meg veldig. Det eneste som har hjulpet meg. Men jeg mener at andre medisiner bør være vel utprøvd før en går for lyrica. Jeg mener det når jeg skriver at jeg lenge og vel har prøvd ut over et dusin andre først, og mange kombinasjoner også, over flerfoldige år. Om du er veldig redd for å bli avhengig, hold deg på en veldig lav dose, eller finn noe annet. Lykke til hva enn du velger. Gad er forferdelig slitsomt å leve med, og vanskelig å gjøre noe med, både terapeutisk og medisins. Anonymkode: 9fae0...f91 Jeg har gått på flere typer antidep som ikke har fungert, og gikk en stund på seroquel mot generell uro, men det var for mye bivirkninger. Har ikke prøvd noe annet mot angst. Vet ikke om jeg bør fortsette å ta Lyrica daglig frem til neste time hos psykolog etter nyttår, eller om jeg bør bestille ny time hos fastlegen igjen asap? Foreløpig fungerer det iallfall veldig bra for meg, har mye mindre angst, og bivirkninger jeg fint kan leve med. Det er bare skremmende å lese om det... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 1 time siden, fredagfebruar skrev: Jeg har gått på flere typer antidep som ikke har fungert, og gikk en stund på seroquel mot generell uro, men det var for mye bivirkninger. Har ikke prøvd noe annet mot angst. Vet ikke om jeg bør fortsette å ta Lyrica daglig frem til neste time hos psykolog etter nyttår, eller om jeg bør bestille ny time hos fastlegen igjen asap? Foreløpig fungerer det iallfall veldig bra for meg, har mye mindre angst, og bivirkninger jeg fint kan leve med. Det er bare skremmende å lese om det... Det blir nesten en vurdering du må ta selv. Fastlegen din vil nok fortsette å hevde det ikke er noe vanedannende, da det ikke er et b-preparat. Og han tror jo det. Men jeg var altså innlagt på ArA, hvor de avruser mennesker, for nettopp denne medisinen, og der på den avdelingen visste de det i hvert fall. Men nå er ikke dosen du står på veldig stor. Og ikke er det lang tid det er snakk om heller. Så det blir en avveining da i forhold til det, og hvor plaget du er av angsten. Abstinens vil nok oppstå etter lengre tids bruk enn det du snakker om her. Selv er jeg voldsomt plaget og har vært det i alle herrens år. Har absolutt hele tiden noe angst i kroppen, har aldri helt fred. Jeg vil ikke råde deg til noe her, da jeg ikke synes det er noe lurt i slike medisinspørsmål. Anonymkode: 9fae0...f91 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 16. desember 2017 Del Skrevet 16. desember 2017 Lyrica er vanedannende, og vil snart sikkert bli b-preparat. Den virker annerledes enn benzo. Jeg ble seriøst like full av den som om jeg skulle drukket en 6 pack med øl. Så jeg sluttet det går jo ikke å være full, selv om det sikkert ville gått over. Tok 150 mg 2 ganger, så bestemte jeg meg for att dette skal jeg ikke ta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.