Gå til innhold

Ukjent aktivitet i tilgangslogg (e-journal)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tilgang til elektronisk journal og således tilgang til logg over helsepersonell som har åpnet dokumenter i journalen min. Det jeg ser er at sekretærer og sekretærer m/forfatter (hva nå det betyr?) er inne og åpner dokumenter fra tid til annen. I blant står de kun i loggen uten at de har åpnet noen dokumenter, men som oftest har de åpnet et notat og to. Ser epikrisen fra forrige dps går igjen ofte over dokumenter de åpner.

Er for øvrig ikke bare sekretærene, hender det er psykologer og psykiatriske sykepleiere som jeg aldri har hatt kontakt med som også har åpnet dokumenter.

Er det noen som vet om grunner til at de er inne og kikker? Har ikke lyst å lage storm i vannglass og kontakte dps for å forlange forklaring..Første som slo meg er at det skyldes at de får opp journalen min når jeg melder ankomst før timen, men ser at de er inne på datoer hvor jeg ikke har vært der. Og skjønner heller ikke hvorfor de skal lese innhold i journalen dersom den kommer opp når jeg melder ankomst.

Noen andre som har en lang liste over navn i tilgangsloggen? Og som vet hvorfor?

Anonymkode: 7d699...aea

Skrevet

Ville notert ned alle navn du får opp, samt notert hvor mange ganger ikke-navngitte folk har vært inne og tatt det opp med dps og behandler. 

Du skal også ha noen funksjoner der du kan sperre innholdet for ymse helsepersonell, men ha innsikt for de du trenger har innsikt.

Anonymkode: 0dead...6d7

Skrevet

Sekretærene kan ha mange grunner til å åpne journalen din. De registrerer ankomst, sender ut brev om timeinnkalling, registrerer diagnoser og prosedyrekoder, tar utskrift av epikriser/erklæringer som skal sendes i post f.eks til NAV, voldsofferkontor o.l. (det aller meste går digitalt, men noe må enda sendes på gammelmåten). 

Anonymkode: 912d0...9e4

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville notert ned alle navn du får opp, samt notert hvor mange ganger ikke-navngitte folk har vært inne og tatt det opp med dps og behandler. 

Du skal også ha noen funksjoner der du kan sperre innholdet for ymse helsepersonell, men ha innsikt for de du trenger har innsikt.

Jeg vet du kan sperre innsyn for helsepersonell i kjernejournal, men jeg erfarte at de likevel kunne få tilgang på akuttmottaket når det stod om å redde liv, så systemet er ikke helt vanntett. Etter hva jeg har sett, står det ikke noen informasjon på nettsiden om at helsepersonell likevel kan få tilgang til når det står om livet.

Anonymkode: 06698...973

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet du kan sperre innsyn for helsepersonell i kjernejournal, men jeg erfarte at de likevel kunne få tilgang på akuttmottaket når det stod om å redde liv, så systemet er ikke helt vanntett. Etter hva jeg har sett, står det ikke noen informasjon på nettsiden om at helsepersonell likevel kan få tilgang til når det står om livet.

Anonymkode: 06698...973

Hvis man ikke ønsker noe som helst innsyn, selv når det står om livet kan man jo bare la være å ha kjernejournal. Det er jo valgfritt å ha det. Men de fleste ønsker jo innsyn når det er nødvendig. 

Gjest Håpeful
Skrevet

Hørtes rart ut. Har ikke e-journal så har ikke tenkt noe på det. Synes du kan ta kontakt forsåvidt og høre, det har du rett til. 

Skrevet

Tror ingen har egne personlig interesser av å åpne journalen din,med mindre du er kjendis da.Spør noen neste gang,du får sikkert et oppklarende svar.

Anonymkode: 2b7d8...e9c

Skrevet

Man må bare håpe på " de gode hjelperne" Det tror jeg stort sett man kan også. Men det er ikke grunn til å bruke noe ukritisk heller.

Anonymkode: 8e129...d22

Skrevet
På 18.12.2017 den 11.25, AnonymBruker skrev:

Er for øvrig ikke bare sekretærene, hender det er psykologer og psykiatriske sykepleiere som jeg aldri har hatt kontakt med som også har åpnet dokumenter.

Det tror jeg faktisk ikke de har lov til hvis de ikke har en legitim grunn for å åpne dokumentene. Ville spurt om årsaken hvis det er slik du beskriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...