Gå til innhold

Opp fra alvorlig depresjon


Underbar

Anbefalte innlegg

Vart i 3 mnd nå.Tre akuttinnleggelser, men fort utskrevet igjen. Medisiner virker ikke, og i tilstanden jeg er i nå er jeg ikke mottakelig for terapi. Behandlere foreslår ETC, og jeg har ingen motvilje. Men - jeg har foreslått et litt lengre stabiliseringsopphold på DPS i første omgang. Det virker helt uaktuelt for behandlerne mine. Hvorfor? Bør ikke det prøves før evt ECT? 

Takk for innspill.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Underbar skrev:

Vart i 3 mnd nå.Tre akuttinnleggelser, men fort utskrevet igjen. Medisiner virker ikke, og i tilstanden jeg er i nå er jeg ikke mottakelig for terapi. Behandlere foreslår ETC, og jeg har ingen motvilje. Men - jeg har foreslått et litt lengre stabiliseringsopphold på DPS i første omgang. Det virker helt uaktuelt for behandlerne mine. Hvorfor? Bør ikke det prøves før evt ECT? 

Takk for innspill.. 

Har du spurt dem?

Anonymkode: 1390b...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen støtte verken i forskning eller erfaring for at et "stabiliseringsopphold" på DPS skal ha noen positiv effekt på depresjon. Det er nokk begrunnelsen for avslaget.

Anonymkode: 4ca38...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen støtte verken i forskning eller erfaring for at et "stabiliseringsopphold" på DPS skal ha noen positiv effekt på depresjon. Det er nokk begrunnelsen for avslaget.

Anonymkode: 4ca38...630

Da hadde det jo vært interessant å fått vite hva som kvalifiserer til et opphold på dps. Hva er "indikasjonene" for innleggelse på dps-nivå?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, anbr42 skrev:

Da hadde det jo vært interessant å fått vite hva som kvalifiserer til et opphold på dps. Hva er "indikasjonene" for innleggelse på dps-nivå?

Det lurer jeg også på. Det virker som om det er alle mulige typer pasienter der og i ulike faser. Når er man for frisk, og når er man for syk? Hva om man er for syk for åpen døgnavdeling, men for frisk for lukket akutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, anbr42 skrev:

Da hadde det jo vært interessant å fått vite hva som kvalifiserer til et opphold på dps. Hva er "indikasjonene" for innleggelse på dps-nivå?

Det lurer jeg også på. Er akkurat blitt avsluttet på DPS. DPS her jeg bor har redusert til halvparten av sengene, behandlere på poliklinikk får bare avslag på henvisninger på polikliniske pasienter som er dårlige og trenger innleggelse. Jeg spurte behandleren min siste gangen jeg var hos han om hvem som blir innlagt der og han sa at det vet de ikke. Så man kan lure, hvem kvalifiserer for DPS innleggelse når man ikke er akutt suicidal eller psykotiske eller... for da blir man innlagt på psykiatrisk avdeling når man er syk nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Havutsikt skrev:

Det lurer jeg også på. Det virker som om det er alle mulige typer pasienter der og i ulike faser. Når er man for frisk, og når er man for syk? Hva om man er for syk for åpen døgnavdeling, men for frisk for lukket akutt?

Det kommer også an på hvor man bor/hvilken DPS man tilhører. For det er ulike regler for hvem som blir lagt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uaktuelt for dem fordi de er noen kyniske psykiatri-fasister som tenker penger, ikke på ditt ve og vel. Klag til fylkeslegen. Du har god begrunnelse bare i det at de har foreslått ECT som i seg selv er bekreftelse på at du er behandlingstrengende. 

Anonymkode: 4e350...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noen som er for syk for åpen døgnavdeling, men for frisk for lukket. Dette fordi det ikke finnes et tredje alternativ som dekker dette rommet. Hvis noen opplever dette, er det en feil innad i systemet.

Så til den som spurte om indikasjon. Det er ofte nødvendig å legge inn alvorlig deprimerte, men ikke til "stabiliseringsopphold". Skal en stabilisere dem i den dype depresjonen? Nei, det må være for omsorg (klarer ikke stelle seg selv), beskyttelse (selvskadingsfare) eller for mer intensiv behandling enten dette er aktivtet, medisinering eller ECT. Samtaler i tilstand med alvorlig depresjon har sjelden noe for seg. Men det må komme etter hvert når depresjonen er mindre alvorlig.

