Gå til innhold

Trond Giskes sykmelding


ISW

Anbefalte innlegg

Trond Giske er for tiden sykmeldt. Lovverket er ganske klart på at sykepenger kun skal betales der det foreligger medisinsk sykdom. Altså ikke ved arbeidskonflikter eller psykososiale belastninger.

Denne mannen har utelukkende seg selv å takke for situasjonen han har havnet i. Han kunne utmerket godt avstått fra å prøve og være en av gutta i gjengen sin, og følgelig kunne avstått fra å trakassere kvinner seksuelt.

Jeg finner det både betenkelig og dobbeltmoralsk at skattebetalerne nå betaler sykepenger til Trond Giske, samtidig som vanlige folk må gjennomgå begravelser og alvorlige hendelser uten å ha sykepengerettigheter. 

Det er forskjell på kong Salomon, her representert ved eliten i Arbeiderpartiet, og vanlige folk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Trond Giske er for tiden sykmeldt. Lovverket er ganske klart på at sykepenger kun skal betales der det foreligger medisinsk sykdom. Altså ikke ved arbeidskonflikter eller psykososiale belastninger.

Denne mannen har utelukkende seg selv å takke for situasjonen han har havnet i. Han kunne utmerket godt avstått fra å prøve og være en av gutta i gjengen sin, og følgelig kunne avstått fra å trakassere kvinner seksuelt.

Jeg finner det både betenkelig og dobbeltmoralsk at skattebetalerne nå betaler sykepenger til Trond Giske, samtidig som vanlige folk må gjennomgå begravelser og alvorlige hendelser uten å ha sykepengerettigheter. 

Det er forskjell på kong Salomon, her representert ved eliten i Arbeiderpartiet, og vanlige folk..

Ja eliten har det lettere, får alt de ønsker seg de. Urettferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja. Jeg kjenner nå mange Jørgen Hattemakere som har blitt sykmeldt i forbindelse med samlivsbrudd, døsfall, konflikter i arbeidsmiljøet osv. Man er ikke arbeidsfør hvis man bare sitter og gråter.

Og man kan godt bli syk av slike belastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Trond Giske er for tiden sykmeldt. Lovverket er ganske klart på at sykepenger kun skal betales der det foreligger medisinsk sykdom. Altså ikke ved arbeidskonflikter eller psykososiale belastninger.

Denne mannen har utelukkende seg selv å takke for situasjonen han har havnet i. Han kunne utmerket godt avstått fra å prøve og være en av gutta i gjengen sin, og følgelig kunne avstått fra å trakassere kvinner seksuelt.

Jeg finner det både betenkelig og dobbeltmoralsk at skattebetalerne nå betaler sykepenger til Trond Giske, samtidig som vanlige folk må gjennomgå begravelser og alvorlige hendelser uten å ha sykepengerettigheter. 

Det er forskjell på kong Salomon, her representert ved eliten i Arbeiderpartiet, og vanlige folk..

Enig. Selv om skattebetalerne ikke betaler sykepengene til Giske før etter dag 16, vel. 

Anonymkode: 569d1...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Selv om skattebetalerne ikke betaler sykepengene til Giske før etter dag 16, vel. 

Anonymkode: 569d1...511

Det mange ikke er klar over, er at NAV ikke alltid dekker alt da heller. De har en øvre grense, husker ikke hvor mange G. Så når høyt lønnede arbeidstakere er sykmeldt, må arbeidsgiver ut med en egenandel  (differansen mellom sykepenger fra NAV og vedkommendes lønn) etter 16. dag. Så det blir dyrt for arbeidsgivere når høyt lønnede er sykmeldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Babette skrev:

Det mange ikke er klar over, er at NAV ikke alltid dekker alt da heller. De har en øvre grense, husker ikke hvor mange G.

6G for arbeidstagere. Selvstendig næringsdrivende uten tilleggsforsikring får kun 75% fra dag 17 (kun 65% inntil nylig, det ble øket takket være den blåblå-regjeringen).

1 minutt siden, Babette skrev:

Så når høyt lønnede arbeidstakere er sykmeldt, må arbeidsgiver ut med en egenandel  (differansen mellom sykepenger fra NAV og vedkommendes lønn) etter 16. dag. Så det blir dyrt for arbeidsgivere når høyt lønnede er sykmeldt.

Bare hvis arbeidstaker har avtale som sikrer full kompensasjon ved sykdom.

Anonymkode: 569d1...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Babette skrev:

Det mange ikke er klar over, er at NAV ikke alltid dekker alt da heller. De har en øvre grense, husker ikke hvor mange G. Så når høyt lønnede arbeidstakere er sykmeldt, må arbeidsgiver ut med en egenandel  (differansen mellom sykepenger fra NAV og vedkommendes lønn) etter 16. dag. Så det blir dyrt for arbeidsgivere når høyt lønnede er sykmeldt.

Mange arbeidsgivere dekker ikke lønn utover 6G ved langtidssykemeldinger.

 

Men jeg ville bli forundret om ikke Stortinget dekket topplønnen, de pleier ellers ha rause ordninger.

 

Når det er sagt er jeg usikker på hvordan det er med hans verv som stortingsrepresentant, han er vel nå sykmeldt fra både vervet som stortingsrepresentant og fra vervet som nestleder i Ap - eller?

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner mange som har vært sykemeldt pga dødsfall i fam, samlivsbrudd , personlige kriser, familieproblemer og utbrenthet. Når det er en stor psykisk belastning kan legen vurdere behov for sykemelding. 

