Gå til innhold

hvor henvender jeg meg??

Anbefalte innlegg

Gjest usikker

Mulig jeg er på helt feil forum nå, men kanskje er det noen her som kan hjelpe meg forde...

Saken er den at jeg venter barn og den ene "bestefaren" til barnet har vært siktet, men frikjent pga mangel på bevis, for incest. Jeg vil aldri utsette barnet mitt for noe som den mannen den gang var siktet for og vil derfor gjerne prate med noen som kan gi meg råd og veiledning hvordan gå frem for å gjøre dette mest skånsomt for de fleste parter. Jeg vil jo at barnet skal ha kontakt med "bestemor", men da uten at det skal være fare for at barnet kan bli utsatt for noe. Har prøvd å snakke med "bestemor" som stoler blindt på "bestefar" og sier at han ble frikjent og da har han heller ikke gjort noe.. Ikke vet jeg - men noen sjangser vil jeg ikke ta. Og når jeg ser denne mannen sammen med barn så blir jeg enda mer usikker. Kjenner ingen voksen person som er SÅ opptatt av småbarn... og det etter at han har hatt en sånn sak på seg. Kan jo også nevne at vi bor ganske nært hverandre.

Men tilbake til det jeg lurte på. Er det noen jeg kan snakke med som kan hjelpe meg her? Kanskje kan jeg få noen tips til faresignal jeg skal være på utkikk etter. Mulig noen regler for hva "bestefar" får lov å gjøre og ikke gjøre. Og ikke minst hvordan jeg skal gå frem...

Er familievernkontoret rette plassen - eller kanskje psykolog - eller finnes det andre fagpersoner....?

Mye å tenke på for en litt hormonell og veldig bekymret gravid... :(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43047-hvor-henvender-jeg-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest usikker

Du kan jo passe på at barnet ikke er alene med bestefaren, hvertfall. Hvis noen du stoler på alltid er tilstede burde det jo ikke være noen fare...

Hei og takk for svar!!

Det er akkurat det... hadde "bestemor" innsett at det var et problem så hadde man kunne stolt på henne at hun passet på. Men det gjør hun altså ikke... Et annet problem er jo når barnet blir større. Jeg ser for meg at det blir vanskeligere etterhvert som barnet begynner å bli så stor at det får egne meninger. Og i og med at vi bor såpass nært at barnet ganske tidlig kan begynne å gå på besøk selv... Nå tenker jeg sikkert i værste fall hele tiden, men jeg kan se for meg at hvis barnet er der fra det er baby så vil det oppstå et tillitsforhold der. Og det kan jo være vanskelig å få det "brutt" når barnet blir så stort at vi ikke kan passe på hvert minutt lengre...

Måten jeg ser mannen oppføre seg på overfor andre barn gjør meg som sagt enda mer skeptisk. Når de har besøk av småbarnsfamilier så leker han hele tiden med barnet/barna... og ofte går de ut av stua for å leke, ut av huset og til og med kjører turer - altså han er alene med barna... Jeg ser for meg at at jeg kommer til å løpe etter hele tiden om dette skulle skje - og vet jo at "bestemor" ikke gjør det, så det vil være uaktelt å bruke henne som barnevakt hjemme hos henne.

Vil så gjerne forebygge evt overgrep...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43047-hvor-henvender-jeg-meg/#findComment-161244
Del på andre sider

Du kan jo passe på at barnet ikke er alene med bestefaren, hvertfall. Hvis noen du stoler på alltid er tilstede burde det jo ikke være noen fare...

Er helt enig i leenie. Også vil jeg bare si at det å bli frikjent er ikke det samme som å være uskyldig.

Pappan min ble frikjent og er ikke uskyldig. Så ta visse nødvendige forhåndsregler.

*klemmer*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43047-hvor-henvender-jeg-meg/#findComment-161357
Del på andre sider

Gjest ollivia

Hei og takk for svar!!

Det er akkurat det... hadde "bestemor" innsett at det var et problem så hadde man kunne stolt på henne at hun passet på. Men det gjør hun altså ikke... Et annet problem er jo når barnet blir større. Jeg ser for meg at det blir vanskeligere etterhvert som barnet begynner å bli så stor at det får egne meninger. Og i og med at vi bor såpass nært at barnet ganske tidlig kan begynne å gå på besøk selv... Nå tenker jeg sikkert i værste fall hele tiden, men jeg kan se for meg at hvis barnet er der fra det er baby så vil det oppstå et tillitsforhold der. Og det kan jo være vanskelig å få det "brutt" når barnet blir så stort at vi ikke kan passe på hvert minutt lengre...

Måten jeg ser mannen oppføre seg på overfor andre barn gjør meg som sagt enda mer skeptisk. Når de har besøk av småbarnsfamilier så leker han hele tiden med barnet/barna... og ofte går de ut av stua for å leke, ut av huset og til og med kjører turer - altså han er alene med barna... Jeg ser for meg at at jeg kommer til å løpe etter hele tiden om dette skulle skje - og vet jo at "bestemor" ikke gjør det, så det vil være uaktelt å bruke henne som barnevakt hjemme hos henne.

Vil så gjerne forebygge evt overgrep...

Så flott at du tenker sånn, hvis jeg hadde vært deg hadde jeg vært kjempeforsiktig, at denne bestemoren ikke tar hensyn til dette hadde gjort meg enda mer forsiktig. Minner meg om min egen familie, og der har det skjedd mye rart med flere...Håper du tar dine forholdsregler, og faren til barnet også, pass på at ungen ikke er alene med bestefaren. Når ungen er stor nok til å forstå kan dere kanskje fortelle alt sammen, det er utrolig hva de forstår og godtar bare de blir forklart. Jeg vet ikke helt hvor du burde henvende deg, du kan jo ta det opp med helsesøster da du skal på spedbarnskontroll. Lykke til da.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43047-hvor-henvender-jeg-meg/#findComment-161402
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Så flott at du tenker sånn, hvis jeg hadde vært deg hadde jeg vært kjempeforsiktig, at denne bestemoren ikke tar hensyn til dette hadde gjort meg enda mer forsiktig. Minner meg om min egen familie, og der har det skjedd mye rart med flere...Håper du tar dine forholdsregler, og faren til barnet også, pass på at ungen ikke er alene med bestefaren. Når ungen er stor nok til å forstå kan dere kanskje fortelle alt sammen, det er utrolig hva de forstår og godtar bare de blir forklart. Jeg vet ikke helt hvor du burde henvende deg, du kan jo ta det opp med helsesøster da du skal på spedbarnskontroll. Lykke til da.

Hei!

Vil bare si at det at saken ble henlagt er IKKE det samme som at han ble frikjent!!!!

Jeg vill eikke ha brukt bestemor og bestefar til barnevakter. Bestemor kan komme hjem til dere og besøke barnet ditt synest nå jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43047-hvor-henvender-jeg-meg/#findComment-164150
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...