dewey Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Noen tips til pålegg? Uten soya, melk, egg, sitrus og eple... Hva med småmat (sånn mellommåltidsgodis)? Risyoghurt, men mer? :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43158-allergi-mot-melk-og-soya-tie/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
tie Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Hei dewey! Det er ikke lett å finne mat som er fri for melk, soya (regner med det er protein-fritt du mener), egg, sitrus og eple. For det første så kan kokt frukt tåles bedre enn rå, så det er en mulighet for at en liten mengde eller litt kokt frukt kan tåles. Det samme gjelder egg. Litt egg i mat kan tåles men ikke egg som pålegg. Men dette vet du kanskje... Kjøttpålegg blir ganske viktig for å øke proteinene i kosten. Kjøttpålegg kan en jo lage selv også, men det finnes flere varianter som ikke har melk, soya eller egg i seg. Jeg mener at både salami og kalkun- og kyllingpålegg er stort sett rent kjøtt. Det samme med enkelte typer leverpostei, bl.a er en variant som heter "Go' og mager" uten melk, egg og soya mener jeg. Jeg har også lest at alle produkter fra Det sunne kjøkken nå skal være uten melk, egg, gluten og soya, men jeg har ikke sjekket om det er riktig enda. Husk at soyaprotein er å finne i flere typer oppbalndet kjøttmat som eks. pølser, kjøttkaker osv., samt mange suppeposer, kjøttbuljong, og endel glutenfrie matvarer. Hvis ikke så er syltetøy som en lager selv eller kjøper uten konserveringsmiddel (alt. en lettvariant slik at det blir mindre sukker) en mulighet. Da spesielt bringebærsyltetøy, fordi bringebær er karakterisert som en ganske trygg matvare som relativt sjelden gir allergi. Min gutt spiser praktisk talt ikke mat, så det går desverre mye i syltetøy. Noe kjøttpålegg spiser han også, men det er ikke mye. Det er ikke så mye forskjellig pålegg for allergikere som reagerer på flere typer mat, da mange matvarer som ikke inneholder melk kan inneholde soya eller egg osv. Det er litt vanskelig å finne pålegg og liknende som er fritt for både melk, soya og egg. Vi har lært oss å lage mye mat selv, men helt trygg på at maten er fri for det det reagerers på kan en ikke være før en skyter og parterer og fikser elgen selv ) Det kan finnes små forurensinger med melke- eller soyaprotein samt egg i mange matvarer som skal være fritt for dette, og enkelte kan kamuflere bruken av noen matsorter hvis det er veldig små mengder. Hvis det står "krydder" i varedeklarasjonen så prøver jeg å styre unna med mindre jeg vet han tåler det. Dette har jo gjort sitt til at vi stort sett lager alt selv. Litt mer arbeidsomt, men vi lager store porsjoner og fryser ned. Mellommåltider kan være enkelte typer kjeks, vi holder oss til Kornmo vi. Kokt frukt kan være greit. Litt havregrynsgrøt, risyoughurt eller liknende kan jo også være alt. til mellommåltid. Da vår håpefulle spiser 1-2 måltider pr. dag slipper vi hodebryet med hva vi skal servere mellom måltidene ;o) Vi er fornøyd hvis han spiser en brødskive om dagen vi *s* Soyaolje kan tåles av soyaallergikere. Vi bruker fortsatt Soya-margarin uten salt og melk, og har enda ingen alternativer til smør/margarin. Det finnes sikkert alternativer på helsekost eller spesielt velassorterte matvarebutikker Håper du har fått noen tips, det er litt vrient å lage mat til matvareallergikere. Jeg må påpeke at vi bare er i første lærefase enda, så min kunnskap er fortsatt litt begrenset. Men litt oversikt tror jeg at jeg har klart å skaffe meg og jeg håper at dette var til hjelp. Spør gjerne igjen hvis du tror jeg kan hjelpe! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43158-allergi-mot-melk-og-soya-tie/#findComment-162038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
