Gå til innhold

Rehabilitering kronisk trettssyndrom


Gjest ikkelettåblisyk

Anbefalte innlegg

Gjest ikkelettåblisyk

Hei

Jeg har fått diagnosen kronisk tretthetssyndrom (KTS) etter utredning på en infeksjonsavdeling ved et større sykehus i Oslo. Jeg går med konstant feber som øker med en gang jeg belaster meg og da får jeg en sterk "influensafølelse". Hvis jeg ikke da ligger et par dager blir sykdommen værre. Forøvrig føler jeg meg ikke utmattet hverken i hodet eller kropp. Jeg opplever å bli puttet i en sekkepostdiagnose når legene ikke finner ut hva som feiler meg. Jeg har vært 100 pst. sykmeldt i 8 måneder nå, håper at jeg skal bli bedre slik at jeg gradvis kan jobbe noe og mere etterhvert.

I retningslinjene om KTS og retten til rehabiliteringspenger fra Rikstrygdeverket står det at det at det skal foreligge vurdering både fra fra psykiater og indremedisiner/ nevrolog. Legen på infeksjonsavdelingen viste liten interesse for å snakke om et ev. behov for rehabiliteringspenger hvis jeg ikke er i stand til å jobbe om 4 måneder. Jeg viste han retningslinjene som nevnt over men han bare trakk på skuldrene.... Mitt spørsmål er følgende:

Er det pasienten som er ansvarlig for å bli vurdert av en psykiater ? Eller er det den instans som stiller diagnosen ?

Legen på infeksjonsavdelingen har kun tatt masse prøver og ikke en eneste gang snakket med meg om mitt "funksjonsnivå". Hvordan skal han være i stand til å skrive en vurdering når han ikke har spurt meg en gang ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Hvordan legen stiller diagnose kan jeg ikke uttale meg om, men det er legen som er ansvarlig for både behandlingsplan og henvisning. Selvsagt kan du be om henvisning, men det er legen som faktisk må gjøre det. Velger du å oppsøke spesielist selv uten henvisning må du regn med å betale hele greia selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...