Gjest Gisa Skrevet 5. februar 2002 Del Skrevet 5. februar 2002 Jeg skriver på vegne av samboeren min på 25 år. Han er syk til stadighet, som regel i helgene og vanligvis minst et par dager i strekk -og i det siste året nesten hver helg! Symptomene er forskjellige, men har får alltid kraftig hodepine først (i hele hodet), og så mageproblemer (smerter, kvalme, diare, null matlyst). Dessuten blir han slapp og får feberlignende frysninger/svettetokter (men sjelden noen feber å måle). Slik har han hatt det i minst 8 år! I helga ble jeg redd, for da hovnet han opp i ansiktet, hendene og føttene i tillegg. Klaget over at han følte seg elendig og merkelig, nummen i fingrene og under fotsålene, vondt i ørene og bak øynene, muskelrykninger i hele kroppen. Han "suger til seg" alle smittsomme sykdommer og har forkjølelse, farang, influensa/andre virus flere ganger i året. Jeg derimot, kan ikke huske sist jeg var skikkelig syk. Det merkelige er at han stort sett alltid får det like før helga -og friskner til nok til å dra på jobb på mandag. Dessuten har han høy smerteterskel, så han takler jobben - men lite annet. Har også hatt mystiske ankelsmerter tre gang det siste året, da mistenkte legen urinsyregikt, men fant visst ingenting. Han røyker ikke, drikker ikke, er normalvektig, jobber som tømrer og trives med det. Kanskje ikke så sunt kosthold... Hva kan dette være? Nedkjørt immunforsvar? Matallergi? Migrene?Han har prøvd å nevne det for legen, men ble avfeid. Neste gang skal jeg være med, men da vil jeg være godt forberedt! Hva bør vi spørre om? Hvilke tester kan tas? Hva bør vi fortelle? Hva bør de se etter på blodprøvene? Han er snart utslitt, vi trenger hjelp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42543-influensa-hver-helg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 6. februar 2002 Del Skrevet 6. februar 2002 Kjære Gisa, Det høres ikke som helgesyken har noe med influensa å gjøre. For det første blir du smittet med influensa en gang er du stort sett ferdig med den for denne sesongen, fordi den etterlater immunitet for den stammen som har forårsaket sykdom.For det neste er det fortsatt svært lite influensavirus som sirkulerer i Norge for tiden. Jeg tror egentlig heller ikke så mye på at det er noen andre virus, f. eks. diverse forkjølelsesvirus som velger helgene til å angripe han. Det som jeg ville tenke først på er en eller annen form for allergi. At han f. eks. allergisk mot noe i det hjemmlige miljøet og reagerer mot det når han tilbringer mange timer hjemme. Dette er selvfølgelig en ganske løs gjetning og jeg har ingen muligheter til å komme nærmere diagnosen per avstand. Jeg tro allikevel jeg ville starte hos en allergolog, eller rett og slett med en allmenpraktiserende lege. som kan pensle han inn i de rette spor. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42543-influensa-hver-helg/#findComment-159617 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gisa Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Kjære Gisa, Det høres ikke som helgesyken har noe med influensa å gjøre. For det første blir du smittet med influensa en gang er du stort sett ferdig med den for denne sesongen, fordi den etterlater immunitet for den stammen som har forårsaket sykdom.For det neste er det fortsatt svært lite influensavirus som sirkulerer i Norge for tiden. Jeg tror egentlig heller ikke så mye på at det er noen andre virus, f. eks. diverse forkjølelsesvirus som velger helgene til å angripe han. Det som jeg ville tenke først på er en eller annen form for allergi. At han f. eks. allergisk mot noe i det hjemmlige miljøet og reagerer mot det når han tilbringer mange timer hjemme. Dette er selvfølgelig en ganske løs gjetning og jeg har ingen muligheter til å komme nærmere diagnosen per avstand. Jeg tro allikevel jeg ville starte hos en allergolog, eller rett og slett med en allmenpraktiserende lege. som kan pensle han inn i de rette spor. Vennlig hilsen Hei igjen! Synes bare jeg må fortelle resultatet av legebesøket vårt: Kjæresten min har hypothyreose (lavt stoffskifte) og skyhøyt blodtrykk, og kombinasjonen av dette er sannsynligvis årsaken til at han har følt seg så dårlig de siste årene. TSH-verdiene hans var så høye at de sprengte måleskalaen, dvs over hundre! Legen vår sa at han trodde dette kan føre til redusert immunforsvar, noe som passer veldig godt med sykdomsbildet til kjæresten min, syntes jeg. Men selv om vi har lett på internett etter forklaring på HVORFOR høy TSH virker slik, finner vi ingenting om dette. Har du noen kommentarer til dette? Jeg har pløyd gjennom mye av de spørsmål og svar som er gitt ang. lavt stoffskifte på doktoronline, og ser at veldig mange som har hypothyreose eller lurer på om de har det klager over at de er ofte syke (og også har hodepine/mageproblemer) - uten at noen av legene ser ut til å se noen sammenheng der i svaret.... Vil også kommentere svaret ditt til "jiipp" som er engstelig for at kjæresten hennes har HIV: Nå som jeg har lært litt om hypothyreose synes jeg det hun beskriver ligner veldig! Spesielt dette med tørr hud og hodebunn/eksem, manglende matlyst og "feber" (mange tror de har feber når de fryser og føler seg slapp selv om huden føles varm) er typisk, eller hva? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42543-influensa-hver-helg/#findComment-165312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gisa Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Kjære Gisa, Det høres ikke som helgesyken har noe med influensa å gjøre. For det første blir du smittet med influensa en gang er du stort sett ferdig med den for denne sesongen, fordi den etterlater immunitet for den stammen som har forårsaket sykdom.For det neste er det fortsatt svært lite influensavirus som sirkulerer i Norge for tiden. Jeg tror egentlig heller ikke så mye på at det er noen andre virus, f. eks. diverse forkjølelsesvirus som velger helgene til å angripe han. Det som jeg ville tenke først på er en eller annen form for allergi. At han f. eks. allergisk mot noe i det hjemmlige miljøet og reagerer mot det når han tilbringer mange timer hjemme. Dette er selvfølgelig en ganske løs gjetning og jeg har ingen muligheter til å komme nærmere diagnosen per avstand. Jeg tro allikevel jeg ville starte hos en allergolog, eller rett og slett med en allmenpraktiserende lege. som kan pensle han inn i de rette spor. Vennlig hilsen Hei. Sendte et par innlegg i går, deriblant også til "jiipp" som beskriver en kjæreste med akkurat de samme problemene som min kjæreste hadde (hun nevner til og med et par symptomer som jeg ikke tok med fordi jeg ikke så noen sammenheng). Men ser ingen av disse på lista i dag. Har jeg gjort noe galt? I så fall får jeg vel prøve på nytt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/42543-influensa-hver-helg/#findComment-165487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.