Gå til innhold

UDI-sjefen: Dagens asylsystem er ikke bærekraftig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener du? Er det hjerterått å ikke ta i mot alle asylsøkere som kommer?

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/08/15/195324612/udi-sjefen-dagens-asylsystem-er-ikke-baerekraftig

UDI-direktør Frode Forfang etterlyser en kvoteordning for asylsøkere, men erkjenner at det er en lang vei å gå før en endring i asylsystemet er gjennomførbart. 

Det hadde vært bedre med et system der man plukket ut flyktninger i nærområdene og plukket ut hvem som hadde rett til asyl før man kom til Europa, mener UDI-direktør Frode Forfang

Anonymkode: 8c85d...7ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gargamel

Jeg tror nok at dagens system står for fall. Det var en radikal tanke for noen år siden, men det blir stadig mer mainstream.

Dagens "system" er bare rot. I prinsippet har hele verden rett til å søke asyl og alle som har krav på beskyttelse skal få det. Man utlover belønning til de som tør å krysse Middelhavet i gummibåt. Ikke veldig humant egentlig. 

Staten stikker flest mulig kjepper i hjulene for å begrense antallet. Uverdig og urettferdig system som fører til løgn og juks.

Hvorfor ikke bare innrømme åpent at det er et tak på antallet vi kan/vil hjelpe, velge ut de som trenger det mest? Da kan de få en trygg reise til Europa.

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Gargamel skrev:

Jeg tror nok at dagens system står for fall. Det var en radikal tanke for noen år siden, men det blir stadig mer mainstream.

Dagens "system" er bare rot. I prinsippet har hele verden rett til å søke asyl og alle som har krav på beskyttelse skal få det. Man utlover belønning til de som tør å krysse Middelhavet i gummibåt. Ikke veldig humant egentlig. 

Staten stikker flest mulig kjepper i hjulene for å begrense antallet. Uverdig og urettferdig system som fører til løgn og juks.

Hvorfor ikke bare innrømme åpent at det er et tak på antallet vi kan/vil hjelpe, velge ut de som trenger det mest? Da kan de få en trygg reise til Europa.

Så er i tillegg problemet smuglerne 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet som jeg ser det er at menneskesynet vårt er under ekstremt press både blant innvandrere og innfødte. Det er den største bekymringen. Man burde jo også overlate til myndighetene å føre kontroll med systemet slik at der ikke jukses i blant alle uansett. Innvandrere skal jo ikke ha innsyn i du og jeg sitt og vi ikke om andre utover hva som er av offentlig kvalitetssikret i fo synes jeg.

Kritisk lys burde settes på hva som presser vårt menneskesyn synes jeg. Kanskje er mange syke og trenger medisin. Jeg mener ikke deg for du tar frem skepsis som nok er betimelig og sunn og kanskje  vi bør tenke om igjen om mye som flokk. Samtidig er der jo utenforskap nok i verden og også små barn fanger sikkert opp hva voksne tenker og tror og har kanskje ikke så mange motforestillinger til mye ennå. De tenker kanskje ikke over at det kanskje er klassekamerater det også gjelder og ikke eksempler bare i en statistikk. Jeg føler meg mye overveldet av det relgiøse men man behøver jo ikke dele " naboenes" syn og livsførsel i ett og alt. De fleste mennesker har sin kamp i livet uavhengig av etnisk tilhørighet eller opprinnelig nasjonalitet synes jeg.

Samtidig er de store endringer i samfunnet veldig annerledes enn hva jeg trodde og tenkte om jeg har trodd og tenkt så mye da. Trist og depressivt. Men alle land står overfor dette i dag og det gir jo andre dimensjoner om at det dreier seg om noe mer enn å bare " innta" et land. Man vet kanskje altfor lite om hvorfor folkeforlytninger skjer for alt er jo ikke krigsofre.?

Og hva innebærer ordet bærekraftig økonomi egentlig. En økonomi av annen type?

Anonymkode: e764b...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Når man bruker milliarder på enslige afghanske "barn" som er sendt av sin familie for å skaffe penger, så kan man jo tenke hva tilsvarende summer kunne utrettet i nødhjelp.

Jeg håper en gang att asylinstituttet faller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det største problemet som jeg ser det er at menneskesynet vårt er under ekstremt press både blant innvandrere og innfødte. Det er den største bekymringen. Man burde jo også overlate til myndighetene å føre kontroll med systemet slik at der ikke jukses i blant alle uansett. Innvandrere skal jo ikke ha innsyn i du og jeg sitt og vi ikke om andre utover hva som er av offentlig kvalitetssikret i fo synes jeg.

Kritisk lys burde settes på hva som presser vårt menneskesyn synes jeg. Kanskje er mange syke og trenger medisin. Jeg mener ikke deg for du tar frem skepsis som nok er betimelig og sunn og kanskje  vi bør tenke om igjen om mye som flokk. Samtidig er der jo utenforskap nok i verden og også små barn fanger sikkert opp hva voksne tenker og tror og har kanskje ikke så mange motforestillinger til mye ennå. De tenker kanskje ikke over at det kanskje er klassekamerater det også gjelder og ikke eksempler bare i en statistikk. Jeg føler meg mye overveldet av det relgiøse men man behøver jo ikke dele " naboenes" syn og livsførsel i ett og alt. De fleste mennesker har sin kamp i livet uavhengig av etnisk tilhørighet eller opprinnelig nasjonalitet synes jeg.

Samtidig er de store endringer i samfunnet veldig annerledes enn hva jeg trodde og tenkte om jeg har trodd og tenkt så mye da. Trist og depressivt. Men alle land står overfor dette i dag og det gir jo andre dimensjoner om at det dreier seg om noe mer enn å bare " innta" et land. Man vet kanskje altfor lite om hvorfor folkeforlytninger skjer for alt er jo ikke krigsofre.?

Og hva innebærer ordet bærekraftig økonomi egentlig. En økonomi av annen type?

Anonymkode: e764b...773

Det er sikkert mye om- og- men med asylpolitikk, men menneskesyn har ofte med stereotypier å gjøre, og hvilke egenskaper man tillegger en hel gruppe. Jeg tror i alle fall det kan ha noe med overlevelses- instinkt å gjøre, men noen vil jo gjerne klandre andre uansett, og de skriker ofte høyt på nettet. Noe man kansje ofte bør huske på. Det er heldigvis forskjell på å ville ha en restriktiv asylpolitikk og å hate alle innvandrere eller flyktninger, men de menneskene som er mest negative og dømmende ser gjerne ikke lengre enn sin egen navle, som regel, og de hadde nok ikke forsvunnet med engang flyktningsituasjonen opphørte. Noen liker bare ikke det som virker annerledes eller fremmed. 

Utover det vet jeg rett og slett ikke hva man skal gjøre med den flyktningsituasjonen som finnes i dag, men jeg mener at samfunnet bør handle rasjonelt og ikke utifra frykt. Handler man ut ifra frykt så går det bare den gale veien. Det siste jeg tror folk vil ha er en situasjon a la i Jugoslavia på 90- tallet. Folk kommer ikke til å slutte å flykte ved stengte grenser. Hvis man ikke 'stikker hodet i sanden' for å låne innvandringsmotstanderes begrep, bør man også finne gode løsninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...