Gå til innhold

Bare løgn fra den psykologen.

Anbefalte innlegg

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg har skrevet her inne før om hvordan jeg har opplevd behandlingen jeg har fått hos psykolog og om avslag på behandling hos dps. Vel. I flg dps måtte den behandlende psykologen henvise og ikke fastlegen. Ok. Jeg bestilte time hos psykologen og sa at jeg ville avslutte behandlingen der og ba om å bli henvist, en forferdelig time men det måtte til. Ble livet lovet at henvisning skulle bli sendt. 

Så. Etter nesten to måneders venting på svarbrev fra dps kontakter jeg fastlegen hvorpå jeg får vite at psykologen har skrevet at h*n velger å IKKE henvise meg. 

Føler meg så ufattelig sviktet nå. Jeg sliter veldig med å stole på mennesker og slipper ingen inn på "varig basis", dette er en av de store tingene jeg vil ha hjelp med og så kan man ikke stole på en profesjonell behandle engang.

Skrevet
11 minutter siden, BamseLiten skrev:

Burde byttet overskrift men det får være...

Dette var jo dårlig gjort når han sa han skulle henvise deg,begrunnet han det?

Skrevet
2 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg har skrevet her inne før om hvordan jeg har opplevd behandlingen jeg har fått hos psykolog og om avslag på behandling hos dps. Vel. I flg dps måtte den behandlende psykologen henvise og ikke fastlegen. Ok. Jeg bestilte time hos psykologen og sa at jeg ville avslutte behandlingen der og ba om å bli henvist, en forferdelig time men det måtte til. Ble livet lovet at henvisning skulle bli sendt. 

Så. Etter nesten to måneders venting på svarbrev fra dps kontakter jeg fastlegen hvorpå jeg får vite at psykologen har skrevet at h*n velger å IKKE henvise meg. 

Føler meg så ufattelig sviktet nå. Jeg sliter veldig med å stole på mennesker og slipper ingen inn på "varig basis", dette er en av de store tingene jeg vil ha hjelp med og så kan man ikke stole på en profesjonell behandle engang.

Dette var rart. Jeg ville ringt vedkommende og spurt hvorfor. 

Skrevet
18 minutter siden, BamseLiten skrev:

Er dette en psykolog som jobber utenfor dps? Og du ønsker å bli henvist til en psykolog på dps, er det det som er problemet her?

Anonymkode: a6ae1...dc1

Skrevet

Mange psykologer er jo helt idioter,virkelig. Noen virker jo narsissistiske og maktsyke. Jeg ba fastlegen min om bytte av psykolog på dps,da bare avsluttet de behandlingen. Det skulle vært kvalitetsikring og mer tilsyn i det psykiatriske miljøet. Mange er jo ikke skikket til å være behandlere.Psykologen kan vel ikke la være å henvise hvis dere har blitt enige om det? Kan du ikke ta dette opp med fastlegen din?

Anonymkode: 83b10...c73

Gjest Kanuttius
Skrevet

Det er en psykolog utenfor dps ja og jeg ønsker å over på dps. Jeg ringer han ikke, han tar ikke telefonen uansett. Måtte alltid sende sms hvis det var noe. Jeg har ventet i 7 uker på svar fra dps og nevnte det for fastlegen at jeg syntes det drøyde vel lenge. Det var da fastlegen dro frem ett brev fra psykologen skrevet til h*n hvor det sto at en henvisning til dps ikke var aktuelt og at behandlingen var avsluttet.

Gjest Kanuttius
Skrevet (endret)

7 timer siden, stjernestøv skrev:

Dette var jo dårlig gjort når han sa han skulle henvise deg,begrunnet han det?

Det er to ganger jeg har sendt sms om at jeg ikke kunne komme pga sykdom. Ene gangen dagen før og andre gangen to dager før timen. Det sto i brevet til fastlegen at "h*n måtte ta en alvorsprat om det å ikke møte til timer".

Fastlegen virket noe satt ut av hele greia. Så ikke noe men var helt enig i at man må kunne være syk og ha en mening uten å bli behandlet slik.

