Gå til innhold

Er psykiatere maktmennesker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det en gruppe som liker spesielt å ha makt over andre? De kan jo ikke ha for mye empati for da ville de ikke greid jobben. Det gir kanskje en deilig makt å bestemme over andres liv og helse, gi diagnoser og tvangsinnlegge folk. Tenker de får et stort selvbilde etterhvert. Det var jo en psykiater som hadde sextrakassert sekretæren sin på Ullevål sykehus. Sier jo litt om hvor mektig han følte seg. Sa han hadde egen hybel hvor han tok med sekretærene for å ha sex. Kilde: artikkel i VG den siste tiden.

Anonymkode: 816a4...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det en gruppe som liker spesielt å ha makt over andre? De kan jo ikke ha for mye empati for da ville de ikke greid jobben. Det gir kanskje en deilig makt å bestemme over andres liv og helse, gi diagnoser og tvangsinnlegge folk. Tenker de får et stort selvbilde etterhvert. Det var jo en psykiater som hadde sextrakassert sekretæren sin på Ullevål sykehus. Sier jo litt om hvor mektig han følte seg. Sa han hadde egen hybel hvor han tok med sekretærene for å ha sex. Kilde: artikkel i VG den siste tiden.

Anonymkode: 816a4...2ef

Sikkert norn, men ikke de fleste.

Anonymkode: 84198...ec5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de klarer å se at de gjør smertefulle valg for den enkelte der og da, men de vet at det er det beste for pasienten på lengre sikt. Men så klart, det finnes ugress i alle miljøer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes sikkert, men jeg velger å tro at de aller fleste har vært gjennom 11 års utdannelse fordi de har et ønske om å hjelpe andre. 

Anonymkode: 17cb5...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det iallefall slik nå. Vet det er flotte psykologer der ute men jeg har nå møtt en som ikke var flott. Den har ødelagt livet mitt. Før lurte jeg på hva andre la i det å bli mere syk av psykiatrien, nå forstår jeg.

Anonymkode: 338c4...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty

Psykiatere må jo ha ganske mye empati, for å sitte å høre på all galskapen. Jeg har ikke møtt noen drittstøvler som var psykiatere. Jeg møtte en som var veldig brysk, som var ass. lege på en avd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det en gruppe som liker spesielt å ha makt over andre? De kan jo ikke ha for mye empati for da ville de ikke greid jobben. Det gir kanskje en deilig makt å bestemme over andres liv og helse, gi diagnoser og tvangsinnlegge folk. Tenker de får et stort selvbilde etterhvert. Det var jo en psykiater som hadde sextrakassert sekretæren sin på Ullevål sykehus. Sier jo litt om hvor mektig han følte seg. Sa han hadde egen hybel hvor han tok med sekretærene for å ha sex. Kilde: artikkel i VG den siste tiden.

Anonymkode: 816a4...2ef

Jeg mener du tar feil .

Etter å ha bodd sammen med en med psykose, så tenker jeg at når en velger å tvangsinnlegge ,så er det pga empati og kjærlighet til den psyke. 

Det kan ikke være en morsom avgjørelse å ta i det hele tatt. Tvert i mot ganske forferdelig avgjørelse å måtte ta. 

Jeg er glad for at jeg slapp å be om det, men jeg tenkte tanken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen, men langt i fra alle. Men jeg tror det mange psykiatere som ikke er så flinke med mennesker, fordi du har brukt ekstremt mye av livet på skole.

Anonymkode: 4fdb9...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Jeg tror du skal gå ut fra at de er mennesker. Hva skulle de ellers vært? Maktsjuke idioter finner du i alle yrkesgrupper. Jeg tror det er mange av dem i politiet og forsvaret også. Fordi det er sånne jobber som gir deg muligheten til å herse med andre. Men de fleste som jobber der er hyggelige snille mennesker, og det gjelder nok for psykiatere også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har mye makt hvis de vil, men etter som jeg forstod må det en annen lege til for å tvangsinnlegge folk. Så da er det vel ikke en makt psykiateren har? Jeg er redd folk med makt, men er ikke redd min psykiater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
1 time siden, yellow ledbetter skrev:

Jeg tror du skal gå ut fra at de er mennesker. Hva skulle de ellers vært? Maktsjuke idioter finner du i alle yrkesgrupper. Jeg tror det er mange av dem i politiet og forsvaret også. Fordi det er sånne jobber som gir deg muligheten til å herse med andre. Men de fleste som jobber der er hyggelige snille mennesker, og det gjelder nok for psykiatere også. 

Jeg skulle skrive "vanlige mennesker" på begynnelsen der. Det gikk litt over stokk og stein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, stjernestøv skrev:

De har mye makt hvis de vil, men etter som jeg forstod må det en annen lege til for å tvangsinnlegge folk. Så da er det vel ikke en makt psykiateren har? Jeg er redd folk med makt, men er ikke redd min psykiater. 

De kan ikke bare legge inn folk for moroskyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke bare i fht bruk av tvang slike har makt. Hva som skjer i terapirommet er med og former en pasients liv i noen tilfeĺler ganske kraftig. Samtaler som leder en pasient til å kutte kontakt med familie f.ks. kan få følger for resten av livet, diagnosering påvirker oss, medisinering osv.

Anonymkode: 338c4...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Fionys skrev:

De kan ikke bare legge inn folk for moroskyld.

Nei er klar over det, psykiateren mente jeg var psykotisk men ikke til fare for meg selv eller andre. Og han skrev tidligere om tvangsinnleggelse og tvangsmedisinering, da ble jeg redd. Men så viste det seg at de kan ikke gjøre dette uten en til lege, da ble jeg lettet. Kommer ikke til å snakke med noen annen lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg mener. Alle mennesker har sitt av "psyke" tror jeg uansett stilling og stand. Viktig å prøve bevare troen på et godt menneskesyn også for sin egen del. Men jeg følte mye at alt var bare " spill" av hva også behandlerene sa og gjorde. Men jeg tipper i Lotto også selv jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle har sitt å passe mener jeg. Tror dem i større grad enn andre fokuserer på pasienten sin kanskje i større grad enn andre helsearbeidere.

Jeg tror man ser mennesket for lite i alt og bare er opptatt av formelle krav og bekjentskaper og attester osv. Det og å sørge for at helse har hva de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Maggie55 skrev:

Alle har sitt å passe mener jeg. Tror dem i større grad enn andre fokuserer på pasienten sin kanskje i større grad enn andre helsearbeidere.

Jeg tror man ser mennesket for lite i alt og bare er opptatt av formelle krav og bekjentskaper og attester osv. Det og å sørge for at helse har hva de trenger.

Egentlig driter de i oss, det er bare en jobb. Som du sier, de har seg og sine...sitt. Alle er litt ego i dagens samfunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Alle profesjoner er maktmennesker i dag som jeg har opplevd iallefall. De blir sikkert såret etter et livslangt studium og dårlig inntjening og beinhardt klima for de aller fleste.

Det er så lett å trekke forhastede slutninger om alt i livet har jeg erfart. Angst er en dårlig drivkraft og om noen er kraftig uenige om noe og mye følelser er involvert så er dessverre noen slike at de lar det gå ut over motpartens nærmeste endog små barn. Man kan bare ta avstand. Rart at sånt kan interesse noen. Men ingen går fri fra feil og dårlig tid ofte. Alle har sitt tror jeg bare.Pasienten står jo ofte helt alene og de fleste er nok mindre maktmennesker.Men det blir feil å skylde på bare en person føler jeg. Hele faget kan jo bygge på feil. Det har jo skjedd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...