Gå til innhold

kvise/blemme i underlivet?


billie

Anbefalte innlegg

Jeg har fått en kviselingnende kul på kjønnsleppene ca 1/2 cm fra skjede åpningen. Den gjør ikke noe vondt annet enn hvis jeg kommer litt "hardt" borti den når jeg har vært på do. Men den svien jeg får da, går over etter en kort stund. Hva kan dette være. Den har akkurat samme farge som resten av huden rundt. Og jeg har hatt den i hvertfall to uker nå.

Jeg har hørt om herpes utbrudd som består av en blemme som sprekker etterhvert og blir et verkende sår, men denne jeg har ser ikke ut til å sprekke? Jeg har forøvrig herpes sår inne i munnhulen til tider, kan det "forplante" seg til kjønnsorganene uten å ha blitt direkte overført på noen måte?

Takker på forhånd på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde akkurat noe lignende for noen år tilbake!!

Det viste seg at det var en verkebyll, altså en liten infeksjon under huden hvor det så hadde dannet seg marterie. Dette kan du få over hele kroppen (nesten det samme som kvise bare større), hadde tilogmed en på kneet en gang.

Disse verkebyllene kan sprekke av seg selv når de blir modne. Hvis dette skjer bør du passe på å bli kvitt all marterien, vask grundig med grønnsåpe og "skvis" som man gjør med kviser. (Noen av oss...)

Men du kan også gå til legen og den åpnet. Det gjorde jeg, og det gikk ganske fort og greit. Fikk lokalbedøvelse, så snittet de en liten åpning og lot marterien renne ut. Problemet var bare det at legen glemte å be meg om å fortsette å følge med på såret og passe på at alt var vekke, slik at etter to uker var klumpen tilbake. Måtte til legen enda en gang og åpne den på nytt...

Dette kunne altså vært unngått om legen hadde fått med seg alt første gangen. Det er nemlig slik at dersom det er et nanogram med bakterier igjen så florerer de i antall veldig fort.

Kanskje det er dette du har, kanskje ikke, men syns likevel du burde gå til en lege og få det sjekket.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Herpes er det nok ikke. Det kan være en lokal betennelse i hårrøttene (hvis det er hår i området!) eller det kan være en betent kjertel ved skjedeinngangen (Bartholinkjertelen). Du kan ikke smitte deg selv fra munn til kjønnsorgan.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...