Gå til innhold

Farskapsbidrag


Gjest Sissel

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid i 25 uke og venter mitt første barn i juni.

Tidligere i høst, ble jeg og faren separert ettersom han fikk kalde føtter, og ikke ønsket barnet. Sålangt er det jo ok. Utover det er kommunikasjonen oss imellom noe bergrenset for å si det sånn. Han er rasende for at ikke jeg tok abort, selv om barnet var planlagt av begge.

Når det gjelder barnebidrag har jeg forstått det slik at han trekkes 11% av brutto lønn, fram til 1.10.03, basert på lønnsinntekt for 2001. Hans lønn vil være på ca 400 000, men jeg får bare kr 1 160,- pr måned?

Hans lønn for 2000, var imidlertid veldig lav, så årets selvangivelse er ikke ferdig før i september, mens barnet blir født i juni, hvordan blir det å slå ut? Kan jeg forvente en evetuell justering i september/oktober ?

En privat avtale, oss imellom er usannsynlig nå som kommunikasjonen er elendig. Dessuten er hans all inntekt næringsbasert.

Dette førte til at jeg fikk en sur telefon forleden, med beskjed fra han at han hadde brukt kr 900 000 i egenkapital og investert i ny båt (han fisker), til 3 mill.

Dette hadde han gjort fordi han ikke ønsket å betale bidrag etter de nye reglene som kommer 1.10.03. Han hevdet at han ikke ville ta ut "lønn" av selskapet, og dermed ville havne i kategorien "BP har ikke bidragsevne". Etter den nye bidragskalkulatoren som ligger på adressen www.dep.no/bfd/norsk/familie_og_barnehager/barnefamilier/barnebidrag, stemmer det at han ikke kan "yte" noe. Min inntekt er ca 250 000 for 2002 (lønn og sv.perm).

I årene som kommer vil han tjene ca 700 000 - 1 mill til "båten / firmaet". Kan det virkelig stemme at han ikke trenger å betale et øre?

Denne mannen er godt formuende, ca 1 mill, og eier et selskap/båt som budsjetterer med et overskudd på 700 000 - 1 mill. Skal han virkelig slippe å betale barnebidrag?

Selvfølgelig vurdert etter både gamle og nye regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dersom du får overgangsstønad kan du få minstebidrag + 30% av det han betaler utover dette.

Resten av problemstillingen kan jeg ikke ta her men du skal i alle fall være klar over at bidragsfogden har anledning til å bruke skjønn i spesielle saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...