dewey Skrevet 21. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2002 Hei dewey! Det er ikke lett å finne mat som er fri for melk, soya (regner med det er protein-fritt du mener), egg, sitrus og eple. For det første så kan kokt frukt tåles bedre enn rå, så det er en mulighet for at en liten mengde eller litt kokt frukt kan tåles. Det samme gjelder egg. Litt egg i mat kan tåles men ikke egg som pålegg. Men dette vet du kanskje... Kjøttpålegg blir ganske viktig for å øke proteinene i kosten. Kjøttpålegg kan en jo lage selv også, men det finnes flere varianter som ikke har melk, soya eller egg i seg. Jeg mener at både salami og kalkun- og kyllingpålegg er stort sett rent kjøtt. Det samme med enkelte typer leverpostei, bl.a er en variant som heter "Go' og mager" uten melk, egg og soya mener jeg. Jeg har også lest at alle produkter fra Det sunne kjøkken nå skal være uten melk, egg, gluten og soya, men jeg har ikke sjekket om det er riktig enda. Husk at soyaprotein er å finne i flere typer oppbalndet kjøttmat som eks. pølser, kjøttkaker osv., samt mange suppeposer, kjøttbuljong, og endel glutenfrie matvarer. Hvis ikke så er syltetøy som en lager selv eller kjøper uten konserveringsmiddel (alt. en lettvariant slik at det blir mindre sukker) en mulighet. Da spesielt bringebærsyltetøy, fordi bringebær er karakterisert som en ganske trygg matvare som relativt sjelden gir allergi. Min gutt spiser praktisk talt ikke mat, så det går desverre mye i syltetøy. Noe kjøttpålegg spiser han også, men det er ikke mye. Det er ikke så mye forskjellig pålegg for allergikere som reagerer på flere typer mat, da mange matvarer som ikke inneholder melk kan inneholde soya eller egg osv. Det er litt vanskelig å finne pålegg og liknende som er fritt for både melk, soya og egg. Vi har lært oss å lage mye mat selv, men helt trygg på at maten er fri for det det reagerers på kan en ikke være før en skyter og parterer og fikser elgen selv ) Det kan finnes små forurensinger med melke- eller soyaprotein samt egg i mange matvarer som skal være fritt for dette, og enkelte kan kamuflere bruken av noen matsorter hvis det er veldig små mengder. Hvis det står "krydder" i varedeklarasjonen så prøver jeg å styre unna med mindre jeg vet han tåler det. Dette har jo gjort sitt til at vi stort sett lager alt selv. Litt mer arbeidsomt, men vi lager store porsjoner og fryser ned. Mellommåltider kan være enkelte typer kjeks, vi holder oss til Kornmo vi. Kokt frukt kan være greit. Litt havregrynsgrøt, risyoughurt eller liknende kan jo også være alt. til mellommåltid. Da vår håpefulle spiser 1-2 måltider pr. dag slipper vi hodebryet med hva vi skal servere mellom måltidene ;o) Vi er fornøyd hvis han spiser en brødskive om dagen vi *s* Soyaolje kan tåles av soyaallergikere. Vi bruker fortsatt Soya-margarin uten salt og melk, og har enda ingen alternativer til smør/margarin. Det finnes sikkert alternativer på helsekost eller spesielt velassorterte matvarebutikker Håper du har fått noen tips, det er litt vrient å lage mat til matvareallergikere. Jeg må påpeke at vi bare er i første lærefase enda, så min kunnskap er fortsatt litt begrenset. Men litt oversikt tror jeg at jeg har klart å skaffe meg og jeg håper at dette var til hjelp. Spør gjerne igjen hvis du tror jeg kan hjelpe! Mvh Takk for svar!:-) Dette er jo heldigvis ikke mitt barn, men en bekjent mente jeg kunne hjelpe fordi jeg har endel peiling på mat og sånt. Men det hadde jeg jo ikke i noen særlig grad viste det seg...:-) Har dere forresten prøvd å gi sønnen deres rene nøttemoser (om han tåler nøtter altså)? På helsekosten kjøper vi Cashewmos - det er finmoste cashewnøtter og ingenting annet. Cashewnøtter er langt mindre allergene enn feks. peanøtter, og mye mer næringsrike. De inneholder mye mineraler og sunt fett. Ellers fins det masse andre nøttemoser også. Og melkefritt sjokoladepålegg - men jeg lurer på om det er en smule soya i det? Mer produktinformasjon (:-), jeg regner med at du tar de tips du kan få): Hvis ungen din tåler eple finnes det endel syltetøy som er søtet med eplejuice. Slik inneholder de ikke sukker nemlig... (helsekosten det også. Vi handler all mat der). Hm, det skal ikke være lett nei:-( Lykke til med guttungen - skal spørre om det er mer jeg!:-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43158-allergi-mot-melk-og-soya-tie/#findComment-163531 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.