Endret av Kanuttius
Skrevet
1 time siden, BamseLiten skrev:

Det er to ganger jeg har sendt sms om at jeg ikke kunne komme pga sykdom. Ene gangen dagen før og andre gangen to dager før timen. Det sto i brevet til fastlegen at "h*n måtte ta en alvorsprat om det å ikke møte til timer".

Fastlegen virket noe satt ut av hele greia. Så ikke noe men var helt enig i at man må kunne være syk og ha en mening uten å bli behandlet slik.

Dette hørtes veldig rart ut. Jeg sitter igjen med en følelse at dette å "ikke møte til timen" mer handler om en bortforklaring til hvorfor du ikke skulle henvises videre til DPS.

Anonymkode: 1dec4...43d

Skrevet

Kan du ikke få fastlegen din til å snakke med psykologen? Vet du hvorfor DPS mener psykologen må henvise deg? Syns det hørtes merkelig ut. Jeg ville ihvertfall latt fastlegen ordne opp i dette. Enten må h*n få psykologen til å hanvise deg, ellerså må h*n få DPS til å akseptere en henvisning fra h*n.

Gjest Kanuttius
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hørtes veldig rart ut. Jeg sitter igjen med en følelse at dette å "ikke møte til timen" mer handler om en bortforklaring til hvorfor du ikke skulle henvises videre til DPS.

Anonymkode: 1dec4...43d

Det er det jeg misstenker. Det ble jo tross alt satt diagnose bak ryggen på meg. Jeg ble ikke informert om noe før nav skrev diagnosene i sin vurdering. Kom som et sjokk på meg.

1 time siden, Trine skrev:

Kan du ikke få fastlegen din til å snakke med psykologen? Vet du hvorfor DPS mener psykologen må henvise deg? Syns det hørtes merkelig ut. Jeg ville ihvertfall latt fastlegen ordne opp i dette. Enten må h*n få psykologen til å hanvise deg, ellerså må h*n få DPS til å akseptere en henvisning fra h*n.

Fastlegen henviste meg tidligere i høst men det ble avslått med den begrunnelsen at psykologen måtte gjøre det. Tror det er vanskelig å få legene til å stille hverandre til veggs, iallefall ikke som vi pasienter får vite.

Skrevet

Jeg føler med deg. Har opplevd noe lignende. Jeg ble psykisk veldig mye dårligere pga det. Jeg ble anbefalt å klage til pasientombudet. Jeg gjorde det ikke da fastlegen min klarte å ordne med ny avtalespesiallist. 

Anonymkode: 52304...d3a

Skrevet (endret)
12 timer siden, BamseLiten skrev:

Det er noe av det dummeste jeg har hørt, de avlyser jo selv pga sykdom og det samme dagen. Og to ganger er ikke mye, kan ikke legen henvise deg til dps? Eller få legen til å ta en prat med psykologen? Si at du trenger henvisningen?

Endret av stjernestøv
Skrevet
9 timer siden, BamseLiten skrev:

Fastlegen henviste meg tidligere i høst men det ble avslått med den begrunnelsen at psykologen måtte gjøre det. Tror det er vanskelig å få legene til å stille hverandre til veggs, iallefall ikke som vi pasienter får vite.

Legen min hadde ihvertfall tatt kontakt med enten DPS og sagt at hanvisning fra psykolog ikke er mulig og at derfor er nødt til å akseptere henvisning fra henne, eller med psykologen og spurt hva faen det er han driver med (på en litt mer profesjonell måte). Det skal ikke være din bekymring. Og det at du må ha henvisning fra psykolog er bare tull. De har sin fulle rett til å både motta og godkjenne en henvisning fra en fastlege.

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg leste ett sted at dps avslår nesten 50 % av henvisninger de får inn. Dette de har gjořt her er vel en måte å sile bort pasienter på. Det er stygt. Jeg stoler så lite på mennesker og takler dårlig å ha andre så nære på som man må når man går til psykolog. Fikk jo ett godt bevis for det hos den siste psykologen. Jeg har alltid klamret meg til at helsepersonell ikke hadde giddet å studere i så mange år uten å faktisk ville være en forskjell for syke men nå mistenker jeg at det like gjerne  er for å tillfredsstille sin egen syke hjerne eller hevn av en eller annen grunn.

