Gå til innhold

Er det å si nei til meningen med livet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du har kommet godt opp i 30-åra. Vener spør og familie lurer: Skal du ikke snart ha barn? Et vondt spørsmål hvis du ønsker deg barn, men hva om du faktisk ikke ønsker deg barn? Går det an å bli lykkelig uten? Eller er det å si nei til meningen med livet?

Anonymkode: aed3e...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har kommet godt opp i 30-åra. Vener spør og familie lurer: Skal du ikke snart ha barn? Et vondt spørsmål hvis du ønsker deg barn, men hva om du faktisk ikke ønsker deg barn? Går det an å bli lykkelig uten? Eller er det å si nei til meningen med livet?

Anonymkode: aed3e...927

Det lurer jeg på også.

Jeg tror på undersøkelsene som viser at man ikke blir lykkeligere av barn, men at  livet får mer mening m barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det an å bli lykkelig uten?

Selvfølgelig kan man oppleve alle grader av lykke / ulykke, enten man har barn eller ikke. 

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller er det å si nei til meningen med livet?

Selvsagt er det ikke det.  Livet er da ikke meningsløst før man eventuelt får barn, mitt var det i hvert fall ikke?

Jeg husker Coca Cola-slagordet "Coke adds life".  Jeg vet ikke om jeg klarer å uttrykke det på norsk, men jeg mener at "kids add life": Barn "øker" innholdet i livet, de tar stor plass og vil alltid være der, selv om de blir voksne og lever sine egne liv. Men det man opplever med barn - stort ansvar for noen som er helt avhengige av deg, å bruke mye tid og ressurser på at andre enn du selv skal få et godt liv, osv. - kan man få uten egne barn også.  Dessuten er det ikke alle som ønsker å påta seg disse oppgavene, og da blir det helt feil å gjøre det fordi omverdenen synes det er "normalt".

Det er vel typisk at man tenker tilbake på livet sitt og husker alt som har gått litt på skjeve, og så trøster man seg med tanken på at "det har gått bra med barna".  Det betyr ikke at alt det andre har vært meningsløst ;)

  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
1 time siden, cilie skrev:

Det lurer jeg på også.

Jeg tror på undersøkelsene som viser at man ikke blir lykkeligere av barn, men at  livet får mer mening m barn. 

Ja, men så fant noen andre forskere ut at etter noen tiår var de med barn gjennomsnittlig lykkeligere.

Ingen overraskelser der. I unge år er det deiligst å bare tenke på seg selv. I alderdommen har folk glede av barn og barnebarn.

Uansett blir det feil å se på statistikken. De som har veldig lyst på barn blir sikkert lykkeligst med barn, (og ulykkelige hvis de ikke klarer å få barn). De som ikke har lyst på barn bør finne på andre ting. Tror ikke man blir lykkelig av barn hvis man ikke har lyst på barn.

For min del var det helt klart riktig å få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har kommet godt opp i 30-åra. Vener spør og familie lurer: Skal du ikke snart ha barn? Et vondt spørsmål hvis du ønsker deg barn, men hva om du faktisk ikke ønsker deg barn? Går det an å bli lykkelig uten? Eller er det å si nei til meningen med livet?

Anonymkode: aed3e...927

Jeg ønsker meg ikke barn og lever fint uten, og når noen spør svarer jeg akkurat det :-) 

Anonymkode: d8af4...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir vel mest lykkelig av å gjør som man selv vil, enten det er å få barn eller ikke få barn. 

 

Anonymkode: 44a4c...89f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...