Gå til innhold

Menserot!


Gjest Rotemens

Anbefalte innlegg

Jeg er en 25 år gammel jente som har fått meg en meget uregelmessig mens. Frem til fylte 24 kom mensen nesten på en prikk 28 dager etter forrige gang.

Da jeg reiste til utlandet og bodde der 1/2 år, endret dette seg. Da kom mensen etter 6 - 8 uker, og var og ble meget uregelmessig. Noen ganger kunne det tom ikke være skikkelig mens, bare litt blod og slim et par dager.

Jeg har hatt kjæreste og sex de siste tre årene, så det kan ikke ha noe med dette å gjøre. Har heller ikke vært gravid eller gått mye ned i vekt på kort tid.

Er bekymret ettersom det ikke stabiliserer seg slik det var når jeg var yngre.....er dette normalt? Vil dette påvirke min evne til å få barn? Er det bare hormonelt og går etterhvert over? Det er slitsomt å måtte "vente" hver gang....nå feks. skulle jeg hatt mensen for 2 uker siden.

Kan noen gi meg noen gode forklaringer/ erfaringer??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er erfaringen min:Sluttet med p-piller i feb/mars, så ble menstruasjonen veldig uregelmessig, noe som igjen fører til vanskeligheter med å bli gravid.Men legen min vil ikke ta prøver før det har gått et år, men jeg tror det bare trengs litt hormonell hjelp for å få menstruasjonen på rett kurs!(men jeg må som sagt vente).Så med uregelmessig mens kan det ta lengre tid enn "planlagt" å bli gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Uregelmessig menstruasjon skyldes uregelmessig eller manglende eggløsning. Det kan igjen ha forskjellige årsaker og bør utredes ved en hormontest. Hvis man ikke finner årsak, kan det reguleres med p-pille for den som ikke ønsker graviditet, og med 'gestagen-tabletter' (f.eks. Provera 10 mg daglig) i 12 dager hver måned for den som ønsker regelmessighet. For den som ønsker gravididtet gir man Pergotime eller Clomivid.

Kvinner bør ikke akseptere slike uforutsigbare blødninger eller venting i evighet på graviditet eller på at det har vart lenge nok til at man kan bli utredet.

Det er min mening som du gjerne kan viderebringe til din lege!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uregelmessig menstruasjon skyldes uregelmessig eller manglende eggløsning. Det kan igjen ha forskjellige årsaker og bør utredes ved en hormontest. Hvis man ikke finner årsak, kan det reguleres med p-pille for den som ikke ønsker graviditet, og med 'gestagen-tabletter' (f.eks. Provera 10 mg daglig) i 12 dager hver måned for den som ønsker regelmessighet. For den som ønsker gravididtet gir man Pergotime eller Clomivid.

Kvinner bør ikke akseptere slike uforutsigbare blødninger eller venting i evighet på graviditet eller på at det har vart lenge nok til at man kan bli utredet.

Det er min mening som du gjerne kan viderebringe til din lege!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Tusen takk for tilbakemelding. Min mor hadde det vissnok på samme måte omkring min alder. Hun tok i sin tid tester, men det var ingenting galt.

Kan det ha noe med at man rett og slett "ikke har tid" til å ha mensen? Skal gi det litt mer tid, dersom det ikke stabiliserer seg skal jeg komme meg til legen. Vil i det lengste unngå hormonbehandling og ønsker at kroppen skal reparere seg selv lengst mulig. . . .

Takk for svar til jannet og Mette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...