Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Er usikker på om dette er det riktige forumet å skrive til, men jeg prøver allikevel.

Jeg er en jente på 29 år som har oppdaget at jeg har fått åreknuter på det ene låret og på begge leggene. Dette er noe jeg tenker mye på og som plager meg veldig. Knutene har ikke kommet så langt i prosessen ennå, men jeg ser for meg det verste om noen år.Mine spørsmål: hva skal jeg gjøre for å forbygge disse åreknutene fra å dukke opp? Jeg kjenner også at det stikker på enkelte plasser på begge beina, er det da åreknuter som holder på å komme? Hvis jeg blir gravid en gang, vil det da "eksplodere" med åreknuter?

Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42962-%C3%A5reknuter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Litjpus.

Det er sjelden at reelle åreknuter oppstår (uten forutgående sykdom eller graviditet) hos såpass unge kvinner som deg. Hvis det imidlertid skulle være knuter (varicer) i egentlig forstand, kan det være en idè å få dem vurdert av en fagperson som steller med disse tilstander til daglig, f.eks. en kirurg med slik erfaring.

Det kan være at du vil få en forverrelse av slike knuter når/hvis du blir gravid. Det vil være fornuftig å konferere med lege om eventuell forebyggelse mot slik utvikling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/42962-%C3%A5reknuter/#findComment-161613
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...