Gå til innhold

Kraftige hormonsvingninger og fjerning av eggstokker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 57 år som har hatt kraftige hormonsvingninger de siste tre årene. I tillegg har jeg hatt en depresjon, etter mye stress gjennom mange år. I 2013 opplevde jeg et psykisk traume, som kanskje har forverret mine plager. 

Jeg har født fire barn. I alle år har jeg vert mye plaget premenstruelt, med hodepine, sterk blødning, humørsvingninger, ømme bryst osv. Ellers har jeg slitt mye med  hodepine i mange år, den er kronisk. Min mor var svært plaget, og min datter har nå fått påvist migrene. Jeg er sterilisert, men fikk satt inn Mirena hormonspiral for noen år siden, for å redusere menstruasjonsblødningene. Jeg har fått påvist cyster på eggstokkene et par ganger, men de har forsvunnet av seg selv. Ellers ingen underlivsplager. Jeg har måttet ta jerntabletter i perioder p.g.a. kraftig menstruasjon. Medisiner jeg tar fast hver dag er Levaxin 50 mikrogr. mot lavt stoffskifte og Lipitor 50 mikrog. mot høyt kolesterol.

I desember 2015 oppsøkte jeg lege pga svimmelhet, hjertebank, sliten, søvnproblemer, konsentrasjonsproblemer, hodepine... Det var noe i kroppen som ikke stemte. Jeg hadde da ikke merket noen overgangsplager. Jeg ble sendt til hjertespesialit. Han fant ingenting galt. I denne fobindelse ble det tatt mange blodprøver. Der fant de ut at jeg hadde kjempehøyt østradiol, ca 1300. Jeg vart sendt til gynekolog. Der fikk jeg Procren hormonsprøyter for å få ned østrogenet. Håpet var at jeg ikke hadde en østrogenproduserende tumor. Det gikk bra, østrogenet gikk ned. Konklusjonen var at jeg sansynligvis hadde store perimenopausale  svingninger. Jeg fikk seks måneder med Procren sprøyte, t.o.m.  november 2016, og i tillegg  Estradot 50 mikrogr. østrogenplaster. Estradot plaster har jeg gått på vel ett årtilsammen, frem til i oktober 2017. Jeg var på ny gyn. kontroll i begynnelsen av oktober 2017. Da viste østradiol blodprøve 1073, FSH 16,1, LH 17,1. Jeg ble sendt til CT. Der var det normale funn, men mulig en liten cystisk oppfylning i bekkenet på ca 3 cm. ( varikøs vene?) AFP lett forhøyet 15,5. Det står i journalen at jeg "anbefales BSOE for å utelukke tumor og å fjerne de hormonelle svingningenefor så å betre min livskvalitet". BSOE er fjerning av eggstokker, går jeg ut ifra. 

Den 3. november 2017 hadde østradiol falt til 143. Jeg har ikke tatt blodprøver etter det. 

Jeg er veldig i tvil om det er nødvendig å ta denne operasjonen, fjerne begge eggstokkene. Har eggstokkene fortsatt en funksjon i min alder? Hvorledes vil jeg merke det, dersom de blir fjernet? Er dette normalt å ha det sånn, at østrogenet svinger så mye i min alder og under perimenopausen? Kan dette pågå lenge, eller vil det roe seg snart? Er jeg et spesielt tilfelle? Jeg vil ikke fjerne noe som strengt tatt ikke er nødvendig. Jeg bruker litt for mye energi på dette, og trenger dine synspunkter.

Jeg har fortsatt mye hodepine ( varierende styrke), svimmelhet og hjertebank. Men jeg føler samtidig at kroppen har roet seg litt. Hetetokter har jeg knapt hatt etter behandling med Procren. Merket så vidt litt i desember. Siste blødning hadde jeg et par uker i oktober/november 2017. Jeg hadde så vidt blødning to dager i julen. Jeg har ikke hatt så mange siste året, og de jeg har hatt har da vert helst svake. Ellers føler jeg meg litt oppblåst i underlivet, har litt murring. Har og  problemer med å få tømt blæren og må hyppig på do. Jeg kan ellers opplyse at jeg har vert til øre, nese, hals-spes. og endokrinolog uten at de fant noe galt. Kan stress gi høyt østrogen? Gir høyt østrogen plager som jeg har? Er dette normale overgangsplager, eller er mine plager relatert til andre årsaker? Hva vil du råde meg til å gjøre? Kan en depresjon forverre overgangsplager? Jeg er satt opp på operasjon i slutten av januar måned 2018. Jeg er for tiden sykemeldt. 

Dette ble mye. Jeg håper å ha fått med det vesentligste. Jeg håper også på et svar. På forhånd takk!

 

 

Anonymkode: 07e74...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Høy østrogen i årene før det stopper opp (ved menopausen) er helt vanlig, men kanskje ikke så kjent av alle gynekologer, det med store perimenopausale svingninger. I et forskningsopplegg hadde en av mine pasienter i året før menopausen følgende østradiolverdier: 1350, 1450, 1001, 1100, 1410, 920 og så stoppet det opp. Jeg husker andre som hadde enkeltverdier på over 2000. Du liger altså helt innenfor det normale. Hormonsystemet er hos mange helt i ulage i årene før menopausen. Du har nå en helt normal østrogen-verdi. Var det en tumor som produserte østrogen, ville det ikke normaliseres med Procren. Procren behandlingen kunne man ha spart deg for. Du har dessuten gått på Estradot (rent østrogen), det øker risiko for unormale forhold i livmoren, så du må få utredet dine blødninger med ultralyd og evt. vevsundersøkelse av livmorslimhinnen (pipelle).

