boffe Skrevet 4. februar 2002 Del Skrevet 4. februar 2002 Hei. Ser at det allerede er tatt opp problemet med høy puls, men... lurer fremdeles på ein del ting. Eg har en hvilepuls på rundt 120. Går eg opp ein trapp, er den rundt 190. Har ikkje høyt stoffskifte, er ikkje overvektig, er i normal form. Det virker som legen har hengt seg opp i at eg tidligere gjekk på tabletter for lavt stoffskifte. Men det var ikkje mange månedene, og det er flere mnd sidan eg slutta med desse. Så derfor sier han at det bare er "til å ta tida til hjelp". Men dette problemet hadde eg før eg i det heile tatt tok Thyroxin, og det er virkelig plagsomt. Bare eg reiser meg opp fra sofaen, får eg ein puls på rundt 150, og når eg no forsøker å trene, går den over 200. Er det virkelig ingenting eg kan gjere med dette? Det nytter ikkje å ta det opp med legen min, for det har eg gjort. Fleire ganger. Ka kan det være? Ka kan høy puls være symptom på`? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42464-h%C3%B8y-puls/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Svar til Boffe. Hvis du konstant har en hvilepuls på 120 er det all grunn til å se nærmere på din hjerteaktivitet. Det finnes rytmeforstyrrelser som på EKG til forveksling kan se ut som normalrytme (det vi kaller sinusrytme), men likevel være forårsaket av strukturell forandring (evt. medfødt) i hjertets impulsledende strukturer. Ikke så få går rundt med rask, regelmessig puls p.g.a. en eller flere ekstra ledningsbaner i hjertet, av og til er det baner som kan føre impulser i sirkler (såkalte re-entry-tachycardier). Disse sirkel-impulsene kan ha en omløpstid som vil kunne gi en puls på f.eks. 120, og deretter øke ved aktivitet. Det er andre tilstander som også kan gi lignende fenomèn. De er så godt som uten untak av godartet karakter, men vil på lang sikt kunne gi en frekvensindusert forandring av hjertekamre og -muskel. Eksempler på slike rytmer er bl.a. forkammerrytmer (sinusknute-reentry- og atrie-tachycardi) og nodale tachycardier. (anfører hva de heter på fagsproget for at du lettere skal bli forstått av andre fagmennesker) Det vil være sterkt ønskelig at slike muligheter ble vurdert hos deg, hvis dine pulsangivelser er korrekte. En enkel måte å undersøke pulsvariasjonen din på er å gå et døgn med en båndspiller som kan ta opp ditt EKG kontinuerlig. Ta disse sakene opp med din lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42464-h%C3%B8y-puls/#findComment-159575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.