Gå til innhold

Uføretrygd - vente med søknad?


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har blitt rådet av legen min å søke

uføretrygd, men en venninne fortalte meg

at jeg burde vente med å søke til etter

at jeg fyller 26, fordi det generelt er

vanskeligere å vinne frem med søknaden

hvis man er under 26 (jeg er 25 nå).

Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Kanskje hun ikke unner deg de ekstra kronene ung ufør gir siden hun ber deg vente. Det er ca 2000 kr ekstra i mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Nei, 26 år er nepp noen aldersgrense sånn sett - men det er klart, til yngre du er til vanskeligere er det. Spørsmålet om du får uføretrygd har mye mer med din medisinske situasjon å gjøre. Har du førsøkt attføring? Hvor lenge, hvordan gikk det, finnes det annen attføring som kan være bedre for deg. Finnes det behandling som kan hjelpe deg? Hvor lang ventetid er det i så fall?

Dersom du har en alvorlig sykdom og du er under 26 år når du mister over halvparten av din evne til å jobbe pga denne sykdommen og dette er varig, så kan du ha rett til å få pensjonen og attføringspengene m.v. utregnet på bakgrunn av særreglene som gjelder unge uføre.

jeg ser ingen grunn til å vente med uføretrygdsøknaden dersom det er helt åpenbart at det ikke er "håp" om at du kan komme i jobb igjen gjennom behandling eller attføring. Dersom det er noe som helst håp om at attføring eller behandling _kan_ hjelpe, om enn på sikt, anbefaler jeg å søke enten yrkesrettet attføring eller rehabiliteringspenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...