Gå til innhold

Barns sykedager?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Man har vel rett til 10 sykedager med lønn på barn 2 også? Eller er det da et visst antall (15?) man må dele på begge to slik at man ikke kan risikere å "bruke opp" dagene på den ene og sitte igjen med mange dager på den andre? (offentlig ansatt) Hva skjer hvis man bruker opp alle sykedagene på ungene - må man da ta fri uten lønn? Har ikke mange dagene igjen på Tiril alt nå er jeg redd. :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har dårlige nyheter til deg. Du har ikke rett til 10 dager for Tiril også, for to barn har man fortsatt 10 dager pr. forelder pr. år. For tre barn er det 15 dager, du bestemmer selv hvordan du fordeler det på barna.

Hva man gjør når de er brukt opp, aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ti dager hver (20 hvis man er aleneforsørger) for ett eller to barn, femten (30) for tre eller fler.

Kronisk syke barn gir 20 (40) (tilsammen for bege barna).

Ut over dette må man bruke avspasering / ferie / permisjon uten lønn.

Eller trikse på andre måter, som at pappa er hjemme på dagtid og jobber på kvelden eller omvendt, eller at dere få til å jobbe skift på andre måter (den ene begynner grytidlig og avspaserer en time eller to på slutten av dagen, når den andre går på jobben sent osv osv) Jeg ser folk lager mange slike løsninger, men det kommer jo veldig an på om man har arbeidsoppgaver som kan gjøres utenfor kjernetid en gang i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårlige nyheter til deg. Du har ikke rett til 10 dager for Tiril også, for to barn har man fortsatt 10 dager pr. forelder pr. år. For tre barn er det 15 dager, du bestemmer selv hvordan du fordeler det på barna.

Hva man gjør når de er brukt opp, aner jeg ikke.

*Hyler oppgitt* Hvordan mener man at 10 dager skal dekke sykefraværet for to unger??? Jada, jeg skjønner at det gjelder begge foreldrene slik at man har 20 dager tilsammen, men alikevel. Vi er jo heldige vi da som har 10 dager ekstra på Lavrans, i praksis vil jo det si at vi har 10 dager pr. barn.

Sannelig ikke rart at noen/mange velger å sende halvsyke unger i barnehagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke sikker, men kan man ikke få sykemelding fra lege da?

Disse 10 dagene (15 for mer enn 2 barn) er vel bare egenmeldings-dager?

Men jeg tror det kan gjelde andre regler når det er snakk om kronisk/langvarig/alvorlig syke barn. Men det er vel ikke snakk om det med dine nå lenger?

Kanskje det er noe å hente her:

http://www.trygdeetaten.no/pub/arbeidsgiverhandbok.html#a8 (punkt 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, men kan man ikke få sykemelding fra lege da?

Disse 10 dagene (15 for mer enn 2 barn) er vel bare egenmeldings-dager?

Men jeg tror det kan gjelde andre regler når det er snakk om kronisk/langvarig/alvorlig syke barn. Men det er vel ikke snakk om det med dine nå lenger?

Kanskje det er noe å hente her:

http://www.trygdeetaten.no/pub/arbeidsgiverhandbok.html#a8 (punkt 8)

På Lavrans har vi 10 dager hver ekstra frem til han er 16 (?) så i teorien er jo vi godt stilt som faktisk da har 10 dager pr. barn. Men fortsetter året sånn som dette (de har vært syke på omgang siden 11. januar) går dagene fort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hyler oppgitt* Hvordan mener man at 10 dager skal dekke sykefraværet for to unger??? Jada, jeg skjønner at det gjelder begge foreldrene slik at man har 20 dager tilsammen, men alikevel. Vi er jo heldige vi da som har 10 dager ekstra på Lavrans, i praksis vil jo det si at vi har 10 dager pr. barn.

Sannelig ikke rart at noen/mange velger å sende halvsyke unger i barnehagen...

Ja, ikke sant ? Det er lett å fordømme når man ikke har prøvd selv, kanskje ikke fullt så lett når man står der med dagene oppbrukt og arbeidsgiver som forlanger at man stiller opp. Det tør jeg si fordi jeg heldigvis aldri har vært der selv og ikke kan mistenkes for å be for min syke mor. Synes mange kunne lære seg å være forsiktigere med å fordømme andre her, døm ingen før du har gått en mil i deres sko sier jeg.

Ellers har det ofte sett mørkt ut i januar/februar hos oss, men det har alltid gått bra. Resten av året er de mye friskere vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ikke sant ? Det er lett å fordømme når man ikke har prøvd selv, kanskje ikke fullt så lett når man står der med dagene oppbrukt og arbeidsgiver som forlanger at man stiller opp. Det tør jeg si fordi jeg heldigvis aldri har vært der selv og ikke kan mistenkes for å be for min syke mor. Synes mange kunne lære seg å være forsiktigere med å fordømme andre her, døm ingen før du har gått en mil i deres sko sier jeg.

Ellers har det ofte sett mørkt ut i januar/februar hos oss, men det har alltid gått bra. Resten av året er de mye friskere vet du.

