Gå til innhold

student og alene


Miso

Anbefalte innlegg

Hei Jeg vurdere å begynne å studere på universitetet til høsten, og som følge av det vil jeg flytte til en annen by. Pr. i dag er jeg gift og har et barn på 2 år men hvis jeg flytter vil jeg nok bli separert og ha ansvar for barnet mitt. Hvilken økonomisk hjelp kan jeg da få ? Hvilken by er jeg må søke om hjelp fra ? Når jeg melder flytting mister jeg da den gamle fastlegen min ? Når vi er hjemme på helgabesøk syns jeg barnet mitt er for lite til å være hos pappaen hele helgen, er det greit hvis jeg overnatter der sammen med barnet mitt (på eget rom selvfølgelig)? Jeg mener å ha hørt at man ikke får økonomisk hjelp hvis man tilbringer flere en X netter under samme tak som barnefaren ??

Takk på forhånd for svarene !

PS; hadde lagt inn dette tidligere men fikk ingen svar så jeg prøver igjen!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei miso,

bare noen få tips, men aner ikke om du kan få dette hvis du ikke jobber men er student. Men du kan jo ringe dit lokale trygdekontor for å høre. Jeg jobber 100% så dette kunne jeg få: overgangstønad, barnetilsynstøtte (tulla mi er hos dagmamma) bidrag såklart, utvidet barnetrygd, husker ikke om du oxo får et extra småbarnstillegg ????????

Bare for å gi deg en ide om hva du kan ringe og spørre om :) Lykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Spørsmål om separasjon/skilemisse reguleres av ektefelleloven. spørsmål vedr hva som " er lov" av samliv m.v. i forhold til separasjon kan jeg derfor ikke svare på, men i forhold til folketrygdloven må det foreligge en faktisk separasjon/skilsmisse og samlivet må være brutt. Dette blir en individuell vurderering dere flere forhold kan kome i betraktning.

Søknad om overgangsstønad, utdanningsstønad, stønad til barnetilsyn og utvidet barnetrygd retter du til trygdekontoret i bostedskommunen din på søknadstidspunktet.

Fastlege kan du bytte inntil 2 ganger i året. Du "mister" ham ikke automatisk ved flyting, men eventuelle reiseutgifter dekkes normalt bare til nærmeste lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...