Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å få min mor til å slutte å røyke. Hun har astma og nedsatt lungekapasitet, og har fått beskjed fra legene at hun skal slutte å røyke. Hun holdt opp i 3 uker, så begynte hun på igjen. For meg viker det som hun ikke tar sykdommen sin på alvor. Både mormor og jeg er lei av å snakke henne til fornuft. Hun avviser oss hele tiden med at hun skal slutte å røyke. Skjer det? Nei, hun forsetter å røyke.

Selv har jeg aldri prøvd å røyke, og har aldri tenkt å prøve heller.

Hvordan skal jeg få min egen mor til å innse at hun blir verre av å røyke?

Er takk nemelig for gode råd..

hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42511-trenger-r%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan godt forstå at det ikke er lett for deg å forstå dette. Men det forteller ikke nødvendigvis at moren din ikke tar sin helse på alvor, men kan like gjerne fortelle deg hvor stort dette røykeproblemet egentlig er, hvor vanskelig det faktisk kan være å slutte. Normalt vil en tro at en klarer å slutte i en slik situasjon, men det er dessverre ikke alltid så enkelt.

Jeg har selv røyket, og fikk selv diagnosen blodpropp i lungene. Dette skyldtes antakelig også noe av røykingen. Og ingen rundt meg forstod hvorfor jeg ikke sluttet umiddelbart. For enkelte er avhengigheten så enorm, og det virker nesten umulig å slutte.

Det beste er kanskje hvis du kan få din mors lege til å virkelig prate alvor med henne om røyken. Og få legen til å hjelpe med alternative måter å slutte på. Det er kanskje viktig for moren din at hun ikke setter seg som mål å slutte, men forsøke å holde opp en liten stund, for å se hvor lenge hun kan greie det. Da kan det hende det vil fungere til slutt. Jeg måtte si til meg selv at jeg ikke skulle slutte (for det var for skremmende), men at jeg bare skulle forsøke å la være en tid, brukte da forøvrig røykeplaster. Til slutt greide jeg å slutte. HUSK: "En gang røyker, alltid røyker", det gjelder for mange.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42511-trenger-r%C3%A5d/#findComment-159465
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...