Jeg vurderer å klage inn dette. 

Skrevet
25 minutter siden, BamseLiten skrev:

Jeg leste ett sted at dps avslår nesten 50 % av henvisninger de får inn. Dette de har gjořt her er vel en måte å sile bort pasienter på. Det er stygt. Jeg stoler så lite på mennesker og takler dårlig å ha andre så nære på som man må når man går til psykolog. Fikk jo ett godt bevis for det hos den siste psykologen. Jeg har alltid klamret meg til at helsepersonell ikke hadde giddet å studere i så mange år uten å faktisk ville være en forskjell for syke men nå mistenker jeg at det like gjerne  er for å tillfredsstille sin egen syke hjerne eller hevn av en eller annen grunn.

Handler det ikke heller om økonomi? 

Skrevet

Ta en grundig prat med fastlegen. Fastlege kan fint henvise til Dps. Det er det som er mest vanlig. De ber antagelig om henvisning fra psykologen fordi du alt er i ett behandlingstilbud der. Men det er egentlig ikke lurt, fordi da kan de bruke det som argument til å avvise deg.

Hvis du har avsluttet hos psykologen nå, har du ikke et behandlingstilbud. Det kan gjøre det lettere for fastlegen å få gjennomslag hos Dps. 

Anonymkode: 39a0f...b5d

Skrevet
24 minutter siden, BamseLiten skrev:

Du tar nok feil i det siste du skriver der. Tror heller det gjelder økonomi, bemanning og altfor stor pågang. Samtidig tror jeg at noen pasientgrupper er mer « populær» enn andre.( selv om det ikke er lov å si). Tror også at det er litt tilfeldigheter I systemet. Jeg kom i kontakt med en psykolog da vi gikk til et familiekontor. I den sammenhengen snakket jeg om min psykiske helse og hun tilbød seg å sende en henvisning til en psykologspesialist hun kjente. Plutselig hadde jeg fått time hos en meget dyktig psykolog. Tror det er viktig å ha noen på ditt lag. Egentlig burde fastlegen ha stillt opp og sørget for at du får den hjelpen du trenger. Jeg anbefaler deg å klage. Men vær saklig. 

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar nok feil i det siste du skriver der. Tror heller det gjelder økonomi, bemanning og altfor stor pågang. Samtidig tror jeg at noen pasientgrupper er mer « populær» enn andre.( selv om det ikke er lov å si). Tror også at det er litt tilfeldigheter I systemet. Jeg kom i kontakt med en psykolog da vi gikk til et familiekontor. I den sammenhengen snakket jeg om min psykiske helse og hun tilbød seg å sende en henvisning til en psykologspesialist hun kjente. Plutselig hadde jeg fått time hos en meget dyktig psykolog. Tror det er viktig å ha noen på ditt lag. Egentlig burde fastlegen ha stillt opp og sørget for at du får den hjelpen du trenger. Jeg anbefaler deg å klage. Men vær saklig. 

Tror du er inne på noe svært vesentlig. Nemmelig all politikken som ligger skjult i helsevesenet og kanskje spesielt psykiatrien. Jeg tror også de bevist prioriterer enkelte grupper og der mange bare får behandling kun fordi "de kjenner noen". Syns det er en tendens til at det er to pasientgrupper som prioriteres:

-de som har mindre "alvorlige" problemer som forbigående livskriser: fordi det er stor sjanse for at behandlingsapparatet kan skippe dem gjennom systemet som "suksessfull" behandling/friskmelde dem etterhvert noe som er gunstig for behandlende institusjon økonomisk og politisk.

-de som er så syke at behandlingssystemet bryter loven ved å ikke behandle=de har ikke noe valg.

Der mange som er kronisk psykisk syk eller langvarig syke ender med ingen behandling fordi man velger prioritere dem bort fordi sjansen for at de blir helt frisk er lav noe som ikke gjør seg i statistikken. 

Anonymkode: 39a0f...b5d

Gjest elina777
Skrevet

Var en DPS der psykologen var raskt til å fortelle at nesten alle henvisninger ble avvist så jeg var veldig heldig, følte han prøvde kaste meg ut med en gang når han sa sånn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...