Anonymkode: 3aff2...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er så rart egentlig. Kriteriet er at man ikke er i stand til å jobbe, og det er ikke så vanskelig å se for seg at det er tilfellet.  Jeg kjenner flere i det vanlige arbeidslivet som har hatt en slik sykmelding en periode, etter hendelser som preger en så mye at arbeidsevnen er sterkt nedsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, stjernestøv skrev:

Ja eliten har det lettere, får alt de ønsker seg de. Urettferdig!

Er dette et typisk utslag av « janteloven»?. Vi i Norge bør tåle at noen har  litt fordeler. Disse fordelene er gjerne et resultat av større ansvar og mer jobb en folk flest. 

Anonymkode: 3aff2...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette et typisk utslag av « janteloven»?. Vi i Norge bør tåle at noen har  litt fordeler. Disse fordelene er gjerne et resultat av større ansvar og mer jobb en folk flest. 

Anonymkode: 3aff2...ce7

ja mulig de fortjener bedre og mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Xtra skrev:

Mange arbeidsgivere dekker ikke lønn utover 6G ved langtidssykemeldinger.

 

Men jeg ville bli forundret om ikke Stortinget dekket topplønnen, de pleier ellers ha rause ordninger.

 

Når det er sagt er jeg usikker på hvordan det er med hans verv som stortingsrepresentant, han er vel nå sykmeldt fra både vervet som stortingsrepresentant og fra vervet som nestleder i Ap - eller?

Det ville forundre meg mye om han ikke er sykmeldt fra alt.

Når det gjelder denne saken, vet vi jo ingenting om hvorvidt en eller flere varslere også er sykmeldt som følge av belastningen. Når det er sagt, har jeg ikke inntrykk av at de er del av samme arbeidsmiljø, men de kan jo ha det tøft likevel og uten at de er i skuddlinja fra media.

Personlig tror jeg konklusjonen på hele saken er så enkel som at TG ikke  lenger har Støres tillit, og da kan han ikke fortsette som nestleder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at Giske er sykmeldt fordi han ikke vil fronte det gale han har gjort og kritikken for det. Han kunne tatt permisjon uten lønn, alternativt kunne Arbeiderpartiet gitt han permisjon med lønn (Stortinget ville ikke gjort det) - uansett er det feil at du og jeg skal betale for at han sitter hjemme og ikke tåler kritikken for det han selv har stelt i stand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
21 minutter siden, stjernestøv skrev:

ja mulig de fortjener bedre og mer. 

Noen har mer krevende stillinger enn andre. Ville du hatt en flygeleder som ikke var fullt fokusert på jobb?

Anonymkode: 569d1...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen har mer krevende stillinger enn andre. Ville du hatt en flygeleder som ikke var fullt fokusert på jobb?

Anonymkode: 569d1...511

Nei det ville jeg ikke hatt. Klart noen stillinger er mer krevende, og klarer man ikke jobben bør man holde seg hjemme. Sant det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg opplever at Giske er sykmeldt fordi han ikke vil fronte det gale han har gjort og kritikken for det. Han kunne tatt permisjon uten lønn, alternativt kunne Arbeiderpartiet gitt han permisjon med lønn (Stortinget ville ikke gjort det) - uansett er det feil at du og jeg skal betale for at han sitter hjemme og ikke tåler kritikken for det han selv har stelt i stand.

Jeg tror nok han som resten av oss tåler kritikk men det er en ganske stor forskjell på "hverdags-kritikk" til det å få smurt alt på førstesiden av alle landets aviser.  Han ville i mine øyne vunnet på å vise seg offentlig og ta støyten, men han er etter hva jeg tolker/hører ikke enig i flere av de uttalelsene som er kommet og opplever dem som regelrett feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel

Det er vanskelig å si. Kanskje han faktisk har fått et slags sammenbrudd.

Det er nok ganske vanlig for folk flest også å bli sykemeldt hvis det er harde konflikter i jobben. Det er ikke forbeholdt eliten.

Det er ganske klart for meg at han ville tjent på å stå i jobben hvis han kunne. Det er politisk umulig for noen andre å forsvare ham nå. Han må forsvare seg selv.

 

Endret av Gargamel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mange åpenbart ikke vet, er at det faktisk er forskjell på å bli sykmeldt, og det å få utbetalt sykepenger. Legen kan sykmelde en person hvis denne mener at personen av en eller annen grunn er syk/psyk, eller står i fare for å bli dette ved å fortsette i jobb. SÅ kommer NAV inn, og det er de som tar avgjørelsen på om personen har rett på å få utbetalt sykepenger i denne perioden. Så man kan fint være sykmeldt uten å "belaste" samfunnet, og jeg kan ikke se ett eneste sted som sier at Giske får utbetalt sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motorPrøysen

Jeg forstår legen som sykemeldte Giske, men jeg syns det er dårlig stil av Giske å be om sykemelding. Han bruker det åpenbart strategisk for å verne seg mot kritikk, samtidig som han går kritikken i møte på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, motorPrøysen skrev:

Jeg forstår legen som sykemeldte Giske, men jeg syns det er dårlig stil av Giske å be om sykemelding. Han bruker det åpenbart strategisk for å verne seg mot kritikk, samtidig som han går kritikken i møte på Facebook.

Sikker på at han ba om sykmelding da? Det kan være at legen anbefalte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...