Anonymkode: 4ca38...630

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal ikke være noen som er for syk for åpen døgnavdeling, men for frisk for lukket. Dette fordi det ikke finnes et tredje alternativ som dekker dette rommet. Hvis noen opplever dette, er det en feil innad i systemet.

Det har hendt at noen har blitt vurdert å være til for stor fare for seg selv til å være på en åpen avdeling (DPS), men så blir de skrevet ut hjem eller flyttet tilbake til åpen avdeling om de innlegges lukket akutt. Jeg synes det er rart at det kan skje og mener at det er en uheldig situasjon. 

Men så er det jo også slik at ulike behandlere kan gjøre ulike vurderinger. Ganske ulike vurderinger også. Noen kan mene at man er for syk til å være hjemme og at man bør innlegges på lukket akutt, mens andre vil ha en hjem igjen straks vedkommende er kommet inn eller at en ikke skal innlegges i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Undulaten skrev:

Det kommer også an på hvor man bor/hvilken DPS man tilhører. For det er ulike regler for hvem som blir lagt inn.

Og kø/ventetid og pågang også, sikkert.

Endret av Havutsikt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Interessant å lese diskusjonen her.

Ved sist innleggelse (akutt) anbefalte de på amb. team om lukket avd, (med tvang om jeg satte meg til motverge) og at jeg burde etter dette ha et lengre opphold på Dps. Dette var folk som så meg i det verst akutte.. 

Etter en tlf til psykiater bakvakt, endte med en natt på DPS og rett ut igjen dagen etterpå.

Jeg er fremdeles i live, da. Men er ikke trygg på meg selv når den ukontrollerte impulsiviteten min tar overhånd igjen. Og det gjør den snart.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ble innlagt i går på paragraf 3.3 (tvungent psykisk helsevern), og i dag ble jeg skrevet ut rett hjem uten at jeg har noen som helst oppfølging. Jeg ble i går nettopp innlagt fordi jeg et par ganger tidligere på kort tid hadde skrevet meg ut fra samme avdeling (lukket) etter et par dager da jeg var frivillig innlagt. I går ble jeg innlagt på tvang nettopp fordi vedkommende mente at jeg ikke klarte å ta valg og at jeg ikke ble bedre og at det var bedre at andre bestemte for meg i en periode til jeg ble bedre. På sykehuset så de ingen grunn til å holde meg på TPH og ville ikke tilby meg stort annet enn DPS-opphold, men jeg føler meg paradoksalt nok for syk til det. Har flere ganger tidligere blitt sendt til akutt fra DPS nettopp på grunn av at jeg har trengt tryggere rammer og tettere oppfølging. Snakk om å falle mellom stolene...

Har en psykosediagnose og har de siste årene hatt flere dype depresjoner. 

Det merkeligste var at ingen av dem spurte meg om hvordan jeg hadde det i løpet av dette korte oppholdet. Selv ikke i vurderingssamtalen med spesialist da paragrafen skulle vurderes. Ingen spørsmål om depressive symptomer, psykotiske symptomer og heller ingen suicidalrisikovurdering. Hvordan kan de da gjøre en vurdering?

 

Hvor hører man egentlig hjemme? :mellow:

Anonymkode: 8d8b1...9d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.1.2018 den 8.20, Underbar skrev:

Vart i 3 mnd nå.Tre akuttinnleggelser, men fort utskrevet igjen. Medisiner virker ikke, og i tilstanden jeg er i nå er jeg ikke mottakelig for terapi. Behandlere foreslår ETC, og jeg har ingen motvilje. Men - jeg har foreslått et litt lengre stabiliseringsopphold på DPS i første omgang. Det virker helt uaktuelt for behandlerne mine. Hvorfor? Bør ikke det prøves før evt ECT? 

Takk for innspill.. 

Jeg ville gått for ectbehandlingen. Har heller liten tro på at et såkalt stabiliseringsopphold skal tilføre deg noe ytterligere positivt som vil forandre depresjonen din med det første. Da er nok sjokkbehandling et mye mer effektivt tiltak. Ville hoppet i det om jeg var deg. Det er da heller ikke alle som får eller trenger så mage behandlinger heller. Det varierer fra person til person.

Å være så alvorlig deprimert er ikke noen spøk og er en stor belastning for hjernen i seg selv, og jo fortere du kommer deg ut av den jo bedre er det.

klem til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...