Gjest Kjetil82 Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Hei, Jeg hørte om Kulde-urticaria på programmet Puls på NRK mandag. Jeg har i flere år fått utslett og kløe ved temperatruforandringer, ikke bare ved kulde, men også når jeg blir varm, for eksempel når jeg svetter. Jeg lurer på om dette er en variant av det Puls tok opp? Jeg bruker en allergimedisin som heter Telfast. Den fungerer bra, men selv den sterkeste varianten har ikke så lang virketid (godt under 24 timer), og det tar og litt tid før den begynner å virke. Er det noe annet jeg kan bruke, eller går det an å ta dobbel dose av Telfast, eller ta den to ganger for dagen? Nå pleier jeg å ta èn tablett om morgenen. Det hender at jeg våkner med utslett og kløe. Jeg må uansett vente ca en time før jeg går ut, ellers vil jeg begynne å klø noe innmari... Kløen kommer av og til tilbake om kvelden. Hvis jeg har glemt å ta tablett, får jeg utslett og kløe med en gang jeg kommer i aktivitet, eller når jeg kommer inn etter å ha hvert ute i kulde. Har jeg tatt tablett, hender det jeg får utslett, men uten at den klør, så det gjør ingen ting... For å oppsummere: Jeg får som regel utslett og kløe uansett om jeg tablett eller ikke, men oftere om jeg lar være å ta tablett. Det virker som om tabletten slutter å virke lenge før 24 timer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42528-utslett-og-kl%C3%B8e-ved-temperaturforandringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Kjære Kjetil82 Ja, det du beskriver er en variant av kulde-urtikaria - eller rettere sagt kulde-urtikaria er en variant av kronisk urtikaria, dvs elveblest som kommer og går over en lengre periode (mer enn 3 måneder). Årsakene er mange, kulde, varme, trykk , psykiske faktorer og annet. Det er skrevet mye om kronisk urtikaria i denne spalten så det kan du søke på og lese mer om. Telfast og andre antihistaminer er nok bare delvis effektive som du ganske riktig har observert. Du kan jo snakke med legen din om eventuelt å skifte over til et annet preparat som har lengre virketid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42528-utslett-og-kl%C3%B8e-ved-temperaturforandringer/#findComment-159546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.