Gå til innhold

Syklus etter spiraluttak


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har hatt hormonspiral (Mirena) i 1,5 år, og tok den ut rett før jul (21. desember). Mistet aldri mensen og hadde faste blødninger til omtrent samme tid hver uke, men de var kanskje litt svakere i mengde og lengde. Målet mitt er å bli gravid. Fikk en blødning etter uttak som varte et par dager, der en av dagene var ganske kraftig blødning. Første spørsmål er, er dette å regne som menstruasjon? Siste "ordinære" mens startet 4. desember og varte en liten uke. Har ikke blødd etter det, men har hatt ubeskyttet sex noen ganger i romjulen og starten av januar. Er det normalt at syklusen blir forstyrret etter spiraluttaket, selv om jeg aldri mistet mensen på spiralen? Og hvordan påvirker spiralen eggløsning? Har hatt noen graviditetssymtomer som svak kvalme, hodepine, lav energi, magetrøbbel, og fikk nettopp en soppinfeksjon (som jeg aldri plages med til vanlig). Er dette bare symptomer på at hormonbalansen ikke er helt stabilisert? Jeg klarer liksom ikke helt å slappe av når jeg ikke har fått mensen igjen. Tok graviditetstest med negativt resultat senest i dag. Jeg er bekymret både om jeg kan drikke alkohol, samt at jeg er aktiv innen kampsport som gjør at jeg utsetter meg for mulige slag mot magen hver uke :) Hvor mye skal jeg bekymre meg for sånt i prøveperioden? Det ble litt langt, men tenker på dette konstant og klarer ikke helt å slappe av! Er 28 år. 

Anonymkode: cf918...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

I de fleste tilfeller (80%) påvirker hormonspiralen ikke hormonsystemet/eggløsning. Det er effekten på slimhinnen i livmoren som gir de uregelmessige blødninger. Den blødning som kommer etter at spiralen er fjernet skyldes at hormonvirkningen på slimhinnen blir borte, og da avstøtes den. Så det er ikke en riktig menstruasjon. Ta en ny graviditetstest om en uke, hvis du ikke har fått menstruasjon.

Kampsport med slag mot magen kan ikke gjøre skade den første ukene, da er livmoren godt beskyttet ned i bekkenet. Det er best å avstå fra alkohol når man prøver å bli gravid, men det er ditt valg. Du husker å spise folat?

28 år er en fin alder for å prøve å bli gravid, men du har bare vært uten prevensjon i tre uker, så jeg synes du skal ta det litt avslappet. Sjansen for å bli gravid per måned er ca 20%, så du må nok ha litt tålmodighet.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for fint og betryggende svar! Men om mensen ikke kommer tilbake, hvor lenge skal jeg vente med å kontakte lege? Jeg leser ulike steder at det ikke er grunn til å oppsøke lege før etter 3 måneder, men synes det virker lenge når jeg har lyst til å bli gravid. Og, for ordens skyld: Om jeg skal regne fra syklusen min før spiraluttaket, vil jeg nå være omtrent en uke over forventet mens. Om graviditetstester er negative, kan jeg kanskje utelukke at det er graviditet som er grunnen til den forsinkede mensen? Jeg forstår at forsinket mens kan bety en tidlig spontanabort også.

Anonymkode: cf918...91f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Beregn de tre måneder etter at du fjernet hormonspiral. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du er bekymret for ikke å få menstruasjon. Se det an og ikke styr så mye. Det er mitt råd

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...