Gå til innhold

Bostønad.. noen som mottar det her?


Gjest Mina1

Anbefalte innlegg

Jeg har søkt om bostønad og får svar den 19 januar står det. Utifra inntekt så tror jeg at jeg komme til å få. Jeg ligger litt under øvre inntektsgrense for bostønad. Noen som vet litt om utbetalinger.. får man første måneden etter at man har søkt om man får det igjennom? Jeg leser på nettet at utbetalingen er den 20 januar. Jeg får krysse fingrene... :) 

Noen som mottar bostnad her eller har litt anelse om dette? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har søkt om bostønad og får svar den 19 januar står det. Utifra inntekt så tror jeg at jeg komme til å få.

Men jobber du ikke deltid? Jeg tror muligens dessverre det er veldig vanskelig å få bostøtte da?

 

 

Anonymkode: d87d6...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men jobber du ikke deltid? Jeg tror muligens dessverre det er veldig vanskelig å få bostøtte da?

 

 

Anonymkode: d87d6...daa

Jeg har fått før da jeg jobbet deltid. Nå er grensene regulert igjen og noen jeg kjenner sa at jeg kan få det når jeg jobber på det minste. Jeg jobber fra 50 prosent på det minste til 80 prosent på det meste. Jeg har også en tenåring på 17 år boende heltid hos meg for tiden. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg har fått før da jeg jobbet deltid. Nå er grensene regulert igjen og noen jeg kjenner sa at jeg kan få det når jeg jobber på det minste. Jeg jobber fra 50 prosent på det minste til 80 prosent på det meste. Jeg har også en tenåring på 17 år boende heltid hos meg for tiden. 

Beklager, det med deltid gjaldt kun om en bor i kollektiv!

https://nedlasting.husbanken.no/Filer/9b12.pdf

Lav inntekt er i seg selv ikke tilstrekkelig for å godkjenne en søknad om bostøtte til bokollektiv. En person som selv velger å jobbe deltid for å ha tid til andre aktiviteter, skal ikke godkjennes.

Anonymkode: d87d6...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, det med deltid gjaldt kun om en bor i kollektiv!

https://nedlasting.husbanken.no/Filer/9b12.pdf

Lav inntekt er i seg selv ikke tilstrekkelig for å godkjenne en søknad om bostøtte til bokollektiv. En person som selv velger å jobbe deltid for å ha tid til andre aktiviteter, skal ikke godkjennes.

Anonymkode: d87d6...daa

Jeg velger ikke selv å være deltid. Søker jobber. Og jobber så mye som jeg kan. Men vi får se hva som skjer. Får svar den 19 januar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, det med deltid gjaldt kun om en bor i kollektiv!

https://nedlasting.husbanken.no/Filer/9b12.pdf

Lav inntekt er i seg selv ikke tilstrekkelig for å godkjenne en søknad om bostøtte til bokollektiv. En person som selv velger å jobbe deltid for å ha tid til andre aktiviteter, skal ikke godkjennes.

Anonymkode: d87d6...daa

Takk for linken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Mina1 skrev:

Jeg velger ikke selv å være deltid. Søker jobber. Og jobber så mye som jeg kan. Men vi får se hva som skjer. Får svar den 19 januar. :)

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Anonymkode: d87d6...daa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi får se hva som skjer.

Vi får se.

Anonymkode: d87d6...daa

Vi får se. Men det var en som tipset meg om det etter å ha pratet med en som jobber på bostøttekontoret. Vedkommende hadde sagt at grensen for bostønad er på 21 600 eller noe i inntekt dersom man forsørger et barn. Min lå på 19 700 kr før skatt var trukket av forrige måned. Så på siden til bostøttekontoret samme tall. Tjener man under 21 600 i måneden og har et barn boende hos seg så skal den opplysningen stemme. Men vi får se.

Men vi får se hva bostønadskontoret kommer fram til. Svaret får jeg på fredag. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mina1 skrev:

Vi får se. Men det var en som tipset meg om det etter å ha pratet med en som jobber på bostøttekontoret. Vedkommende hadde sagt at grensen for bostønad er på 21 600 eller noe i inntekt dersom man forsørger et barn. Min lå på 19 700 kr før skatt var trukket av forrige måned. Så på siden til bostøttekontoret samme tall. Tjener man under 21 600 i måneden og har et barn boende hos seg så skal den opplysningen stemme. Men vi får se.

Men vi får se hva bostønadskontoret kommer fram til. Svaret får jeg på fredag. 

Det kan ikke være lett å forsørge et barn på den inntekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, gråstein skrev:

Det kan ikke være lett å forsørge et barn på den inntekten.

