Gå til innhold

røyking og allergisk astma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en gutt på 17 år. Jeg har hatt allergisk astma (mest mot: midd, hund, hest) helt siden 3 årsalderen.

De siste 5 årene har jeg nesten ikke merket noe, sansynligvis pga. at jeg har bodd i et varmt og fuktig land den tiden. Flyttet tilbake til Norge i sommer. Da begynte jeg også å vanerøyke. Tenkte ikke så mye over astmaen da, og merket heller ikke noe. Nå har jeg plutselig fått astma igjenn! En konstant tetthet i halsen, som ikke en gang løser seg opp etter medisinbruk... (bruker Pulmicort 200 og Oxis 0,5 morgen og kveld). Kommer dette av røykingen? Hvis det er slik, åssen kan det da ha tatt 1/2 år å reagere?

Nå røyker jeg kun i helgene. Men denne tettheten går ikke bort alikevel, selv i ukedagene, når jeg IKKE røyker!

HVA SKJEEEER?!

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im
Skrevet

Kjære Benny

Det er ingen tvil om at røyking forverrer astma og hvis du gidder å høre på et godt råd så bør du slutte med det med en gang.

Det du forteller er helt klassisk - barneastma og allergi - bedring i skolealder - tenårene og så tilbakefall i sen tenåringsalder / tidlig voksen alder i forbindelse med at man enten skaffer seg et dyr man reagerer på eller begynner å røyke.

Røykingen ødelegger bl.a. flimmerhårene i luftveiene som sørger for at forurensing /slim o.l. føres ut av bronkiene. Dessuten er tobakksrøyk en meget kraftig irritant som ømfindtlige slimhinner (som alle allergikere har) lett reagerer på. Stadig irritasjon av luftveiene fører i det lange løp til skader som påvirker lungefunksjonen. De som har en overømfindtlighet i luftveiene, som alle astmatikere har (selv om astmaen tilsynelatende er borte), vil være spesielt utsatt for å reagere uheldig på slike irritanter som tobakksrøyk er.

Ettersom du bare røyker i helgene skulle det ikke være vanskelig for deg å slutte. Du vil nok merke bedring relativt raskt, men må nok regne med noen tid før du er helt restituert igjen, og noen må også øke medisindosene en periode før de blir ordentlig bra igjen og kan gå tilbake til vanlige doser. Det bør du snakke med legen din om.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...