nordlendingen Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 Har en hod stund (ca4mnd) vært plaget av nesetetthet. Var hos lege i november og fikk appocillin og noe jeg tror heter fluicid nasal (kortison). Sistnevnte har jeg brukt i 2 mnd. Har og snakket med en lege i familien som mener det kan være allergi. For noen år tilbake jobbet jeg på et gullsmedverksted og var på den tiden også plaget med tett nese. Ble opplært der, og hun som lærte meg opp brukte mye nesespray. Jeg hørte til og med at hun var avhengig av det. Nå har jeg vært ganske god i noen år, men i sommer begynte jeg på den samme gullsmeden igjen. Før jeg sluttet første gang, lærte jeg opp ei i jobben min. Hun sluttet etter 2 år pga at hun ble allergisk. Hun holder på med omskolering nå. Kan det ligge noe i det? En annen ting er at jeg fødte for 1 år siden. Under graviditeten var jeg kronisk tett i nesen. Da misbrukte jeg nesespray. Brukte de 1-3 ganger om dagen i et par mnd. Kan det være at jeg har ødelagt neseslimhinnen? Det siste er at jeg har skjev nese. Det kan vel kanskje også spille inn? Hva er symptomene på kreft i bihulene? Jeg har ikke noe smerte, men det trykker ofte ved tinningen og bakover. Noen ganger tykker det ved nesen. Har begynt å skylle nesen med saltvann og føler at det hjelper litt. Gjør ikke det hver dag, men av og til. Det som løsner da kan være tykt og grønt. så føler jeg også at det er noe i brystet av og til, og noen ganger får jeg vondt i halsen. Kan det tyde på luftveisinfeksjon? Dette ble mye, men er takknemlig for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43174-bihuler-eller-allergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 22. februar 2002 Del Skrevet 22. februar 2002 KJære nordlenningen, Kroniske bihuleplager er desverre ganske hyppige og det er en vanskelig tilstand å behandle. Årsaksforholdet er ofte veldig vanskelig å klarlegge, ofte er infeksjoner er med i bildet, men det er ofte kombinert med allergi. Du nevner selv at det blir værre i forbindelse med arbeid i gullsmedverkstedet. Jeg har ingen ovesikt over hvilke kjemikalier og andre ting som finnes der, men det er mange ting som kan medvirke til en allergisk reaksjon. Det kan være verdt å tenke gjennom og analysere hva som finnes der spesifikt, som ikke forekommer andre steder. Langvarig bruk av nesedråper/spray bør man unngå (det står også i bruksanvisningen for de fleste). De kan påvirke slimhinnene slik at får en redusert funnksjon, dvs. å rense slimhinnene for bakterier og andre småpartikler som blir deponert der, og de mister virkningen etterhvert. En relativt enkel middel som blir anbefalt av mange leger er skylling med saltvann, istedenfor nesedråper. Smerter skyldes ofte trykk i bihulene, som følge av dårlig drenering. Det er et ganske vanlig symptom og behøver ikke nnødvendigvis å tenke på kreft. Det å skaffe skikkelig drenering er meget viktig, med skylling, eventuelt punksjon, og eventuelt nesedråper i tillegg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43174-bihuler-eller-allergi/#findComment-163760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.