Gjest respuglia reppuchi Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Jeg bor i England og skriver derfor litt rare bokstaver. Haaper det ikke er noe problem. Jeg har vaert hos legen fordi jeg hadde problemer med pusten, saerlig paa natten. Kjaeresten min hoerer da pipelyder naar jeg puster. Men det skjer ikke saa ofte. likevel synes jeg det er skummelt og dro derfor til legen. Han maalte noe som heter pef og spirometry og lyttet til lungene og han sa at alt saa fint ut. Likevel maatte jeg maale pef hjemme i to uker og komme tilbake. Jeg fikk en medisin som jeg synes virker bra (ventolin 200mcg). Men naa er denne legen sykemeldt og jeg vil ikke til noen annen (han snakker norsk). Derfor venter jeg. Men jeg lurer selvfoelgelig hva pef maalingene mine tyder paa. Kan noen fortelle meg om de er bra eller daarlige? Morgen -(foer/etter medisin) - kveld 350 - 480 - 400 330 - 490 - 440 410 - 500 - 450 400 - 490 - 410 440 - 520 - 470 310 - 480 - 400 320 - 470 - 390 380 - 500 - 430 410 - 490 - 440 430 - 490 - 440 410 - 510 - 490 320 - 460 - 420 310 - 470 - 400 330 - 490 - 390 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43043-astma/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 14. februar 2002 Del Skrevet 14. februar 2002 Det er i hvertfall tydelig at du har god effekt av Ventolinen du tar. Noe mer tør i hvertfall ikke jeg si om det. ) Lykke til! mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43043-astma/#findComment-161178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 15. februar 2002 Del Skrevet 15. februar 2002 PEF - peak expiratory flow- måler den maksimale strømningshastigheten som du oppnår n¨år du puster ut så fort du kan. Jo åpnere dine luftveier er, jo større hastighet får luften ved utånding. Astmatikere blir ofte bedt om å foreta disse målingene hjemme i en viss periode for å finne ut hva som for dem er normalt. Når normalverdien er funnet, brukes PEF-registreringer til å finne ut alvorlighetsgraden av et evt anfall av tungpust. Da kan man siden se variasjonene og når du trenger å variere medisinen din. Engelske almennpraktikere har som regel meget gode kunnskaper om luftveisproblemer, og det finnes mange sykepleiere der borte som er spesialutdannet med hensyn på lungesykdommer. Spør om han kan sette deg i kontakt med en slik en, så vil du få mange gode råd, og ikke minst undervisning i det å bruke medisiner, vite når du skal øke dosen i forbindelse med forverring eller et tungpustenhetsanfall osv. PEF regnes ut på bakgrunn av høyde, alder og kjønn. Det er derfor vanskelig for meg å si noe om dine verdier i og med at jeg ikke vet noe om deg. Men det ser ut som om du har god effekt av Ventoline. Denne medisinen kan du ta hver gang du føler deg tungpusten og før anstrengelser. Det at det piper i brystet ditt og at du hoster en del er alle tegn som også kan settes i forbindelse med astma. Det at alt så fint ut da du var hos legen, behøver ikke bety at du ikke har astma. Astma er nemlig en meget variabel tilstand, du kan være kjempetett for så å være helt god igjen noen timer senere. Det er derfor PEF-målingene er så viktige. De skal vise om det eventuelt er døgnvariasjoner. Hvis disse variasjonene er mer enn 8-10 %, begynner det å likne astmatiske tilstander. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43043-astma/#findComment-161337 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.