Gå til innhold

Gruer meg til jul hvert år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke hatt det bra de siste årene. Jeg var alvorlig deprimert for 10 år siden, og etter det ble jula aldri det samme mer. Jeg har grudd meg til hvert år etter det. Jeg kjenner på den samme indre smerten jeg gikk gjennom for 10 år siden, det var ubeskrivelig vondt. 

I tillegg er det andre ting i livet mitt i nåtid som uroer meg, og jeg klarer ikke å finne ro. Når jeg er urolig har jeg det ikke bra, og det er ikke noe å gjøre med det. 

Håpet på en ok jul i år, men jeg innser at det ikke er mer håp om det. 

Regner med det er mange som sliter pga jula. Jeg elsket jula før det året. Nå orker jeg ikke lenger ordne til jul en gang fordi jeg vet hvordan det blir, jeg vet at det ikke blir noe hyggelig for meg og familien min. 

Jeg har prøvd å engasjere meg i andre ting for å ha noe annet å tenke på, men jeg er bare til bry og har gitt opp. 

Jeg føler meg lite verdt. 

Anonymkode: 45909...ef7

Gjest Håpeful
Skrevet

Hei du :-) Ta det som det er, senk forventningene, ikke gjør det til så mye nødvendigvis. Sett pris på en god øl, en middag og en film i seg selv. Jeg skjelver så mye når jeg spiser at det er svært sjenerende, men jeg prøver å ta det som det er og innser at ikke alt gikk min vei. Ingen liker disse supermenneskene hvor alt er perfekt og ryddig og fint.

Ha det fint og vær glad i de nærmeste. 

Skrevet

Jeg pleide grue meg til jul før fordi jeg blir veldig stresset av alt det andre syns er hyggelig med jula. Middager som tar timesvis å lage til, julegavestress, penklær, julerengjøring og at alt skal være så forbannet kooooselig og perfekt druknet i smult og julekaker. Jeg også har psykiske utfordringer som deg, bare angstproblematikk for min del.

Men etter å ha droppet jul helt noen år, stresses det meg ikke i det hele tatt lenger. Jeg skal feire med familien i morgen, hvis jeg opplagt. Hvis ikke: blir jeg bare hjemme og lar de andre feire julaften mens jeg tar hverdag. Da treffer jeg heller familien en annen dag i jula når jeg føler meg bra. Jeg prøver treffe familien for minst én julemiddag i løpet av jula, men jeg klarer faktisk ikke delta i hele juleferingen uten å bli mentalt helt frynsete. Det har de omsider akseptert, og blir glad når jeg kommer, men ikke sint på meg dersom jeg ikke gjør det. Jeg ville prøvd å finne en måte å feire jul på som passer for deg, der du faktisk har det tidvis ok. For min del holdt det å få forståelse for at dagsformen min er langt mer ustabil enn hos folk flest og hvis den er dårlig spiller det svært liten rolle om det er julaften eller en vanlig søndag og at det er like greit å vente på en bedre dag. 

Anonymkode: 82e63...3b5

Skrevet
På 20.12.2017 den 21.54, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke hatt det bra de siste årene. Jeg var alvorlig deprimert for 10 år siden, og etter det ble jula aldri det samme mer. Jeg har grudd meg til hvert år etter det. Jeg kjenner på den samme indre smerten jeg gikk gjennom for 10 år siden, det var ubeskrivelig vondt. 

I tillegg er det andre ting i livet mitt i nåtid som uroer meg, og jeg klarer ikke å finne ro. Når jeg er urolig har jeg det ikke bra, og det er ikke noe å gjøre med det. 

Håpet på en ok jul i år, men jeg innser at det ikke er mer håp om det. 

Regner med det er mange som sliter pga jula. Jeg elsket jula før det året. Nå orker jeg ikke lenger ordne til jul en gang fordi jeg vet hvordan det blir, jeg vet at det ikke blir noe hyggelig for meg og familien min. 

Jeg har prøvd å engasjere meg i andre ting for å ha noe annet å tenke på, men jeg er bare til bry og har gitt opp. 

Jeg føler meg lite verdt. 

Husk : ingen er lite verdt. Du er verdt like mye som alle andre. 

Skrevet

Jeg har vært og fikk jobbe hele jula. Takk for svar

Gjest Kanuttius
Skrevet

Jeg har det alltid helt topp første søndag i advent når jeg kan begynne å ta frem pynt og slikt. Deretter daler det og blir vondt. De siste årene har det vert vanskelig hver jul og hvorfor det er slik vet jeg ikke. I år er det ekstra ille, denne gangen vet jeg hva det er men kjenner jeg er lei av å ikke ha ro i topplokket hver gang noe skal feires. Ikke holder jeg juleselskap og jeg sørger alltid for å være ute i god tid så jeg ikke har stort å gjøre de siste dagen før. 

