Gå til innhold

Venter tvillinger/rettigheter


amor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er 31 år, gift og trodde for inntill to dager siden at jeg var lykkelig gravid med nr 4:) Ultralyd viste at det er nr. 4 og 5 som kommer nå. Det var kort fortalt et sjokk:(

Tankene svirrer rundt i hodet ja!

Jeg har noen spørsmål som jeg håper på å kunne få svar på:)

Barna våre er i dag 7 1/2 år, straks 6 år og 12 md.

Jeg er hjemme med ungene og har en mann som er selvstendig næringsdrivende.

Vil det finnes noen ordning for støtte slik at mannen min kan være hjemme og ta seg av ungene - og meg - i den sist tiden i sv. skapet om det skulle være behov for det? Legen sa med en gang at jeg måtte se å skaffe meg avlastning til den siste tiden før fødsel og den første etterpå.

Kan dette være min mann? Altså; kan vi ha rett til omsorgslønn for han i denne situasjonen?

Ellers ville jeg ha satt stor pris på å få greie på hvilke stønader jeg har rett til. Får jeg engangsstøtten à kr. 32000 x 2?

Som du skjønner, det er mye å tenke på. Økonomien er en stor del av dette....naturlig nok.

Håper på hjelp fra deg! Du er så flink til å svare her inne! *s*

På forhånd tusen takk!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Din mann er selvstendig næringsdrivende og har dermed ikke rett på omsorgspenger for å ta seg av barna når du er for syk til å gjøre det (han ville uansett bare fått omsorgspenger i inntil 10 dager).

Etter fødsel blir det noe annet. Du er hjemmeværende. Han har i utgangspunktet rett på fødselspenger i 29 uker (100%)regnet fra barnet er 6 uker hvis du går ut i jobb eller studier. Men siden dere venter tvillinger får han 5 uker ekstra (7 uker hvis 80%). Disse ekstra ukene kan han velge å ta i forbindelse med fødselen. Han har så vidt jeg kan skjønne rett på disse ekstra ukene selv om han velger å ikke ta resten av permisjonen.

Dersom han ikke har tilleggsforsikring får han 65% av sykepengegrunnlaget, som normalt er gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt siste 3 ferdiglignede år men max 6 ganger grunnbeløpet (G er nå 51360, og vil sanns øke 1. mai)

Du får uansett 2 x 32138 skattefritt.

Jeg tar selvsagt forbehold om eventuelle fremtidige regelendringer (men så vidt jeg vet er det ikke endringer på trappene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Din mann er selvstendig næringsdrivende og har dermed ikke rett på omsorgspenger for å ta seg av barna når du er for syk til å gjøre det (han ville uansett bare fått omsorgspenger i inntil 10 dager).

Etter fødsel blir det noe annet. Du er hjemmeværende. Han har i utgangspunktet rett på fødselspenger i 29 uker (100%)regnet fra barnet er 6 uker hvis du går ut i jobb eller studier. Men siden dere venter tvillinger får han 5 uker ekstra (7 uker hvis 80%). Disse ekstra ukene kan han velge å ta i forbindelse med fødselen. Han har så vidt jeg kan skjønne rett på disse ekstra ukene selv om han velger å ikke ta resten av permisjonen.

Dersom han ikke har tilleggsforsikring får han 65% av sykepengegrunnlaget, som normalt er gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt siste 3 ferdiglignede år men max 6 ganger grunnbeløpet (G er nå 51360, og vil sanns øke 1. mai)

Du får uansett 2 x 32138 skattefritt.

Jeg tar selvsagt forbehold om eventuelle fremtidige regelendringer (men så vidt jeg vet er det ikke endringer på trappene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...