Gå til innhold

Utvidet fødselspermisjon i bare den ene jobben?


Gjest Vinterjenta

Anbefalte innlegg

Gjest Vinterjenta

Jeg er for tiden i fødselspermisjon. Det nærmer seg tiden da jeg må søke om utvidet permisjon i ytterligere et år. Jeg har to arbeidsgivere, og lurer påom det er mulig å ta et år utvidet permisjon fra bare den ene jobben? Eller er det alt eller ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Utvidet permisjon er ikke noe som reguleres av folketrygdloven, så der må du inn i tariffavtalen(e) og se hva du har rett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinterjenta

Utvidet permisjon er ikke noe som reguleres av folketrygdloven, så der må du inn i tariffavtalen(e) og se hva du har rett på.

Jeg har i følge arbeidsmiljøloven rett på ett års utvidet permisjon. Spørsmålet er om det er noe i veien for at jeg kun tar permisjon fra den ene arbeidsgiveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i følge arbeidsmiljøloven rett på ett års utvidet permisjon. Spørsmålet er om det er noe i veien for at jeg kun tar permisjon fra den ene arbeidsgiveren.

Det velger du vel selv. Du får jo ikke noen penger eller trygd ved utvidet permisjon, bare "fri". Hva du gjør ellers, er din sak. Om du velger å redusere arbeidsmengden hos den ene arbeidsgiveren til null, er det din rett. Ingen kan kreve "enten jobber du fullt eller ingenting!" Så du kan fint fortsette som vanlig hos din andre arbeidsgiver.

Man gis jo rett til slik permisjon for at man skal få mere tid til barna når de er små.

Jeg mener å huske at jeg leste et sted at man nærmest SKAL få godkjent utvidet permisjon, frem til barna er rundt tre år. Etter det, kunne arbeidsgiver nekte dersom de fant det for godt. Loven støtter altså småbarnsfamilier, ved at det skal tungtveiende grunner til (som arbeidsgiver må dokumentere) for å nekte småbarnsforeldre ulønnet, utvidet permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Jeg har i følge arbeidsmiljøloven rett på ett års utvidet permisjon. Spørsmålet er om det er noe i veien for at jeg kun tar permisjon fra den ene arbeidsgiveren.

Arbeidsrett er ikke det jeg har mest greie på her i verden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...