Gå til innhold

Puls

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Søyland

Jeg er i begynnelsen av 30 årene og merker at hvilepulsen er blitt lavere, likeså kan det ta mer tid å få den opp ved aktivitet.

Betyr det at jeg er i bra form og/eller at pulsen blir lavere med årene? Synes den var høyere i 20 års alderen.

Jeg trener ikke noe spesiellt enn spaserturer annenhver dag( ca.30 min.) og har holdt på med aerobic i ti år inntil for to år siden. Det er vel latskap ved at jeg ga opp aerobic.

Bor også noen etasjer opp i blokk uten heis.

Sikkert et luksusproblem dette her men jeg prøver allikevel.

Mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43296-puls/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal man lytte på kroppen før trening?

Jeg tenker på hvis man føler seg særdeles trett og uopplagt og aller helst ville bli sittende i godstolen.

Eller kan en bare "tvinge" seg ut, presse seg selv om kroppen er tung som bly.

Er da dette belastende på friske hjerter?

Og så tilslutt: Jeg har noe angst av og til og da kan jo pulsen øke i god tid før man trener. Så kan man da starte treningen med en puls som allerede er i "full gang"

før man i det hele tatt har begynt treningen?

Da er det snakk om en puls som er på 100-110 p.g.a nervøsitet.

MVH.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43296-puls/#findComment-162416
Del på andre sider

Jeg tenker på hvis man føler seg særdeles trett og uopplagt og aller helst ville bli sittende i godstolen.

Og så tilslutt: Jeg har noe angst av og til og da kan jo pulsen øke i god tid før man trener. Så kan man da starte treningen med en puls som allerede er i "full gang"

MVH.

Hei, Vesla!

Bare tren ivei, ikke tenk på hva pulsen er når du sitter i stolen! Når du har kommet i gang, f.eks ute med oppvarmingsjogg eller startet i løypa med rolige og stilriktige drag jenker den seg til. Ofte er det som om hjertet sier ifra at nå får vi vel jobbe litt? Hvilepulsen går normalt noe ned med årene selv om man ikke trener så mye. Min var omkring 50 som 21-åring og er nå nærmere 40, har også målt 35, men det var på jobben hvor jeg holdt på å sovne, så kjedelig hadde jeg det, uten nye oppdrag. Pulsen er også så forskjellig, for de fleste: I blant ujevn og lite markert, men i blant kraftig og virker da effektiv, f.eks. når du har løpt opp fire trapper og venter litt før du ringer på hos noen. Nå merker jeg forresten at pulsen har steget litt, bare ved å skrive til deg, mens jeg tenker på hva du vel synes om et så langt svar!

Ha det godt!

Brivv

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43296-puls/#findComment-164527
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Vesla.

En viss variasjon av hvilepuls vil vi alle erfare ettersom vi blir voksne. Den kan variere begge veier.

Slutt å telle pulsen din. Enkelte blir helt fiksert i dette og innbiller seg at de har hjertesykdom hvis de erfarer noen form for uregelmessighet, hvilket vi alle har mange ganger i døgnet.

Ta opp treningen din igjen. Ikke glem å varme opp før du begynner å kjøre hardt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43296-puls/#findComment-165797
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

MVH.

Se annet svar.

Når du begynner treningen vil din anspenthet avta, og du vil til å begynne med oppleve at pulsen da kan synke litt før du kommer skikkelig igang .

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43296-puls/#findComment-165799
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...