Gå til innhold

Katt, støv og muggsopp allergi

Anbefalte innlegg

Gjest Ungmann1

Hei! Jeg har et veldig viktig spørsmål, fordi det dreier seg om jeg kan ha katten min eller ikke. Jeg blir truet med at katten skal avlives. Jeg har hatt endel sykdom og vi lurer på om det kan relatere til allergi.

Vi har tatt tester som viser:

D. pteronyssinus 12. 2 kUA/1

Cat dander 2.61 kUA/1

Det slår meg at tallet for katteallergi er radikalt mindre enn tallet for den andre typen allergi. Er det absolutt nødvendig å lvitte seg med katten? Jeg har fått høre at jeg altså er allergisk mot husstøv og muggsopp og at det er denne verdien som er klart høyest. Vil det holde å konsentrere seg om å bekjempe dette i første omgang på en meget grundig måte?

Det dreier seg altså om et dyr som jeg og andre har meget kjært. Og jeg ville sette pris på tilbakemelding.

Mvh

Ungmann1

Oslo.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43065-katt-st%C3%B8v-og-muggsopp-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Ungmann1

Det er ikke et tall som avgjør om du må kvitte deg med katten, men hele din situasjon som allergiker. Allergi mot katt kan utvikle seg til å bli svært plagsomt og i værste fall føre til utvikling av astma. Allergi mot husstøvmidd kan også føre til astmautvikling og hvor "allergisk" man er ut fra prøver har relativt liten betydning.

Du må diskutere situasjonen med legen din, men jeg tror nok de aller fleste ville ha rådet deg til å ikke ha en katt hjemme hvis du er plaget med allergi og har fått påvist at du er allergisk mot katter.

Beklager - det var nok ikke dette du ville høre, men slik ser nå jeg (og mange med meg) på det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...