Stress kan ikke gi høyt østrogen, kanskje heller tvert om, stress kan medføre stopp i blødninger på grunn av lavt østrogen. En depresjon kan forverre all ubehag i kroppen.

Jeg vil absolutt fraråde deg operasjon. Jeg ser ikke noen grunn til å fjerne dine eggstokker. Lenge etter menopausen kan det dannes viktige hormoner i eggstokkene, og overgangsalderen blir ofte vanskeligere hos de som får fjernet eggstokkene.

Du kan gjerne ta min uttalelse med til gynekologen og vedkommende kan gjerne ta direkte kontakt med meg. (Jeg er ganske kjent i miljøet).

Spør igjen, hvis noe er uklart.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

PS jeg overså det med at du har Mirena, da er det helt OK å bruke Estradot. Det er ikke uvanlig at Mirena  kan medføre 'funksjonelle' cyster på eggstokkene. Det er helt normalt.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig takknemlig for ditt svar. Jeg har gått med en følelse av at denne operasjonen ikke ville være nødvendig. Nå har du bekreftet det. Kanskje jeg ville fått flere og verre plager med operasjon. Mine plager nå, skyldes nok den depresjonen jeg har eller har hatt.

Men jeg synes det er skremmende at gynekologer ikke vet om dette, at kvinner kan ha så høyt østrogen i menopausen. Det er tre gynekologer som mener at jeg bør fjerne begge eggstokkene. En ting er at jeg kan spare ressurser, men det viktigste er at kroppen min kan bli spart for denne påkjenningen. Kroppen er ikke til å tukle med uten at det er strengt nødvendig. 

Jeg tok vevsprøve av livmorslimhinnen  og livmorhalsen  i oktober 2017. De var begge normale. Men er det normalt med litt blødning fortsatt? 

Hva slags nytte har jeg av eggstokkene i overgangsalder? Hvor lenge bør jeg gå med Mirena? Så lenge jeg ikke har overgangsplager som t.d. hetetokter, er det ikke nødvendig med å bruke Estradot? Vil østrogenet gå ned mot null i menopausen, eller tror du jeg kan forvente store svingninger fortsatt en stund? Hvorledes kan jeg være sikker på at jeg er kommet i menopausen?

Skal jeg ringe og avbestille timen, og si at jeg har fått anbefaling fra deg? Får håpe det går greit. Har time uken før operasjon, for journalopptak.  Det vil si neste uke. 

Tusen takk for god hjelp! Jeg er deg veldig takknemlig! Jeg er utrolig lette. 

Anonymkode: 07e74...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog
  • Hva slags nytte har jeg av eggstokkene i overgangsalder? Svar: egstokkene produserer en del mannlige hormoner i ca 10 år etter menopause. Det kan gi energi og bevare sexlysten.
  • Hvor lenge bør jeg gå med Mirena? Svar: i prinsipp til du ikke har hatt blødninger i et år. Det er vanskelig å si når blødningene tar slutt. Men menopausen er vel rett rundt hjørnet? Fint at livmorslimhinnen er sjekket.
  • Så lenge jeg ikke har overgangsplager som t.d. hetetokter, er det ikke nødvendig med å bruke Estradot? Svar: nei
  • Vil østrogenet gå ned mot null i menopausen, eller tror du jeg kan forvente store svingninger fortsatt en stund? Svar: du er jo i en alder hvor det det kan forventes å stoppe opp, men jeg skjønner ikke helt hvilke plager du har av svingningene. I en normalsyklus svinger østrogen-nivået mellom 100 (når menstruasjonen starter) og 1200 (rette før eggløsning) uten at det påfører kvinnen plager. Etter menopausen blir østrogen så lavt at det ofte ikke kan måles.
  •  Hvorledes kan jeg være sikker på at jeg er kommet i menopausen? Svar: når du ikke lenger har blødninger, men først når du i ett år har vært uten blødninger, så vet du at det var menopausen.

Med hensyn til kunnskap, så er jeg nok (for å være ubeskjeden) den i Norge (Skandinavia?) som har mest kunnskap om hormonendringer i overgangsalderen. Når man tar gjennomsnittet av østrogenverdier, så faller nivået i 1-2 år før menopausen, men ser vi på de enkelte verdier for kvinnene, så oppdager vi at disse kjempesvingninger. I et 5 års oppfølgingsstudie av kvinner i overgangsalderen hadde 15% (9 av 60 kvinner) verdier mellom 1000 og 2760 (det var høyeste verdi, som vi målte). I annen studie med 28 kvinner med blødningsproblemer, hadde fire av kvinnene verdier mellom 1000 og 2500. Så du er i godt selskap.

Jeg har et nettsted hvor jeg 'underviser' ca 270 gynekologer om hormonforhold. Jeg skal legge din historie inn til opplæring og advarsel, anonymt selvsagt.

Vennlig hilse Mette

PS du kan gjerne ta med utskrift av mine vurderinger og ta med til gynekologene, så lærer de også. (Jeg er godt kjent i miljøet, så jeg tror ikke de tar det ille opp)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har forskjellige måter å komme i kontakt med gynekologene. Jeg skal som sagt informere (på nytt).

Hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...