Gå til innhold

Føler meg så sint på psykiateren


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 21. januar 2018 den 10.07, AnonymBruker skrev:

Har tatt det opp en gang til. Ble oppringt av han på et sted hvor jeg ikke hadde lappen med hva jeg skulle ta opp tilgjengelig og måtte ta det muntlig, det jeg husket. Fikk samme inntrykk som sist. Ikke så gode forklaringer og fikk inntrykk av at det var vanskelig for han å svare. Jeg ga uttrykk for at jeg trengte oppfølging. Han sa han ikke kunne hjelpe mer. Tenker jeg nå skal sende inn en serviceklage til sykehuset. De har godt av å få tilbakemelding. 

Anonymkode: d6360...7b3

Ja, er helt enig i at helsevesenet har godt av tilbakemeldinger! Synes det er synd at det virker som det ikke er like utbredt med evalueringer i helsevesenet som i andre tjenester og i servicebransjen. Det skulle bare mangle at det er minst like viktig (viktigere!) at en avdeling eller et sykehus får vite når de gjør noe feil som de må rette opp i som at en restaurant får vite at brokkolien allerede var kald ved servering og at kunden da får beskjed om at det tas opp med de ansatte slik at det ikke skal skje igjen.

Endret av Havutsikt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også sint på psykiatrien, men det slår meg mer og mer hvor ekstremt vanskelige jobber enkelte mennesker har og velger fortsatt å stå i. Jeg fulgte debatt om kriminalsektoren på TV debatt i går og så hvilke store dilemmaer som utkrystalliserte seg i debatten mye synes jeg. Kriminalsektoren på søttitallet som enkelte sammenliknet med var en sektor som kun gjalt fengselspolitikken mye. Nå må ofrene kjempe om midler som en gruppe i denne sektoren. Det er jo egentlig litt rart da de har jo ikke gjort noe kriminelt.His samfunnet vil ta sitt ansvar og erkjenner sitt ansvar overfor ofrene som kanskje er blitt ofre for kriminalitet fordi samfunnet kunne prioritert sine ressurser bedre så kanskje systemet med offererstatning burde vært utviklet bedre. Synes det er vanskelig å sammenlikne direkte med søttitallet da hele departementsstrukturen var mye annerledes og før Internett og fri flyt og EØS.

Men jeg så hvordan flotte fagpersoner sloss for å få litt taletid og hvordan enkeltes retorikk virker selvhenføringstene på oss alle.

Og jeg synes det var flott å se alle de flotte og fine menneskene både " innafor" og " utafor" som med godt humør jobbet positivt videre tross alle menneskelige tragedier vi de seneste tiårene har måtte se og kanskje oppleve også hertilands.

Kampen og den store konkurransen om knappe ressurser går utover de svakeste leddene blant oss som alltid.

De beste psykiaterne er kanskje dem som selv blir ofre eller kanskje kriminelle selv. De er kanskje ikke selv så psykisk sterke.

Lege eler ikke.Leg eller lærd.😊

Anonymkode: df9d0...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Havutsikt skrev:

Ja, er helt enig i at helsevesenet har godt av tilbakemeldinger! Synes det er synd at det virker som det ikke er like utbredt med evalueringer i helsevesenet som i andre tjenester og i servicebransjen. Det skulle bare mangle at det er minst like viktig (viktigere!) at en avdeling eller et sykehus får vite når de gjør noe feil som de må rette opp i som at en restaurant får vite at brokkolien allerede var kald ved servering og at kunden da får beskjed om at det tas opp med de ansatte slik at det ikke skal skje igjen.

Jeg har fylt ut en brukerundersøkelse ved sykehuset. Fant den på nettsiden. Jeg er anonym, men de kan likevel finne ut hvem jeg er for jeg skrev hva det gjaldt. Godt å ha gjort det. 

Anonymkode: d6360...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De beste psykiaterne er kanskje dem som selv blir ofre eller kanskje kriminelle selv. De er kanskje ikke selv så psykisk sterke.

Jeg ville ikke brukt det som et tegn på kvalitet.  Greit at fagfolk har sett og erfart litt av virkeligheten, men de får holde seg på riktig side av loven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Maggie55 skrev:

Alt preges av alle innsparingstiltakene i dag.

Virkelig? Økonomisk- og materielt-sett har vi aldri hatt det bedre.

36 minutter siden, Maggie55 skrev:

Skatt er det dessverre ingen som forstår seg på.

Joda, vi er mange som forstår oss på skatt.

Anonymkode: 8a621...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av og til lurer jeg på om psykiatrien synes andre fagområder blander seg for mye inn såsom menneskerettigheter. At de synes det er best om " alle fagråder bør stelle og ordne seg selv". Det er jo også et område med kjempemye taushetsbelagt.

Anonymkode: df9d0...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet synes jeg at det er ofte så vanskelig å formulere seg adekvat når man ganske enkelt føler seg " overkjørt" av hva man føler seg utsatt for. Psykiateren representerer vel bare " systemet" men det er veldig vanskelig å forstå hvorfor man bare må bøye av og kanskje ta menneskelige og økonomiske kostnader  man ikke forstår bakgrunnen for og man står oppi smertefulle ting som gjelder en selv eller enda værre de nærmeste. Enkelte pasienter er bare utvalgte virker det som og kommer ut for mange sånne " uheldige episoder".Neste lege eller om man ringer HELFO behandler en kanskje som de har " sett" alt og vet alt. Enkelte mennesker er helt klart bare utvalgte . Hvorfor det er slik vet jeg ikke. Kanskje lurt å søke juridisk råd selv om også det sikkert koster penger.( bare litt fra min erfaring og opplevelse) Mener ikke å skjære alle over en kam. De fleste av oss er veldig engstelig for mukke på noe som helst. Det er sannheten.

Anonymkode: df9d0...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at om man kommer dårlig ut med " et knippe leger" på et tidspunkt i livet behøver jo ikke dette bety at man ikke kan samhande med en lege mer i livet presumptivt om sin egen helse.Høres sinnsykt ut hvis det er slik det er. Hvis ikke noe misforstås av noen da. Alt kan skje pasienter også veldig syke mennesker i dag er det lett å få inntrykk av. Alle har for eksempel ikke like mye egne ressurser eller pårørende å spille på dessverre. En annen sak er at vi selvsagt er bare et lite land i en verden med skrikende nød på alle kanter. Et ugjenkallelig faktum. Tenker bare selv også på hvor mye man kanskje burde gjort helt annerledes i sitt liv. Også et ugjenkallelig faktum. Fagtermer er ofte vanskelig å forstå også . Kommer ofte tilbake til dette med at representanter for helsesystemet ikke kjenner en fra tiden man var " friskere" og kanskje yngre og ikke kjenner personen som de nærmeste kjenner. Beklager veldig hvis dette ga lite mening.  Men det er veldig vanskelig å stå der som ensom pasient eller pårørende og kanskje frykte felleskapet eller " samfunnets" harde moralske dommer på grunn av sykdommens art. Harde dommer som finnes blant fagpersoner den dag i dag tror jeg. 

Depresjon hvis man har det er uhyre vanskelig for eksempel.

Anonymkode: df9d0...0f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...