Gå til innhold

Utdanningsstønad


Orkidé

Anbefalte innlegg

Til sommeren har jeg vært enslig forsørger i tre år. Har i denne perioden hatt overgangsstønad. For et halv år siden begynte jeg på høgskole (3-årig studium) og søkte om utdanningsstøtte. Denne søknaden fikk jeg avslag på med begrunnelsen at jeg hadde Handels- og kontorfag fra videregående. Jeg ble helt paff fordi jeg ikke trodde det ble gjort sånn forskjell på oss som har HK og de som har "gymnaset". Har selvfølgelig klaget, men på trygdekontoret fikk jeg beskjed om at det var "bortkastet tid", avslaget ville aldri bli omgjort.

Så da sitter jeg her da, med to år igjen av studiet som gjør at jeg kan forsørge meg og mitt barn på en skikkelig måte, men uten muligheter til å klare det. Å ta opp studielån er ikke aktuelt, har allerede nesten 200 000 i lån hos lånekassen! Hva gjør jeg nå? Behandlingstiden på klagen er 8 måneder, men det hjelper jo ikke siden jeg allerede har fått beskjed om at det ikke nytter. Så vidt jeg har forstått får jeg heller ikke overgangsstønad utover disse 3 årene, med samme begrunnelse som avslaget på utdanningsstøtten.

Hadde blitt veldig glad om Irene Grøneng kunnet klare opp i dette for meg, for på trygdekontoret i min by er det ikke mye hjelp å få!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok det er sånn det er, kjenner flere i din situasjon. Jeg er selv cand.mag., og da mener TK at jeg har en utdannelse (selv om alle vet at dette ikke er tilfelle, selv saksbehandleren på TK sa det). Det kan nok se ut til at du må ta opp studielån, hvis du får det. Det må i hvertfall jeg (og jeg enda mer studielån enn deg..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

At trygdekontorer mener det er bortkastet tid får så være, de kan ikke nekte deg å klage slik at fylkestrygdekontoret og i verste fall Trygderetten får vurdert saken.

Hvorvidt det går gjennom kan jeg ikke vurdere her, det kommer an på om du har en yrkesutdanning som gjør deg selvforsørget eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...