Gå til innhold

Frekt å si «se på meg nå» til en med asberger?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når en psykiater sier det? De burde jo vite at det er veldig ubehagelig for en med asberger? En psykolog sa til meg at det er det verste man kan si til en med asberger. Asbergere har jo som kjent vansker med øyekontakt. De burde kanskje øve på det, men da bør det skje på en respektfull måte. Hva synes dere? Lite følsomt/empatisk av en psykiarer? 

Anonymkode: 7310a...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt eller opplevd  en psykiater sier noe slikt , men hvis noen har opplevd det , så syns jeg det høres noe rart ut. Det blir som de har gjort noe galt eller "se på pappa når han snakker til deg "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke asberger, men har selv opplevd å få høre det av en psykiater. Dette var fordi vedkommende ville at jeg skulle se på hen når hen fortalte meg at jeg var pen. 

Anonymkode: e4d05...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke asberger, men har selv opplevd å få høre det av en psykiater. Dette var fordi vedkommende ville at jeg skulle se på hen når hen fortalte meg at jeg var pen. 

Anonymkode: e4d05...dbc

Da var det jo bare hyggelig. I mitt tilfellet var det nok for å overbevise meg at han har rett. Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, FGT skrev:

Aldri hørt eller opplevd  en psykiater sier noe slikt , men hvis noen har opplevd det , så syns jeg det høres noe rart ut. Det blir som de har gjort noe galt eller "se på pappa når han snakker til deg "

Nettopp det følte jeg også. Kjenner jeg er så sint på han. Føler meg provosert og ydmyket. Har ikke mer med han å gjøre, og får bare legge det bak meg. Han sa det fordi jeg ikke var enig i det han hadde skrevet i epikrisen. Nå må jeg bare legge det bak meg, men føler meg provosert fortsatt, men det gir seg vel med tiden. Noen mennesker er veldig vanskelig å kommunisere med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når en psykiater sier det? De burde jo vite at det er veldig ubehagelig for en med asberger? En psykolog sa til meg at det er det verste man kan si til en med asberger. Asbergere har jo som kjent vansker med øyekontakt. De burde kanskje øve på det, men da bør det skje på en respektfull måte. Hva synes dere? Lite følsomt/empatisk av en psykiarer? 

Kommer litt an på situasjonen, vil jeg nesten si.

Anonymkode: 527e3...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er stygt å si ja. Når min sønn var liten og umulig sa jeg "Se på meg når jeg snakker til deg, se på meg"!. Men han snudde seg vekk stakkars, jeg visste ikke da at han hadde asperger. Det er noe jeg angrer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp det følte jeg også. Kjenner jeg er så sint på han. Føler meg provosert og ydmyket. Har ikke mer med han å gjøre, og får bare legge det bak meg. Han sa det fordi jeg ikke var enig i det han hadde skrevet i epikrisen. Nå må jeg bare legge det bak meg, men føler meg provosert fortsatt, men det gir seg vel med tiden. Noen mennesker er veldig vanskelig å kommunisere med! 

Har også opplevd at en behandlere/ utreder har skrevet feil i epikrisen, men når jeg sa i fra at hun hadde misforstått akkurat dette, så rettet de på det uten å nøle. Psykiateren som du nevner virker stolt eller arrogant . I tilfelle, så vil denne holdningen til  psykiateren før eller siden slå til bake på han selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

Det er absurd at en fagperson som er kjent med diagnosen sier sånt. Jeg hadde ikke godtatt det.

Jeg husker når lærere på skolen sa sånt til meg. En gang var jeg blitt syk på skolen og ba om å få gå hjem, og læreren tvang meg til å se ham inn i øynene og gjenta spørsmålet. Jeg sleit sånn med øyekontakt at jeg holdt på å kaste opp på golvet før han endelig lot meg gå. Da kjente jeg jo ikke grunnen til problemet mitt, men jeg opplevde det som et overgrep, og læreren hadde ingen grunn til å mistenke meg, siden jeg var en pliktoppfyllende elev uten atferdsproblemer. Etter dette gikk jeg til den snille rektoren vår hvis jeg måtte spørre om noe lignende. Men sånne episoder var med på å knekke selvbildet mitt og trigge den sosiale angsten min. 

En psykiater vet jo dette, i motsetning til den arrogante og autoritære læreren min, så jeg synes at du skal si fra hvis han eller hun prøver seg på noe sånt en annen gang. Det er både respektløst, frekt og uprofesjonelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Enkelte mennesker så som sånne typer som kan få seg til å si sånt burde alle få liv å slippe. 

Husker jeg skulle sjekkes inn på sykehuset i 1981 da var det en lignende kommentar som kom fra en mann som var der med sin kone tror jeg. En av legene bæljer da at han for sin del var ikke kliniker eller var det omvendt. Dette er mange år siden.

Heldigvis hadde jeg følge med en kjekk psykolog som også husket at jeg burde ringe hjem fra telefonen der til gamle foreldre som ikke visste hvor syk jeg var blitt på student hybelen min.

Sånn kan det gå. Om sånne personer får råde grunnen. Enkelte har mye ansvar å bære og ingen mennesker er maskiner ennu.

Håper du aldri merker mer til sånne typer. Alle gode ønsker med alt og god bedring og gledelig jul.😊

Snart er det februar og så kommer fastelaven og man se fremover på vår i lufta kanskje.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.12.2017 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Kommer helt på situasjonen og hvorfor han sa det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...