Gå til innhold

Problemer med lukkemuskel etter hard fødsel.

Anbefalte innlegg

Gjest Calluna

Ved den første fødselen for 12 år siden, ble det en skade i skjeden og jeg revnet helt rundt til lukkemuskelen i rektum. Jeg ble sydd både innvendig og utvendig i en og en halv time etterpå. Jeg husker ikke noe av dette. Det eneste jeg husker er nå i ettertid at spesialisten sa at jeg måtte ta kontakt om det skulle bli noen problemer med hensyn til urinveiene og avføringen. Jeg hadde en lettere fødsel ca ett og et halvt år etterpå.

De første årene hadde jeg ingen problemer med å kontrolere urinavgangen- heller ikke noe problemer med ringmuskelen enn ved diarè. Men jeg har nå i ca fire år hatt økende problemer. Disse problemene utarter seg ved at jeg ikke kan hoppe og løpe,danse, nyse eller hoste, uten at jeg får ufrivillig urinavgang. Jeg kan knipe alt jeg bare klarer, men det hjelper ikke. Jeg må nå gardere meg når jeg vet at jeg kommer i slike situasjoner.

Jeg er aktiv fysisk både på arbeid og i fritid og begynner nå å tenke på at det er for tidlig å ha slike problemer når en bare er 38 år. Jeg vet og at jeg er arvelig belastet - da jeg har mor og mormor som har hatt en del problemer med nedsunken urinblære. Ut i fra det jeg vet om å "heise opp urinblæren" er vel av slik karakter at det er med skrekk jeg ser på en slik operasjon. Når det er snakk om egentrening med kniping og trening av bekkenbunnsmuskulaturen så har jeg vært oppmerksom på dette i alle år. Nå hjelper ikke dette lenger.

Er det operasjoner som utføres i dag som ikke skader skjeden innvendig? OG vil det bli problemer med sex-lysten etter en slik operasjon? Da med tanke på skader i nervebaner og arrvevsdannelser.En hører så mange "skrekkhistorier".

Fortsetter under...

Sigurd Kulseng-Hanssen, gynekolog

De fleste sykehus benytter i dag en operasjon som kalles TVT (tensjonsfri vaginal tape). Operasjonen gjøres i lokal bedøvelse fra skjeden. Dette er en liten operasjon der en legger ett kunststoffbånd som en støtte for urinrøret. En har nå 6-7 års erfaring med operasjonen og det er ikke holdepunkter for problemer med arrvev. Sexlivet blir heller bedre, enn verre etter disse operasjonene. Ca 85% av pasientene blir helt tørre etter operasjonen. Av 1500 pasienter somer operert i Norge til nå v ar 86% veldig fornøyd med operasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...