Skrevet
6 timer siden, BamseLiten skrev:

Jeg har det alltid helt topp første søndag i advent når jeg kan begynne å ta frem pynt og slikt. Deretter daler det og blir vondt. De siste årene har det vert vanskelig hver jul og hvorfor det er slik vet jeg ikke. I år er det ekstra ille, denne gangen vet jeg hva det er men kjenner jeg er lei av å ikke ha ro i topplokket hver gang noe skal feires. Ikke holder jeg juleselskap og jeg sørger alltid for å være ute i god tid så jeg ikke har stort å gjøre de siste dagen før. 

Det er slitsomt å ikke ha ro. Man blir fysisk sliten av det også. 

For meg er jula vond pga vonde minner men særlig fordi jeg ser at jeg er mindre verdt enn andre ved at andre får julehilsen på fb og ikke jeg. 

Sånn har det vært hvert år etter at jeg ble aktiv på fb, og det er så sårt.. forsøker å jobbe mye med det og prøver å si til meg selv at jeg er like bra som andre osv, bruker alternative tanker - men jeg SER det med egne øyne og da vet jeg ikke hva jeg skal tro. 

Vi får prøve å få ro i oss til tross for det vi sliter med.. snart er jula over ❤️

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er jula vond pga vonde minner men særlig fordi jeg ser at jeg er mindre verdt enn andre ved at andre får julehilsen på fb og ikke jeg

Sånn har det vært hvert år etter at jeg ble aktiv på fb, og det er så sårt.. forsøker å jobbe mye med det og prøver å si til meg selv at jeg er like bra som andre osv, bruker alternative tanker - men jeg SER det med egne øyne og da vet jeg ikke hva jeg skal tro. 

Hvem har bestemt at menneskers verdi måles i antall julehilsner på FB?

Det får være grenser for hvor mye definisjonsmakt de såkalte sosiale medier skal få.

Jeg tror senere generasjoner vil riste på hodet av hvordan folks liv flyttet seg inn på disse mediene i en periode. Men jeg er nok for gammel til å få oppleve det, dessverre.

Forsøk å finne noe hyggelig og meningsfullt i RL. Det er mange der ute som ikke måler eller verdsetter deg ut fra hva som skjer på nettsider. God jul!

Skrevet
8 minutter siden, laban skrev:

Hvem har bestemt at menneskers verdi måles i antall julehilsner på FB?

Det får være grenser for hvor mye definisjonsmakt de såkalte sosiale medier skal få.

Jeg tror senere generasjoner vil riste på hodet av hvordan folks liv flyttet seg inn på disse mediene i en periode. Men jeg er nok for gammel til å få oppleve det, dessverre.

Forsøk å finne noe hyggelig og meningsfullt i RL. Det er mange der ute som ikke måler eller verdsetter deg ut fra hva som skjer på nettsider. God jul!

Jeg ser bare at mennesker som betyr noe for meg ønsker andre en god jul og ikke meg. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser bare at mennesker som betyr noe for meg ønsker andre en god jul og ikke meg. 

Jeg skjønner at det ikke er hyggelig. Men jeg synes å ta det som et bevis på at du er mindre verd, er å la det få for stor betydning.

Skrevet
1 minutt siden, laban skrev:

Jeg skjønner at det ikke er hyggelig. Men jeg synes å ta det som et bevis på at du er mindre verd, er å la det få for stor betydning.

Det er en kombinasjon av det og andre ting som jeg har båret på hele livet. Ingen klarer å få meg til å tro på julenissen med den erfaringen jeg har. 

Skrevet

Takk til alle som har forsøkt å hjelpe/gi råd. God jul 🌲

Skrevet

Jeg skrev tidligere et innlegg om det å føle seg bra nok. Jeg har forsøkt å jobbe mye med det, det har gått opp og ned, gradvis fremover, så faller jeg igjen. Men på denne dagen er det ekstra sårt, og det var akkurat som ventet - nok en gang har jeg fått se at andre er mer verdt enn meg, at andre betyr mer enn meg og at jeg ikke fortjener å ha det bra. Alt jeg ønsket meg og som betydde noe for meg idag var å få ha det bra på denne dagen, men det ønsket fikk jeg ikke oppfylt i år heller. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...