Gå til innhold

Hva betyr næringsinntekt ?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt om bostønad fordi noen jeg kjenner sier at jeg har rett på å få det med tanke på inntekt. Jeg søkte for ca en måned siden. Står på nettet at jeg vil få svar innen 19 januar. Men jeg har ikke fyllt ut noe på næringsinntekt. Jeg har vanlig inntekt fra en butikk jeg er ansatt i. Men det er ikke en næringsinntekt sant?. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har søkt om bostønad fordi noen jeg kjenner sier at jeg har rett på å få det med tanke på inntekt. Jeg søkte for ca en måned siden. Står på nettet at jeg vil få svar innen 19 januar. Men jeg har ikke fyllt ut noe på næringsinntekt. Jeg har vanlig inntekt fra en butikk jeg er ansatt i. Men det er ikke en næringsinntekt sant?. 

Det er lønnsinntekt. Som næringsinntekt regnes all inntekt, etter fradrag for kostnader, fra næringsvirksomhet i enkeltpersonforetak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, gråstein skrev:

Det er lønnsinntekt. Som næringsinntekt regnes all inntekt, etter fradrag for kostnader, fra næringsvirksomhet i enkeltpersonforetak.

Okey... Og da skal jeg føre opp månedslønnen der? Eller årsinntekt... jeg har ikke ført opp noe der... Men da må jeg fikse det... 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mina1 skrev:

Okey... Og da skal jeg føre opp månedslønnen der?

 

Nei, du skal ikke fylle inn noe i rubrikken for næringsinntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gråstein skrev:

Nei, du skal ikke fylle inn noe i rubrikken for næringsinntekt.

Okey da har jeg gjort det rette. Har ikke fyllt noe inn i den rubrikken. Takker så mye for svar :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har søkt om bostønad fordi noen jeg kjenner sier at jeg har rett på å få det med tanke på inntekt. Jeg søkte for ca en måned siden. Står på nettet at jeg vil få svar innen 19 januar. Men jeg har ikke fyllt ut noe på næringsinntekt. Jeg har vanlig inntekt fra en butikk jeg er ansatt i. Men det er ikke en næringsinntekt sant?. 

Lønnsinntekt fra der du er ansatt er ikke næringsinntekt. Næringsinntekt er når du har inntekt som selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: 08a50...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønnsinntekt fra der du er ansatt er ikke næringsinntekt. Næringsinntekt er når du har inntekt som selvstendig næringsdrivende.

Anonymkode: 08a50...c97

Takk for svar :) . Ja, det var det jeg tenkte, og derfor skrev jeg ingenting i den rubrikken. Men ble etterpå redd for at jeg hadde gjort noe feil. Men da har jeg gjort det riktige. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke skattejurist men om du har noen form for " eierandeler" eller aksjer eller særavtaler  i butikken du jobber er dette for næringsinntekt å regne tror jeg. På samme måte som man ikke kan oppnevnes eller ansettes til enkelte jobber i staten om man har visse typer næringsinntekter eller kanskje bijobber eller mindre konsultasjonsoppdrag. Dette er for å unngå korrupte tilstander i virksomheter og i samfunnet generelt tror jeg.

Kanskje er det fordi reglene er så strenge at leger og annet helsepersonell ønsker mere 9 til 4 ansettelser i det offentlige fordi tenk om pasienten ikke blir kurert og burde ha fått den og den behandling da vil de kunne bli holdt " personlig ansvarlig" og i siste hånd bli slått personlig konkurs slik så mange vanlig næringsdrivende blir i dag slik det står så mye om i avisene nå.

Jeg tar forbehold om at jeg ikke har master i jus men reglene ligger jo slik de er i dag rent objektivt. Om også disse reglene eller endringer i disse vil kunne gis tilbakevirkende kraft er vel vanskelige å se for seg på kort sikt da litt av hvert ellers i lovverket dlik de er nå vil måtte forandres. Somsagt jeg er ikke "mastersyken" og tror lovverket tjener en god hensikt i sin alminnelighet.

Anonymkode: 87085...ff8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...