Håper da inderlig at de er mye friskere resten av året for dette her sliter på oss alle! Er kjempesliten jeg, etter å ha stelt feberhete unger, tørket oppkast og vasket utbæsjede unger (og ditto tøy og sengetøy) i en måned. Kunne tenkt meg et par døgn under dyna i fred og ro nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Lavrans har vi 10 dager hver ekstra frem til han er 16 (?) så i teorien er jo vi godt stilt som faktisk da har 10 dager pr. barn. Men fortsetter året sånn som dette (de har vært syke på omgang siden 11. januar) går dagene fort...

Men sto det ikke noe om at det for mer enn 3 dagers sammenhengende sykdom må sykemelding fremlegges? Vil ikke da sykemeldingen "erstatte" egenmelding-barn-syk-dagene, slik som ved egen sykdom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sto det ikke noe om at det for mer enn 3 dagers sammenhengende sykdom må sykemelding fremlegges? Vil ikke da sykemeldingen "erstatte" egenmelding-barn-syk-dagene, slik som ved egen sykdom?

Nå har de ikke vært syk så lenge av gangen hver for seg for å si det sånn, en er syk noen dager og så snart den første blir frisk så er det den andres tur. Og vi har byttet på å være hjemme slik at det ikke skal gå for mye utover jobben. Men nå går det ikke stort lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hyler oppgitt* Hvordan mener man at 10 dager skal dekke sykefraværet for to unger??? Jada, jeg skjønner at det gjelder begge foreldrene slik at man har 20 dager tilsammen, men alikevel. Vi er jo heldige vi da som har 10 dager ekstra på Lavrans, i praksis vil jo det si at vi har 10 dager pr. barn.

Sannelig ikke rart at noen/mange velger å sende halvsyke unger i barnehagen...

Du har jo ikke grunn til å klage. ;-)

Hadde ikke vi gjort det som vi gjør, med at vi bytter på når vi jobber slik at en av oss alltid er hjemme ville vi måttet få 15 dager til å rekke til 5, snart 6 barn. *ler*

Så da bør ungene helst bli syke på likt. ;-)

Men så har vi veldig friske unger da heldigvis, så det ville ikke bydd på problemer uansett. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo ikke grunn til å klage. ;-)

Hadde ikke vi gjort det som vi gjør, med at vi bytter på når vi jobber slik at en av oss alltid er hjemme ville vi måttet få 15 dager til å rekke til 5, snart 6 barn. *ler*

Så da bør ungene helst bli syke på likt. ;-)

Men så har vi veldig friske unger da heldigvis, så det ville ikke bydd på problemer uansett. :-)

Mente selvfølgelig 15 + 15, ikke bare 15 da. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde to barn, hadde vi rett til 10 sykedager. Nå har vi 15.

En venninne og hennes eks-mann hadde også to barn. Men de skilte seg, og formelt delte de barna, slik at begge var enslige forsørgere med et barn hver. De fikk da rett til 20 sykedager hver.

Jeg er glad vi har friske unger :-) For problemstillingen har aldri vært aktuell hos oss.

Familiepolitikken oppmuntrer helt klart til å forbli ett-barnsfamilie. Dette er jo i samme bane som fradragsmuligheten for utgifter til barnetilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde to barn, hadde vi rett til 10 sykedager. Nå har vi 15.

En venninne og hennes eks-mann hadde også to barn. Men de skilte seg, og formelt delte de barna, slik at begge var enslige forsørgere med et barn hver. De fikk da rett til 20 sykedager hver.

Jeg er glad vi har friske unger :-) For problemstillingen har aldri vært aktuell hos oss.

Familiepolitikken oppmuntrer helt klart til å forbli ett-barnsfamilie. Dette er jo i samme bane som fradragsmuligheten for utgifter til barnetilsyn.

Ordningen favoriserer de barn som har to enslige foreldre, ja. Men for en helt alene forelder er ikke 20 dager så veldig mye. To foreldre kan tross alt dele dagen mellom seg, den som er helt alene har problemer med å jobbe når det måtte være på døgnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

På Lavrans har vi 10 dager hver ekstra frem til han er 16 (?) så i teorien er jo vi godt stilt som faktisk da har 10 dager pr. barn. Men fortsetter året sånn som dette (de har vært syke på omgang siden 11. januar) går dagene fort...

Dere har da 20 dager _hver_, uansett hvilket av barna som er sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har da 20 dager _hver_, uansett hvilket av barna som er sykt.

Men kan vi bruke av de dagene som vi har fått ekstra for poden på Tiril da??? Det hadde gjort det litt enklere, der han er syk i 2 dager blir hun syk en uke virker det som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Men kan vi bruke av de dagene som vi har fått ekstra for poden på Tiril da??? Det hadde gjort det litt enklere, der han er syk i 2 dager blir hun syk en uke virker det som.

Jada. de 40 dagene er ikke Lavrans', de er deres. :-)

Arbeidsgiver får refundert de antall dager hver av dere bruker utover 10, men husk at ikke alle arbeidsgivere er klar over dette så det kan jo være greit å passe på at de får vite det.

Ftrl § 9-8 tredje ledd:

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-032.html#9-8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...