Gå til innhold

muggsopp allergi- prevensjon?

Anbefalte innlegg

Hei Ragnhild,

Jeg tror ikke problemet mitt at jeg har en fuktskadet bolig. men....

I går fant jeg muggsopp på treverket i taket vårt i boden i vår i kjeller. Det er samme sted hvor vi har en kondensetørketrommel som da selvfølgelig gir ut mye fukt og varme som muggsoppen trives med. Jeg tror kanskje at dette er problemet.

Løsningen kan da være å eventuelt få en tørketrommel hvor luften får ut av kjelleren eller å kjøpe en dehumidifier til å tørke opp fukt.

Vi skal også prøve å fjerne muggsoppen på treverket med chlorin spray.

Jeg har lest litt om dette på websider fra amerika igår. Hvis ikke det går så må vi kanskje fjerne det gamle treverket ?

Men hva anbefaler du hviss noen av dine klienter er allergisk mot muggsopp? Er det for eks. noe man bør hvere obs på i hjemmet? eks. holde kjøleskapet rent..... bruke vifte mye....

Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43026-muggsopp-allergi-prevensjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære hannesu

For de rent tekniske mulighetene i forbindelse med soppangrep henviser vi til kommunale instanser som kan gi råd i forbindelse med utbedring av boliger. Dessuten går det an å få målt muggsoppsporer i luften - da kan man kontakt Myco-team.

Ved muggsoppallergi er faktisk den mengden muggsopp som finnes i uteluften "fra frosten går til frosten kommer" - i Sør-Norge fra mars-april og ut i november - det som er mest betydningsfullt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...