Det er knalltøfft. Han er 17 år... Og inntekten er for lav... så derfor håper jeg på bostønad. Jeg får utbetalt på det minste ca 13 000 kr i måneden i lønn. På det meste får jeg ca 19 000 netto. Men når den er nede i 13 000 så er det ufattelig vanskelig.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre når jeg tjener så lite. .. Jeg søker jobb men det å klare seg er tøfft. Har ofte måtte låne penger av et kredittkort på slutten av måneden for å ha nok til mat. Det er det som er så kjipt... Og så betaler jeg tilbake alle pengene på kredittkortet hver gang feriepengene kommer.... Jeg er ikke en som klager over det økonomiske men da en jeg kjenner som spurte hva jeg tjener i måneden ba meg søke bostønad så gjorde jeg det. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Mina1 skrev:

Jeg har søkt om bostønad og får svar den 19 januar står det. Utifra inntekt så tror jeg at jeg komme til å få. Jeg ligger litt under øvre inntektsgrense for bostønad. Noen som vet litt om utbetalinger.. får man første måneden etter at man har søkt om man får det igjennom? Jeg leser på nettet at utbetalingen er den 20 januar. Jeg får krysse fingrene... :) 

Noen som mottar bostnad her eller har litt anelse om dette? 

På husbankens hjemmesider finnes bostøttekalkulator. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, ColaZero skrev:

På husbankens hjemmesider finnes bostøttekalkulator. 

Takk skal du ha. Jeg la inn tallene der og det står at jeg ville få utbetalt 1431 kroner med inntekten jeg hadde for forrige måned.

Denne måneden tjener jeg mer. Jeg kommer til å tjene ca 23 000 før skatt er trukket i fra, i slutten av denne måneden pga mye julejobbing. Dermed så tror jeg at jeg mulig får bostønad på fredag for forrige måned hvor jeg tjente ca 19 800 før skatt er trukket fra : på ca 1431 kroner. Men at jeg mister bostønaden måneden etter.

Det sies at det regnes måned for måned, og jeg vet ikke om jeg må søke på nytt hver gang jeg mister bostønad nå. For måneden etter neste måned så vil jeg igjen tjene mindre: da blir det gjerne bare maks 16 000 kroner i inntekt.... 

Jeg var ikke klar over at jeg hadde mest sannsynlig rett på bostønad i hele fjor. Men nå er jeg klar over det,. Selv om det ikke er mye penger så hjelper det på med litt ekstra 

Men blir spennende å se hva svaret blir fra bostønadskontoret på fredag. 

 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fått svar på søknaden om bostønaden. Det står at søknaden er innvilget og at jeg får utbetalt summen denne måneden som jeg trodde : 1431 kroner. Fikk akkurat den summen jeg hadde beregnet at jeg trodde at jeg kom til å få! :) 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Worrysome plenty skrev:

Det er bra du får, jeg fikk det før. Det hjelper masse på økonomien.

Kjempegodt å få. Det hjelper veldig mye på!. Det er bare å søke igjen om du tror du kan ha rett på det. Jeg fikk vite av en jeg kjenner at hun hadde hørt med en som jobbet på bostønadskontoret at jeg hadde med høyst sannsynlighet rett på, og at det var bare å slenge inn en søknad. Det ble fastsatt nye regler i 2017. Jeg hadde egentlig hatt rett på i hele fjor, men jeg var ikke klar over at de regner månedsinntekt, og ikke årsinntekt, men godt at jeg får nå. :)

Neste måned kommer jeg ikke til å få bostønad, for jeg jobbet så mye i julen, og jeg får pengene for det på neste lønning. Så da tjente jeg for mye. Men måneden etter det igjen så vil det bli minimalt igjen. Og da vil bostønaden være god å ha :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, påskelilje skrev:

Så bra at du fikk innvilget søknaden!

Takk ! Ja, kjempebra!. Det er ikke lett å få jobb for meg.  Jeg søker og søker. Men har bare fått avslag. Men fortsetter med det. Men samtidig er det godt at husbanken hjelper til i slike situasjoner. For da blir det lettere for meg når jeg har måneder med mindre jobbing. :) .  Jeg jobber veldig variabelt antall timer. Jeg vet ikke helt dette med arbeidsledighettrygd ... Altså om man har rett på det når man har så variabelt med jobbing som jeg har.... men for meg er det viktig at jeg klarer meg greit økonomisk pga jeg har en tenåring som bor her om dagen :)

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worrisome Plenty
17 timer siden, Mina1 skrev:

Kjempegodt å få. Det hjelper veldig mye på!. Det er bare å søke igjen om du tror du kan ha rett på det. Jeg fikk vite av en jeg kjenner at hun hadde hørt med en som jobbet på bostønadskontoret at jeg hadde med høyst sannsynlighet rett på, og at det var bare å slenge inn en søknad. Det ble fastsatt nye regler i 2017. Jeg hadde egentlig hatt rett på i hele fjor, men jeg var ikke klar over at de regner månedsinntekt, og ikke årsinntekt, men godt at jeg får nå. :)

Neste måned kommer jeg ikke til å få bostønad, for jeg jobbet så mye i julen, og jeg får pengene for det på neste lønning. Så da tjente jeg for mye. Men måneden etter det igjen så vil det bli minimalt igjen. Og da vil bostønaden være god å ha :) 

Jeg fikk det før, men nå er det andre regler. Dessuten så har jeg veldig lave boutgifter pga jeg var så heldig å kjøpe leilighet da de kostet en femdel av i dag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Worrysome plenty skrev:

Jeg fikk det før, men nå er det andre regler. Dessuten så har jeg veldig lave boutgifter pga jeg var så heldig å kjøpe leilighet da de kostet en femdel av i dag. :)

Godt å høre at du har lave boutgifter :) . Det er så dyrt å bo i dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...