Gå til innhold

Fikk pulsklokke av sønnen til jul. Er det normalt med så stor variasjon i puls ?


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

En rolig dag på jobb og pulsen varier fra 56 til 67. Når jeg snakker stiger den og så detter den rask ned igjen til under 60 og holder seg lenge på 56,57,58,59.

Er ikke dette  lavt når jeg er 51 år ?

Jeg tenker på om jeg kan ha Bradykardi ?

Jeg var frisk før jeg fikk klokka , trodde jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nicklusheletida
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tenkt at jeg var kjernesunn som en ungdom med de resultatene :)

Anonymkode: fac8f...2c0

Godt å høre. Føler meg frisk i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måler sjelden pulsen. Hadde en pulsklokke tidligere som ikke målte riktig puls. Men når jeg er på treningssenteret har pulsen min ligget på 120-166 når jeg løper. Men får nok ikke målt nøyaktig puls der heller for det er noe med at man skal holde i håndtak mens man løper for å måle den, men den viser plutselig 0 og så 130 og så 0 osv... Så mest sannsynlig er det meg som holder hånden feil, eller så er det pulsmåleren som ikke viser nøyaktig resultat. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nicklusheletida skrev:

En rolig dag på jobb og pulsen varier fra 56 til 67. Når jeg snakker stiger den og så detter den rask ned igjen til under 60 og holder seg lenge på 56,57,58,59.

Er ikke dette  lavt når jeg er 51 år ?

Jeg tenker på om jeg kan ha Bradykardi ?

Jeg var frisk før jeg fikk klokka , trodde jeg :P

At pulsen varierer med 10 slag må da være helt innenfor normalen? Og en hvilepuls på under 60 er da finfint for en på vår alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
12 minutter siden, Lillemus skrev:

At pulsen varierer med 10 slag må da være helt innenfor normalen? Og en hvilepuls på under 60 er da finfint for en på vår alder?

Når jeg googler så står det så mye forskjellig. 

Hvilepuls for kvinner mellom 46-55, så står det at jeg er i fremragende form til toppidrettsutøver :D

Det er feil .

 (Noen toppidrettsutøver er jeg jo ikke. Ikke i fremragende god form heller vil jeg si, men litt over gjennomsnittlig god form for min alder, har jeg tenkt at jeg er. ) 

Andre steder står det at man skal oppsøke lege hvis man har en puls under 60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Når jeg googler så står det så mye forskjellig. 

Hvilepuls for kvinner mellom 46-55, så står det at jeg er i fremragende form til toppidrettsutøver :D

Det er feil .

 (Noen toppidrettsutøver er jeg jo ikke. Ikke i fremragende god form heller vil jeg si, men litt over gjennomsnittlig god form for min alder, har jeg tenkt at jeg er. ) 

Andre steder står det at man skal oppsøke lege hvis man har en puls under 60.

Jeg har i flere år hatt hvilepuls på ca. 56-60 og er ikke i noen toppidrettsutøverform for å si det sånn. :) Legen min sier at blodtrykk og puls er helt fine, nå har jeg selvfølgelig ikke hvilepuls når jeg er hos ham riktignok. Ifølge kk.no/helse er normal hvilepuls 50-80 slag pr. min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nicklusheletida skrev:

En rolig dag på jobb og pulsen varier fra 56 til 67. Når jeg snakker stiger den og så detter den rask ned igjen til under 60 og holder seg lenge på 56,57,58,59.

Er ikke dette  lavt når jeg er 51 år ?

Jeg tenker på om jeg kan ha Bradykardi ?

Jeg var frisk før jeg fikk klokka , trodde jeg :P

Teknisk sett har du bradykardi hver gang pulsen er under 60 og takykardi hver gang den er over 100. Men det betyr ingenting, det er bare latin for langsom og rask puls.

Det avgjørende for om en puls er FOR langsom er to ting. Den ene er at du ikke har symptomer på dårlig sirkulasjon, som kalde hender, svimmelhet og trøtthet, og det andre er at du har en normalrytme (sinusbradykardi) og ikke impulsblokkeringer i hjertet eller andre rytmeforstyrrelser. 

Hvis alt kjennes normalt, er det likegyldig for kroppen om hjertet pumper 40 slag i minuttet med 150 ml pr slag eller 80 slag i minuttet med 75 ml pr slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Nicklusheletida
På ‎28‎.‎12‎.‎2017 den 17.00, Xtra skrev:

Jeg har lav hvilepuls som deg, og også lavt blodtrykk. Tror det i stor grad er arvelig.

Jeg målte det nå nettopp og blodtrykket var 112/73.  Er vel ganske bra det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
7 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Jeg målte det nå nettopp og blodtrykket var 112/73.  Er vel ganske bra det :-)

Det er bra, ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...