Gå til innhold

Legen vil ikke gi meg henvisning!


sommer

Anbefalte innlegg

Har de siste fire år gått jevnlig sykemeldt (over lengre perioder) av en og samme lege, som har behandlet meg medikameldt med Zoloft, valium og Imovane. Diagnosen lyder angst og depresjoner (mest depresjoner), men legen har ikke henvist meg til noen psykolog. Jeg har på egenhånd klart å skaffe meg time hos psykolog, kun to ukers ventetid. Psykologen sa jeg måtte kontakte min primærlege for en henvisning slik at det formelle er i orden, det skulle gå helt greit sa han. Men nei! Legen nekter å skrive ut henvisning, sier jeg ikke trenger psykologhjelp. Går dette virkelig ann? Bør ikke jeg og psykologen finne ut dette i sammen. Hva gjør jeg nå, er det noen andre veier jeg kan gå for en evt henvisning? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å gå til en annen lege og få henvisning, hvis han du har ikke henviser deg.

Men bare så det er sagt:

Det er ikke sikkert at løsningen på dine problemer er en psykolog/psykiater

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå til en annen lege og få henvisning, hvis han du har ikke henviser deg.

Men bare så det er sagt:

Det er ikke sikkert at løsningen på dine problemer er en psykolog/psykiater

Lykke til :)

Må bare si at jeg reagerer sterkt på måten legen din behandler deg på.

Om du føler Du vil gå til en psykolog fordi Du tror det vil hjelpe Deg, burde ikke legen hindre deg i å prøve. Medisiner aleine er etter min mening ei litt vel lettvint løsning. De vil kanskje få en til å føle seg bedre, men de løser ikke bakenforliggende problemer.

Sukk har kanskje rett i at terapi ikke nødvendigvis er løsninga, men det skader ikke å prøve - det hjelper veldig mange.

Synes det høres lurt ut å oppsøke en annen lege for å få henvisning.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå til en annen lege og få henvisning, hvis han du har ikke henviser deg.

Men bare så det er sagt:

Det er ikke sikkert at løsningen på dine problemer er en psykolog/psykiater

Lykke til :)

Det må da vel være både bedre og sunnere å få snakke ut om problemene enn bare å proppe seg med medisiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Med fire års jevnlig sykemelding må en kunne si at den gitte behandling ikke har gitt tilstrekkelig effekt. Tiden må forlengst være moden for å prøve noe mer. Har vanskelig for å se at det kan være noen faglig god begrunnelse for ikke å henvise deg. Du bør snakke med legen din igjen og evt. vurdere å skifte lege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjokkert  helsearbeider

Jeg blir helt sjokkert over at slikt går an. Hadde jeg vært deg, ville jeg vurdert å melde denne legen til Fylkeslegen.

Utifra det du forteller er det klart at du burde prøve annen behandling. Psykoterapi har oftest god virkning på depresjon og angst, selv om behandlingen tar tid. Depresjon og angst er den vanligste henvisningsgrunn til psykologer.

En kombinasjon av psykoterapi og medikamentell behandling kan også være effektivt.

Etter mitt skjønn burde du fått henvisning til psykolog FØR du begynte på medisiner. At legen til og med lar deg gå på kun medisiner i så lang tid, uten å henvise til psykolog, synes jeg virker helt uansvarlig.

Var jeg deg, ville jeg skifte lege så fort som råd er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...